Maatiaisten säilyttämisestä

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
malla

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja malla »

Olisiko nyt olisi selvä tilaus maatiaiskanaseminaarille tai suorastaan kriisikokoukselle? Kun nyt kerran selvästi on ilmassa epätietoisuutta ja muutoksen uhkaa. Kaikki kynnelle kykenevät maatiaiskanankasvattajat voitaisiin kutsua vaikka tutustumaan MTT:n säilytysohjelman toimintapisteeseen ja tutkijoihin Piikkiöön. Kasvattajien ja ehkä laajemminkin maatiaiseläintutkijoiden (Kantanen?!) lisäksi paikalle olisi saatava myös rahoituksesta/tuottavuusohjelman toteutuksesta vastaavia ministeriön edustajia. Tällaisesta yhteisponnistuksesta voisi myös tuottaa maatiaiskanainformaatiota suurelle yleisölle. Mielessäni on siis jotain säilytysohjelman kesätapaamisia laajempaa ja "virallisempaa".
HulluKana

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja HulluKana »

Olen ihan uusi munanetissä ja olen ilmis-haaveita elättelevä tyyppi, jolla ei ole vielä omia kanoja. Olen lukenut paljon keskustelua täällä muniksessa ja muualla tästä maatiaskantojen säilyttämisen ongelmallisuudesta/järjestäytymättömyydestä. Itseäni tietenkin mahdollisena maatiaskana-hankkijana askarruttaa semmonen kysymys. että mistä tiedän, mistä minä ostan tietyn kannan kanoja jos haluan puhtaita esim. ilmiskanoja itselleni? Mistä tiedän, että myytävät kanat ei ole vain "itse diagnosoituja" tyyliin "tsekkasin netistä ja ilmikseltä se näytti enimmäkseen" (pahimmassa tapauksessa "...ja liityin säilytysohjelmaan" :shock: )? Kuitenkin keltanokkana joudun elämään vain netistä näkemieni valokuvien varassa, eikä minulle toki aloittelijana ole voinut kehittyä mitään asiantuntijasilmää (vaikka eipä asiantuntijasilmäkään varmaan aina auta, jos sekoittuminen ei näy selvästi kanan ulkoasussa). Toki ihan eka kriteeri tietty olisi, että myyjä on säilytysohjelmassa..se kai nyt ainakin jonkin verran erittelee maatiasista kiinnostuneita - joskin hyvin löyhästi. Toivottavasti en loukkaa ketään sanomalla, että ihmettelen kuitenkin, miten osalla säilyttäjistä se kanta pysyy puhtoisena kun on niin paljon erilaisia kanoja? Kuvagallerioista olen katellut toki, että aika monella, joilla on paljon rotuja, on monta erillistä aitausaluetta/kanalatilaa, jolloin toki homma on selvä. Mutta jos ne tepsuttelee keskenään sekaisin niin mitäs konsteja näillä kokeneilla kasvattajilla on tuota kontrolloida? Siis toki se, että ei anneta tulla tipuja ja kerätään munat pois, mutta jos niitä tipuja kuitenkin tehdään?
annemari

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja annemari »

Moraali moraali ja vielä moraalikin.

Minä olen juuri kuvailemasi kaltainen kasvattaja, ja minulla on 4 eri rotuista kanaa, jotka kaikki ovat eri häkeissä kesät talvet. Et sinä voi tehdä mitään muuta, kun luottaa minun sanaani kannan puhtaudesta, ja ainahan se auttaa että hommaa kanansa/munansa säilyttäjältä. Jos tälläinen tapaus paljastuisi että joku säilyttäjä on myynyt sekarotuisia kanoja tai tipuja, ei hän enää saisi kanojaan eikä muniaan kaupaksi, ja uskon, että tämä rangaistus on niin kova ettei kukaan kasvattaja ota sitä riskiä.

Poikkeuksiakin on, tiedän tapauksia kun Brahmaristeytyksiä on myyty puhtaina, Jättikochin-Brahmaristeytyksiä Jättikochineina, Silkkejäkin löytyy vaikka minkälaisia!

Käy aina katsomassa paikanpäällä olosuhteet kun ostat kanoja, näin voit varmistua kannan puhtaudesta. Muttak uten sanoin, ei sinulla ole mitään muuta kun myyjän sana! Kannattaa myös kysellä myyjän lähistöllä asuvilta kanaharrastajilta myymän maineesta, minusta saa ainakin kysellä vaikka Hiltalta, ja keneltä vaan täällä muniksessa. Niin minäkin teen jos kauppoja tuntemattomien kanssa alan hieroa. En minä osta koiranpentuakaan myyjän taustoja tarkastamatta !!!
kanamummo

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hieno homma että Hullukana nappas just ilmiksen esimerkiks :D
Olen noin kolmas säilyttäjä kannalle ja kylmän viileesti nappasin numero kakkoselta ja ykköseltä kanoja ja kukkoja kantaa vaihtaessani.
Kummallakaan ei ollunna muita kanoja ja tyytyväisenä jatkoin ketjua.
Joo, kanta räjähti samoin kuin horniolainenkin, mutta lähinnä mua huolestutti siinä vaiheessa suvut.
Tätä hommaa jatkaa valopäät aatteeseen hurahtaneet immeiset joten melkosen varmasti luottasin heihin. Mitäs se rotupuhtausfanaatikkoa hyödyttäis jos menis sotkemaan varjelemaansa kantaa? Ei tästä rahallisesti niinpal hyödy, jos olleskaan. Paras kun tulee paikan päälle ja katsoo, ettei ole muita rotuja. Maatikseen on sotkettu, samoin kuin suomenhevoseen, muitakin rotuja, mutta se ei arvoa maatiaiskanan arvoa vähennä.
Mummeli on nyt ollu keskusteluista pihalla niin pitkään, etten yhtään tiedä missä geenitesteissä mennään jne, mutta ihan on into piukeena lähössä mukaan jos tarvitaan.
annemari

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minun Ilmarit on tulleet Mummelilta, ja olen satavarma puhtaudesta. Sukuja on laajennettu tosiesta ja kolmannestakin haarasta ja edelleen kasvatan mielestäni puhdasta Ilmajokiskantaa, myyjät kun ovat pitkän linjan harrastajia ja heidän sanaansa voi luottaa.

Vähän OT:tä
Kanamummo. Haluan vielä kiittää tästä mahtavasta hiilenmustasta porukasta, ne ovat edelleen kantakanani joista en luovu mistään maailman rahasta!!! KIITOS!
kanamummo

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Oles kuules hyvä! Tyytyväisyys on molemminpuolinen :smt023
Rusina

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Rusina »

kanamummo kirjoitti:Tätä hommaa jatkaa valopäät aatteeseen hurahtaneet immeiset joten melkosen varmasti luottasin heihin. Mitäs se rotupuhtausfanaatikkoa hyödyttäis jos menis sotkemaan varjelemaansa kantaa?
Mumma osui TAAS suoraan asian ytimeen :smt023. Tämä on se paras tae kannan kuin kannan puhtaudelle. Siihen vain on uuden kanailijan luotettava.
HulluKana

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja HulluKana »

Hauska kuulla :smt001 En minäkään sitä usko, että maatiaistelu leiville löisi, mutta haluaisin olla vain tarpeeksi informoitu kun kanaset hankin ja toivon kovasti, että myös myyjä ollisi. Joskus rakkaus ja innokkuus ei korvaa valistuneisuutta ja luonnontieteen tuntemusta - tämän on voinut havaita juurikin mm. koiraa hankkiessa perehtymällä koirankasvattajiin. Yleensä kasvattajat rakastaa ko. rotuisia koiria, mutta kaikki eivät tunne tarpeeksi esim. evoluutioon/jalostukseen liittyviä asioita ja aika omituisia lausuntoja voi kasvattajalta saada, mitkä ei ole oman logiikan mukaan missään linjassa evoluutiotieteen kanssa. Pahasti syntymävikaisille koirille voidaan tehdä vaan lisää pentuja ja kasvattaja perustelee tätä sanomalla, että ei pidä "jalostamisesta". :shock: Itseasiassa tuo sairaan koiran lisääminen ON myös jalostamispäätös - kaikki mitä ihminen tekee hoitamilleen eläimille lisääntymisen suhteen on jalostuspäätös - lisäsi ihminen sitten tietoisesti terveitä yksilöitä tai "ei-tietoisesti" sairaita yksilöitä"..koiran lisääminen vie aina rodun sitä haaraa johonkin suuntaan..ja tuota tapahtuu vielä vaikka koirien kasvatus lienee kuitenkin hieman organisoidumpaa?

Teidän moraalia en kyllä täällä muniksessa epäile yhtään. Sen huomaa jo asiantuntevista viesteistä - täältä saa aivan mahtavasti tietoa. :smt023 Jos en olisi munanettiä löytänyt niin olisi kyllä AIVAN sokkona pitänyt suunnistaa noilla myyjä-markkinoilla. Jos esim. ilmiksistä mulla on semmonen käsitys, että yleensä ovat väritykseltään rusehtavanpunertavia tai mustia - niin se ei nyt paljoa lämmitä, mulle voisi myydä vaikka minkä muun kannan tai kantojen cocktailin ilmiksinä hyvinkin todennäköisesti. Tietyn kannan yksilöitä kun kuitenkin on niin suuri variaatio. :smt017

Haluan muuten lisätä vielä yhden asian tuossa ketjun aika alussa mainittuun 'hautomis'-dilemmaan. Kuten Maatikko jo totesikin, niin eihän se hautomakone tosiaan mitään niille munille varsinaisesti tee tyyliin "säteilytä geenit" :smt003 Jos munat ovat peräisin hautovalta kanalta, niin hyvin todennäköisestihän näistä kuoriutuu hautovia kanasia. MUTTA koska on ilmeisesti usein aika hankala tietää tarkaan ihan miltä yksilöltä muna on peräisin (korjatkaa jos olen väärässä ja antakaa anteeksi vihreyteni näissä kana-asioissa!) niin siitosmunathan saattavat olla hautomattoman kanan (jos/kun sellaisia parvessa on). Hautomakoneen käyttäminen poistaa entisestään semmosta luonnonvalintaa, mitä muuten olisi ollut. Itse kone ei ole se "pahuus" vaan ihmisen puuttuminen lisääntymiseen - samoinhan tapahtuu kaikkien siitosmuna-touhujen kanssa - jos ihminen laittaa siitosmunia hautovan kanan alle, niin se ei ole hautomakonetta kummempi asia - sillä ei se hautova kanakaan vatsanahkastaan siirrä hautovaa geeniä munaan :smt003 Oman logiikan mukaan tulee jotenkin mieleen, että kaikkein eniten hautovaa geeniä voi rikastaa populaatiossa, antamalla kanan hautoa valitsemiaan munia ja antaa tulla tipuja vaikka sitten 1-2 kerrallaan. Vaikka kana hautoisikin tällä tyylillä myös jonkun toisen yksilön munan, niin todennäköisyys on, että sielä on ainakin se toinen muna kanan oma - missä tapauksessa munat ois 50% hautovan jälkeläisiä. Ihmisen siitosmunapuuhailut laskee oman logiikkani mukaan sitä hautovuutta juuri tuolla mekanismilla. Jos tämän jälkeen haluaa varmistaa "hautovuusgeenin" niin, että antaa välillä kanan hautoa munia ilman konetta, ei asia palaudu ennalleen välttämättä ihan samantien. Nimittäin jos parvessa on enää yksi tai kaksi hautovaa ja iso määrä niitä ei-hautovia, niin todennäköisyys sille, että sen hautovan kanan alla on paljon hautomattoman kanan munia on isompi. Siksi hautovien kanojen suhteellinen osuus parvessa on mielestäni ihan merkittävä huomioonotettava seikka. Ja siis tokihan puuttumista pitää harrastaa silloin kun joku suku on sammumassa ja hautoa niin moni muna linnuksi kuin mahdollista. Jos niin halutaan, niin myöhemmin voi sitten suosia hautovaa geenistöä, kun on varaa, mistä valita. Mitäs sanotte kana-gurut?
Rusina

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Sehän se onkin, että välttämättä se hautovakaan kana ei haudokkaan omia munia vaan toisten kanojen. Nimittäin jos se on kovin virittäytynyt haudontaan, niin se ei välttämättä enää muni.
Hautomavietin periytymiseksi varminta olisi varmistautua siitä että munat ovat hautomahaluisen kanan, mutta se ei ole ihan yksinkertaista. Sitten ne voisi vaikka lykätä siihen pahan hengen keksintöön = hautomakoneeseen :smt004.
vardenji

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Nyt mun on pakko laittaa tänne tällanen asia, joka huomattiin erään kaverin kans horniolaisista kesällä Korteniemessä. Kukon lempivaimot muni oikein hyvin ja niiden munien päälle istu lopuks se kaikkein alimpana nokkimisjärjestyksessä oleva kana. Tipuja tuli, mutta niiden ruokintaan oli puututtava, koska lempikanaset olis muuten syönee kaiken suihinsa. Tipuista tuli tietääkseni kaks nättiä kanaa ja yks vaalee kukko, Elvis.
Iloisten Munatalo

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Multa kysyttiin tässä taannoin että jos kana munii n. yhden munan päivässä ja sitten sen alle laitetaan esim 10 munaa niin mistä niistä se kana tietää mitkä on sen omia? :smt005 Vastasin vain että ei se merkkaa muniaan mitenkään, kaikki kelpaa kunhan vaan saa hautoa :smt005 En jaksanut alkaa selittämään enempää :-"
Erica

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Erica »

Pienen geenikannan kanssa työskennellessä on kuitenkin oltava aika tarkka sen suhteen, mitä piirteitä yrittää vaalia. Ominaisuudet kuten hyvä kylmänsieto, toimiva immuunijärjestelmä, perinteinen ulkonäkö, terveys jne. ovat kuitenkin tärkeitä ominaisuuksia maatiaisilla, ja uskon näiden olevan tärkeämpiä kuin hyvä haudontavaisto. Tämän myötä olisi tärkeä saada jälkeläisiä niin monen terveen yksilön jälkeen kuin mahdollista, eikä jättää pois yksilöitä joilla löytyy kaikki muu paitsi tuo haudontavietti. En usko sen häviävän mihinkään jos ei sitä aktiivisesti työstetä pois, jos sitä pelkää niin voihan sitä parin sukupolven välein jättää jatkoon vain hautovien kanojen munia (jos nyt edes kuten yllä mainittu voi olla varma siitä, että juuri sen kanan munat on kyseessä). Mutta ennenkuin geenipohja on varmistettu on vaarallista lähteä jalostamaan vain yhtä ominaisuutta, siinä tulee lyhyessä ajassa helposti tehtyä itselleen karhunpalvelus.

Tietenkin on myös kyseenalaistettava, että onko hyvä hautomisvaisto lunnossakaan ajava tekijä, jos laumassa elävät kanat kuitenkin iloisesti hautovat muidenkin munia? Näiden "luomuhautomakoneiden" myötä hautomattomien kanojen munat kehittyvät myös, eikä se mitä ilmeisemmin ole kantaa heikentänyt.

Kun säilyttämiseen tulee niin olisi myös tärkeää, että pienten kanaloiden pitäjät myös ottavat osaa. Jo neljää kanaa ja yhtä kukkoa hankkiessa voisi kysellä enemmän tietäviltä, mistä saisi kanoilleen erisukuisen sopivan kukon. Vaikkei omaa parvea aio kasvattaa, niin tästä lähtöisin olevat siitosmunat/-yksilöt voivat sitten jollakulla muulla jatkaa kantaa.
Muusa

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Muusa »

HulluKana kirjoitti:Joskus rakkaus ja innokkuus ei korvaa valistuneisuutta ja luonnontieteen tuntemusta
Ihan totta, hyvä tahto ei auta jos on tietämätön. Tämä ketjuhan sai alkunsa kun markkinoilla myytiin kuhanvaan-maatiaiskanoja maatisina ja kukkoa puhdasrotuisena maatiaiskanana ulkonäkönsä perusteella :smt002
Eikä aina kaikki osaa ottaa huomioon sitäkään että jotta sekaparvessa olleista saisi varmuudella puhdasrotuisia jälkeläisiä eristämisen jälkeen niin rotuparven pitäisi olla keskenään useita viikkoja. Yleensä suositellaan neljää viikkoa mutta muistan miten täällä muniksessa eräs oli saanut sekarotuisia tipuja vaikka vääränrotuinen kukko oli poistettu kanojen seurasta viisi viikkoa ennen siitosmunien keräämistä.
Yleensä kai kuitenkin säilyttäjät ja ainakin hurahtaneimmat :smt004 tietävät mitä tekevät!
HulluKana kirjoitti:MUTTA koska on ilmeisesti usein aika hankala tietää tarkaan ihan miltä yksilöltä muna on peräisin
Eräät :-" stalkkaa munivia kanoja merkatakseen munat ja taas sitten hautomakoneessa kuoriutuvia tipuja merkatakseen tiput...
Pienessä parvessa on usein helppo tunnistaa munatkin, usein maatiaiset munii vähän persoonallisia munia, muodoltaan, kooltaan, värisävyltään ja viimeistelyltään (pilkkuja, kiiltävä pinta) toisistaan eroavia munia.
HulluKana

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja HulluKana »

Hyviä pointseja näissä edellisissä viesteissä. Kanaahan pitää "geeniperimänä" ajatella yksilön ohella myös parvena. Parvidynamiikan säilyttäminen on yhtä oleellista siinä missä yksilön ominaisuudetkin. Esim. teollisessa tuotannossahan ryhmädynamiikalla ei vois olla vähempää väliä - ainoa perimä mitä rikastutetaan on se, että kana munii mahdollisimman paljon, pitkäikäisyys/terveys ja muut seikat ovat ihan merkityksettömiä. Tai sitten eläimen toivotaan kasvavan lihaisaksi mahdollisimman räjähtävällä nopeudella.

Tuon ryhmädynamiikan voimallahan juuri parveen tulee vähän kaikilta linnulita jälkeläisiä, vaikka eivät nyt niin erityisen hautomaintoisia olisikaan. Minä olin jotenkin ihan olettanut, että se hautova kana hautoisi yleensä ainakin yhtä omaa munaa..ja mahdollisesti paria muuta munaa, jotka sinne pesään olisi jo pyöräytetty ennen sen omaa munaa - tällöin parvi kasvaisi hitaasti, mutta siellä olisi aina mahdollisimman suuri prosentti (esim 30%) hautovan kanan jälkeläisiä. Jos kuitenkin on niin, että kana saattaa hautoa itse munimatta yhtään munaa pelkästään muiden kanojen munarypästä, niin sehän todistaa oman teoriani ihan vääräksi. Luulisi kuitenkin, että jos kana lähtee hautomaan ilman, että on itse muninut, niin hautomageeni olisi silloin vaarassa hävitä? Ja siis tiedän toki, ettei kana älyä kenen munia se hautoo - jos ihminen vaikka käy pelaamassa pienen munapasianssin sen pesässä :smt003 Mutta luulisi sen haudonnan olevan jotenkin linkittyneenä munimiseen, että ensin pitää munia edes yksi muna (poistettiin se pesästä tai ei). Eikö hautomisvaistolla ole mitään "ärsykettä" ..hautooko hautova kana mitä vaan melkein milloin vaan?

Luulen, että monella kasvattajalla, joka on kovin eläinrakas, nimeomaan tuo kylmänsieto-juttu voi olla hankala säilyttää. Eli pitäisi antaa kanojen olla kylmissä tiloissa, eikä järjestää niille ihania oltavia +15 - +20 asteen lämmössä ympäri vuoden. Sielä sitten selviää nekin heikommat yksilöt, jotka olisivat heittäneet henkensä alle +15 asteessa. Ajatteletteko tuota kylmänsietoa paljon? Jos kana sairastelee kylmillä ilmoilla esim. niin otatteko kuitenkin hoitoon lämpimään? Mä en ainakaan oikein raaskisi jättää "luonnon päätettäväksi". Voishan sitä yrittää varmistella, ettei semmonen talvi-heiveröinen kana lisäänny - tosin se ois vaikeaa edellä mainituista munantunnistus-syistä. Ulkonäölliset ominaisuudet mun mielestä on aika selkeä juttu - jos tulee ihan "outolintu" niin kyllä antaisin semmoselle sekarotu+kuhanvaankana-kasvattajalle, joka siis haluaa vain munivia mukavia lemmikkejä.

Jos hankin ilmiksiä (tai muuta kantaa) niin ajatuksena toki on ottaa ihan erisukuinen kukko ja jälkeläiset menisivät myyntiin. Ja toki oman parven uusintaan kun alkaa ikä painaa. Kanala toimisi vähän sillä periaatteella, että tipuja tulee jos on tullakseen. Vaikka vain pari hassua kerrallaan (siis toivottavasti ei hurahdettaisi semmoseen suuren pesueen teetättämiseen..tiput on niin söpöjä, mutta sitten oltais ongelmissa :smt003 ). Kukkoa vaihdetaan toki sitten, jos kanalaan tulee ko. kukon jälkeläisiä.
Pia

Re: Maatiaisten säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Pia »

HulluKana kirjoitti: Luulen, että monella kasvattajalla, joka on kovin eläinrakas, nimeomaan tuo kylmänsieto-juttu voi olla hankala säilyttää. Eli pitäisi antaa kanojen olla kylmissä tiloissa, eikä järjestää niille ihania oltavia +15 - +20 asteen lämmössä ympäri vuoden. Sielä sitten selviää nekin heikommat yksilöt, jotka olisivat heittäneet henkensä alle +15 asteessa. Ajatteletteko tuota kylmänsietoa paljon? Jos kana sairastelee kylmillä ilmoilla esim. niin otatteko kuitenkin hoitoon lämpimään? Mä en ainakaan oikein raaskisi jättää "luonnon päätettäväksi". Voishan sitä yrittää varmistella, ettei semmonen talvi-heiveröinen kana lisäänny - tosin se ois vaikeaa edellä mainituista munantunnistus-syistä.
.
Kotimaisille maatiaiskanoille on normaalia olla viileässä talvet, eli ei +15 - +20 asteen lämmössä. Täytyy muistaa että vanhat kannat ovat selviytyjien jälkeläisiä, eli niiden jälkeläisiä, jotka ennen elelivät pimeissä ja varmaankin usein vetoisissa navetoissa. Hybridit, eli tuotantokanoille tuo ympärivuotinen +15 - +20 asteen lämpö on normia jotta munantuotanto pysyy maksimissaan. Meidän kotihybridit pärjäävät mainiosta +5 - +10 asteessa, vaikka kuuluvat kastiin "kylmänarka" ja "helposti kupsahtava". En todellakaan ole eläinrääkkääjä ja kanojeni hyvinvointi on minulle tärkeää. Minulle kanojen hyvinvointi on tärkeämpää kuin munavuori.

Kana, joka on heikko ei lisäänny (= kukko ei polje ja harvemmin kana muniikaan). Se, että kana on matalalla nokkimisjärjestyksessä ei välttämättä tarkoita että se on perimältään heikko. Jonkun on oltava se alin kana hierarkiassa.
Vastaa Viestiin