Mikä on maatiaiskana?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Rusina

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Hyvä kirjoitus Pia :smt005. Asiat näkee aina siltä kannalta, mistä niitä katsoo.

Ja ei kai hautomakone sinällään muuta hautomaviettiä miksikään, mutta koneella haudottaessa on vaikeampi seurata oman parven haudontataitoja ja emo-ominaisuuksia. Ja sitten siinä tulee helpommin sitä tipujen paapomista. Mä olen usein adoptoinut konetipuja hautomakuumeisen kanan alle, tulee samalla testattua kanan emonvaistot ja tipujen kyky pärjätä ilman ylimääräistä ihmishoivaa.
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

No, noinhan minä sitä ajattelin kuten Rusina kertoili.
Eivät nämä asiat helppoja ole, muttei se ole se säilytysohjelman tilastolomakkeen täyttökään, minulle se jättää paljonkin kysymyksiä.
Ei se hautomakone mikään peikko ole; oman ajatukseni vain toin julki. Ihmisen vaikutus kanaan untuvikkovaiheessa ei ole välttämättä hyväksi, emon on. Käsikesy; kaunis ajatus, vaan onko tarkoituksenmukainen. Kyllä meidän kanat ovat ihmiseen leimautuneita, mutta...omilla ehdoillaan ja se on hyvä se.
Lukekaahan muutamien vuosien takainen kyyhkyjuttuni, "Jooseppi" Suomen, tiettävästi ensimmäinen käsikasvatettu viestikyyhky, saattaisi kertoa paljonkin tai sitten ei.
Niistä yhdistettävistä kannoista, ainakin alhot ja savitaipaleen kanat voisi hyvinkin yhdistää. Edellämainittujen historiaa kun olen tutkiskellut; pari muutakin ehkä mahtuisi samaan sakkiin. Muista en kommentoi, vaikka tiedänkin muutaman melkoisen kyseenalaisen kannan. Olkoon, joskus toiste.
Rusina

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kalle kirjoitti:Niistä yhdistettävistä kannoista, ainakin alhot ja savitaipaleen kanat voisi hyvinkin yhdistää. Edellämainittujen historiaa kun olen tutkiskellut; pari muutakin ehkä mahtuisi samaan sakkiin. Muista en kommentoi, vaikka tiedänkin muutaman melkoisen kyseenalaisen kannan. Olkoon, joskus toiste.
On hyvä ottaa vähän selvää oman kantansa historiasta, se valottaa monia kysymyksiä.
Kyseenalaisia kantoja... hmm... no ainakin erilaisella ja eri pituisella historialla varustettuja... esimerkiksi mä en pidä omaa valintaani, ilmajoen kantaa, yhtä alkuperäisenä kuin kiuruvetistä tai horniolaista, tarpeeksi puhtasverisenä kantana säilytykseen kuitenkin (vaikka historiassa on aukkoja).
kochin-fani

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

(^Rusina) Tietääkö kukaan onko Savitaipaleen kanta alkuperäinen? :oops: (meillä on kuhanvaankanoja ja pari Savitaipalelaista)
Pia kirjoitti:Jalostus ja säilytys on kaksi eri asiaa.
Samaa mieltä! Ja ellikki kirjoitti täällä, että jos joillain kannoilla ei dna-testeissä ilmenisi mitään eroa niin ne voitaisiin kai yhdistää.
Ja sitten joku toinen, jonka nikkiä en muista, kirjoitti että hänen mielestään esim. Tyrnäväläinen maatiainen ei ole erillinen rotu. Olen samalla kannalla siitäkin! Tässä ketjussa on paljon puhuttu siitä, että jos maatiainen olisikin se suomenkana, niin touhu alkaisi olla jalostusmaista. Mutta suomalaiselle maatiaisellehan on jo rotumääritelmä :smt017 Kirja: Kanat - Suomen rodut
ellikki

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Eikös tieteellä ole jo valmiiksi hyviä tarkkoja määritelmiä. Mikä se on kanan kohdalla?
Eikös se suomalainen maatiaiskana ole ihan hyvä, vai onko joku muu nimitys virallinen. Ja lisämäärityksenä vielä kanta (saviataipale, tyrnävä yms.), jos sellainen on tiedossa.

Nimenvaihdokset tai lajin nimen vaihtaminen sekoittaa ihmisiä ja kuluttaa rahaa ja byrokratiaa. Ja pitkään menisi niin, että rinnan kulkisi monta nimitystä.
Rusina

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

kochin-fani kirjoitti:Tietääkö kukaan onko Savitaipaleen kanta alkuperäinen? :oops:

Mutta suomalaiselle maatiaisellehan on jo rotumääritelmä :smt017 Kirja: Kanat - Suomen rodut
Kirjassa "Kanat - Suomen rodut" on kaikkea muutakin... :-"
Maatiaiskanasta on kuvaus, mutta ei rotumääritelmää kuten koirista. Siis säilytys, ei jalostus :smt002.

Savitaipalelaiset ovat olleet Niemelän Tarjan (yksi säilytysohjelman organosoijista) "oma" kanta, joka kai kertoo jo jotain. Kalle tai joku savitaipalelaisten kasvattaja voisi kertoa faktoja.
Maatikko

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Pia kirjoitti:Hyvin voi olla, Maatikko :) Se on se näkökulma mikä otetaan asiaan joka vaikuttaa, esim. kulttuurinen vs biologinen, ja molemmat ovat täysin oikeassa, omasta näkökulmasta.
Niin, siis meinasin, että osa suomenkarjan kasvattajista on keskittynyt nimenomaan säilytyshommaan, osa taas haluaa jalostaa, yleensä tähtäimessä juuri runsaampi maidontuotanto. Vaikka siis toimittaisiin ihan vaan yhden kannan sisällä (ISK, LSK, PSK) ilman "verenlisäystä" tai vastaavaa.

Sori offtopicihko viesti :smt003
rilla

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Toi kirja johon on noita viittauksia tullut, on kyllä ihän hyvä. Eli Kanat,Suomen rodut. Merja-Liisa Leppänen-Porttila.
Kannattaa lukea. Kirjastoistakin varmaan löytyy jos ei itellä ole.
Sieltä olen minäkin katellu noita maatiaisen ulkoisia piirteitä. Mm Jalkojen väri. Kirjan perusteella olen ollut sitä mieltä, että aidon maatiaisen jalat ei voi olla vaaleat tai keltaiset. Kuitenkin nois maatiaiskuvissa niitä kyllä näkee.
Eli monenlaista melua näistäkin voisi olla.

Minun tosi pienellä tyrnäväläisporukalla on kyllä sileät, kovasimen väriset jalat. Mutta mikäli jalkoihin katsoo, niin en uutta kukkoani heille voi vaihtaa, kun sen jalat on pikemmin keltaiset.

Jalkoineen kaikkineen maatiaiset on paikkansa ansainneet. Toi sekarotuisuus kuitenkin oli lähtökohtana tässä osallistumisessani keskusteluun. Yhä edelleen minusta ensiksi on eläinlaji, eli kana,Rotu, maatiainen ja viimeksi rodun eri kannat, Esim alholainen, piikkiöläinen yms.
Mutta ei kai sen väliä. Asioista voi ja saa olla eri mieltä. :smt017
kuutamofoxi

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Tää on kai vähän OT, mutta pakko kysyä un se aika-ajoin putkahtaa näissä keskusteluissa esiin: miksi kanan jalkojen väri on merkittävä? Onko "vääränväriset" jalat merkki jostain vieraasta rodusta?
t. nimim. pakko tunnustaa, että ei jaksa tutkia historiikkia :oops:
Talbot

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Maatiaiskanojen pito on vapaaehtoistoimintaa, tuskin tästä kukaan elantoaan saa. Jotenkin tuntuisi tällöin luonnolliselta, että aika monissa asioissa jätettäisiin oikean ja väärän määrittely vähemmälle huomiolle. Kalle toistaa iskulausettaan tarkoituksenmukaisuus määrittelee muodon. Se on hyvä, mutta vähintään yhtä varma totuus on tämäkin: hankitut ominaisuudet eivät periydy. Jos siis jonkun maatiaiskana on käsikesy, sehän on hankittu ominaisuus. Käsikesyn munista kuoriutuisi epäluuloisen ja aran hautovan kanan alla kaikkea muuta kuin luonnostaan käsikesyjä. Hankitut ominaisuudet eivät siis periydy. Minä jättäisin jokaiselle säilyttäjälle/harrastajalle aika paljon omaa harkinnan ja valinnan varaa esim näissä suhteissa: kanan alla haudottu - konehaudottu, täysin kesy - arka, teollisella rehulla talvisin ruokittu ja kanala valaistu - niukempi ravinto ja lyhytkestoinen luonnonvalo talvella, tarvittaessa lämmitetty kanala - lämmittämätön kanala pakkasia myöten jne. Kana on kotieläin, joten aika oleellinen pointti on munantuotantokin. Koko kotieläintä ei olisi jos siitä ei saataisi (ja olisi saatu jo maatiaiskanan alkuaikoina satoja vuosia sitten Suomessa) munia ja lihaakin. Ei ne talonpojat koristeina kanoja pitäneet, ei ollut varaa sellaiseen. Minua myös hieman kummastuttaa kilpailuhenkisyys eri maatiaiskanakannoista keskusteltaessa. Mikä on alkuperäisempi ja mikä on parempi, mikä joutaisi liittää johonkin jne. Ymmärtääkseni varsin alkuperäisiä kantoja ovat ainakin Kiuruvesi, Savitaipale, Piikkiö, Jussila ja Hornio (kaikilla dokumentoidut juuret vähintään sotia edeltäneeseen aikaan asti). Ei tämä tee muista kannoista huonompia, mutta toki olisi suotavaa että kaikkien kantojen lähdöt ja kehittyminen dokumentoitaisiin tarkemmin kuin nyt pystytään tai halutaan. Silloin ei jäisi tilaa sellaisille viittauksille, että "tiedän yhtä ja toista kyseenalaista, vaan enpäs kerro". Jos heittää epäilyksen varjon, pitäisi vastata huutonsa ja esittää todisteensa jotta joku toinenkin joka jotain tietää voisi kertoa, että ei se ihan noin ollutkaan, tai noinhan se oli.
Rusina

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

kuutamofoxi kirjoitti:Tää on kai vähän OT, mutta pakko kysyä un se aika-ajoin putkahtaa näissä keskusteluissa esiin: miksi kanan jalkojen väri on merkittävä? Onko "vääränväriset" jalat merkki jostain vieraasta rodusta?
Keltaisia jalkoja on pidetty merkkinä leghornista tai plymouth rockista, siksi niitä on vierastettu. Punainen viiva jalassa taas kuuluu mm. rhode island-rodulle.
Iloisten Munatalo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

No entäs vaaleanpunaiset jalat punaisilla pilkuilla? mustalla kukolla :shock:
kochin-fani

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Meillä on ollut kukko, joka myytiin maatiaisena mutta sillä oli "kalanpyrstöharja" ja juuri nuo kuvailemanne punapilkulliset jalat. Ehkä se olikin oikeasti sekarotuinen (kanoineen joita tuli mukana) mutta myyjä oli varmaan niitä ihmisiä, jotka uskovat että aito maatiaiskana on sekarotuinen. Ja samalta kasvattajalta tuli edellisen kuoltua toinen kukko, sillä oli keltaiset jalat....
Pirjo

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Kiitos Rusinalle että aloitit tämän topiikin; minä ainakin olen taas oppinut jotain näiden kirjoitusten pohjalta! ...ja hienoa että tämä keskustelu aikoinaan alkoi: minäkin olen nyt korjannut myynti-ilmoitukseni. Enhän minä sitä ymmärtänyt (plondi kun olen) että jos ruottalainen maatiainen astuu tyrnäväläisen ettei siitä tulekaan `maatiaisen munia` -vaan sekarotuisia.
Sen enempää asiasta tai historiasta ymmärtämättä, olisi se kurjaa jos kaikki suomen maatiaiset (myös nää ns. ruottalaiset -jotka tällä hetkellä on suomessa) yhdistettäisiin; minä ainakin alun perin kun lähdin ainokaista kanastani hommaamaan, halusin ehdottomasti Tyrnäväläisen (olin teidän munanettiläisten ansiosta mieltynyt niiden värityksiin).
Mutta toivottavasti keskustelu jatkuu ja taas saadaan lisää tietoa :smt023
Kärttyämmä

Re: Mikä on maatiaiskana?

Viesti Kirjoittaja Kärttyämmä »

Mä ymmärrän varsin hyvin Kallen kannan tähän asiaan ja olen kyllä hyvin pitkälti samaa mieltä.

Tuo Varin kommentti "En erota ulkonäöstä" kertoo jokseenkin kaiken olennaisen tästä kantaerojen keinotekoisuudesta. Lähtökohta kun on kuitenkin vain siinä, että silloin kun kananpitoa alkoi laajemmin olla, ei ollut samanmoisia kuljetusmahdollisuuksia, tähän perustuu nämä kannat, joiden nimenä voisi yhtä hyvin olla Virtasen sisäsiittoinen, Salmisen sisäsiittoinen ja sitähän ne nimet tälläkin hetkellä tarkoittaa, ko. kylän sisäsiittoinen kanta. Alkuperä on luultavasti kaikilla kannoilla aivan sama.

Mutta kuinka olisi ollut Leena Palotienkin ura hankalampi luoda, ilman sisäsiittoisia suomalaisia, missä muualla on yhtä uniikkeja kyläkohtaisia geenivirheitä kun on vuosisatoja naitu naapuriin, hulluna pidettiin jos kauempaa, isolta kylältä akkaa haki :smt005
Vastaa Viestiin