tipuja kaupan munista?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

mie luulen kyllä että tää alkio on kuollu viime katselmuksen perusteella :( niin pieni oli siihen nähden että oli 16vrk ja ei ollu kasvan mun mielestä... Tänään katson lampulla ihan uhallani, oon nopeasti katson ja en heiluttele munaa tms. poistuuhan se kanakin pesästä ja meillä kone on sulki ettei lämpökään siellä tipu katsomisen aikana. Koko haudonnan on ollu tasan 37,4 astetta, kosteusmittaria ei ole mut seuraavaan haudontaa (viirut) tulee :) Huomenna on 18vrk täys ja ilmeisesti lopetan kääntämisen siihen(enkä mene enään kurkkimaan munaan :) )???? kosteutta saan nostettua lisäämällä veden määrää koneessa, eikö kuoriutumis kosteus ole korkeampi? mihinkään tähtitieteellisen tarkkaan en pysty mut ei kai ne kanatkaan mittari kainalossa haudo :smt042

Muoks, luinkin tuolta opasteesta että kosteus nostetaan kun ekat reiät ilmestyy :smt040 siis tässä tapauksessa ainut reikä, toivottavasti...
hen-na

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja hen-na »

mulla lukee koneen ohjeissa, että kaksipäivää ennen kuoriutumista nostaa kosteutta, ei siinä mitään reijistä puhuta :smt017

ylihuomenna pitäisi ekan oman munan kuoriutua.. empä vain usko, että on hengissä tuo...
muna ei yhtään heilahtele, eikä kuulu piipityksiä. :smt022
Kaisa

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Ei kannata vielä luopua toivosta! Mä olen joka haudontakerta ollu päivää ennen "laskettua aikaa" ihan varma, ettei kyllä mitään tuu, kun ei kuulu piipitystä eikä heilu munat. Mutta aina sieltä on jotain tullu. :)
hen-na

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja hen-na »

Ei tullut tipua ekasta munasta. Kesken oli mennyt jo vähän aikaa sitten.. :smt009

Vielä on kolme omaa munaa koneessa. Loppu viikosta olisi kuoriutuminen. yksi muna jo heiluu :smt054
Toivottavasti ei vain ainoaksi jää! Sitten kyllä pitää alkaa jostain etsimään vikaa jos nuokin on kesken mennyt taikka menee.

MUOKS.
Kaikki kolme munaa heiluuu :smt049
sannikki

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja sannikki »

No kuten arvata saattaa ei munasta tullut ketään, mutta alku oli!!!! ehkä loppunut kehitys joskus 8pvä:n aikoissa, yhden kuvasarjan perusteella minkä alkion kasvusta löysin. hyvä toisaalta, ei tartte tipun yksin olla... Viiruilla on munintatauko ja kun tuotanto palaa niin koitetaan viiriäisiä hautoa :)
Nöpönen

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Nöpönen »

Hitsit, kun ei niistä kaupan munista teillä tullu mitään :smt012

Tässä olis niitä mun viidestä kaupan munan kehitteestä kuvia

Kuva

Yksi kukko olis siis vain joukossa (ja nyt jo syötykkin :smt004 ) Tästä puuttuu vain yksi valkoinen tyttönen. Ja kuvahan oli otettu heinäkuussä


Kuva

Tässä koko tämän hetkinen kokoonpano, Joukossa siis 3 valkoista ja yksi tumman ruskea kaupanmunan kasvatti ;)

Tytöt ovat nyt munineet kuukauden päivät ja tunnollisesti tulee muna jokaiselta päivässä. Isoja munia vielä, L-kokoa jo nyt.
piiparinen

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

nyt olisikin sit taas sarjassamme tyhmiä piiparisen kysymyksiä....mutta satuin huomaamaan eräässä kaupassa viiriäisen munia? miten näiden kotona haudottaminen onnistuisi? onko kellään kokemusta...?
kochin-fani

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Jos hautominen onnistuu niin kaupastahan saa "kelpo siitosmunia"! :smt030 :smt005 Hyvä tuuri Nöpösellä oli, kun tuli vaan yksi kukko.
Todella nätti tuo tummanruskea kaupan munan kana, jos olisin tuomari kanojen kauneuskilpailussa niin eiköhän tuo nousisi sijalle 1! Pitäisiköhän tulevaisuudessa kokeilla kaupan luomumunia haudottaa? Tosin, onhan se sinänsä tuuria että tuleeko munista mitään. Ei sitä koskaan tiedä ovatko munat hedelmöittyneitä, vai?
vilukilu1

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja vilukilu1 »

Tuleeko kaupan munista mitään vaikka ne eivät ole luomu munia?
vardenji

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Luomukanaloissa on kukkopakko. Se erona ei-luomu-muniin :smt002 Luomukanoilla on oltava kukko parvessa, mutta kukkojen määrä on niin vähäinen kanoihin nähden, ettei kovin moni muna lopulta hedelmöity kokonaismäärään verraten. Tuuria on ollu paljon et on saanu noin hyvän tuloksen :smt023
piitteli

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja piitteli »

Asiaan liipaten. Olen kans noita luomumunia hautonut ihan hyvällä menestyksellä ja olen niin kovin tyytyväinen viime keväänä syntyneeseen ruskeasta luomumunasta peräisin olevaan kanaan... Että onko kukaan nähnyt kaupoissa E-p:llä ruskeita luomumunia? Tai vaikka Pirkanmaan tai Pohjois satakunnan alueella? Tai missä päin niitä ylipäänsä olisi? :smt001 Voisin vaikka ajella noita vähän hakemaankin :smt003 Olen koittanut jo kohta vuoden noita etsiskellä sillätavalla puolisilmällä ja vähän reissatessanikin ympäri Suomea, jos sattuis olemaan ja ei vaan ole tärpännyt. Näkyvät kaikki olevan noita valkoisia. :smt011
Tuulia

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Piitteli; Aika moni pitkin suomea on varmaan ostanut kana-autosta ruskeita hybridi-kanoja ja kukonkin, (löytyy meidän naapuristakin mutta seuranaan kanoilla on alho kukko sekä 2 kääpiö-kochin kukkoa) kysele yksityisiltä lähiseudun kananpitäjiltä munia. :smt023
pikkumyy--

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja pikkumyy-- »

Hiphei täällä on tänään syntynyt 3 viiru tipua kaupan munista! Ja lisää on tulossa! Alussa laitoin tosiaan lähinnä vitsillä 10 munaa, tietty ajattelin ettei niistä mitään tule kun ei olleet edes luomumunia! :D ja kaiken lisäksi munakone alko temppuilee ja pääs kylmäksikin. Kolme oli hedelmöittymättömiä jotka poistettiin mutta 7 siis jäi jatkamaan matkaa! On tää kyllä ihmeellistä!:D
Kanat lainassa

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja Kanat lainassa »

Jos kaupan munat on ollu jääkaapissa jo jonkin aikaa voisiko niistä silti vielä kuoriutua tipuja? :smt017
maunu_muori

Re: tipuja kaupan munista?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

piitteli kirjoitti:Asiaan liipaten. Olen kans noita luomumunia hautonut ihan hyvällä menestyksellä ja olen niin kovin tyytyväinen viime keväänä syntyneeseen ruskeasta luomumunasta peräisin olevaan kanaan... Että onko kukaan nähnyt kaupoissa E-p:llä ruskeita luomumunia? Tai vaikka Pirkanmaan tai Pohjois satakunnan alueella? Tai missä päin niitä ylipäänsä olisi? :smt001 Voisin vaikka ajella noita vähän hakemaankin :smt003 Olen koittanut jo kohta vuoden noita etsiskellä sillätavalla puolisilmällä ja vähän reissatessanikin ympäri Suomea, jos sattuis olemaan ja ei vaan ole tärpännyt. Näkyvät kaikki olevan noita valkoisia. :smt011
....
Kannattaa tutkii eri kaupparyhmien munahyllyt.....pikkukaupoista voi tehdä lötytöjä :smt047
Vastaa Viestiin