Mikä rotu?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kochin-fani

Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Kanalaamme on suunniteltu siis jotain "erikoista" kanaa/pariskuntaa, ja kun olen katsellut eri rotuja niin nyt lopputuloksena on: BRAHMA vai SILKKIKANA? :smt017
Maatiaisista on siis kokemusta jo muutama vuosi. Kumpi rotu äskeisistä sopisi paremmin kaltaiselleni kanaihmiselle (tilanteeni voi lukea: Munivaiset > Uudet käyttäjät > Kochin-fani esittäytyy...)? Nyt olen enemmän Brahman kannalla, sillä (vaikka se myyjästäkin on kiinni) se taitaa olla halvempi silkkikanaa ostaakin? :-" Ja niitä varmaan löytyykin helpommin... Mielipiteitänne, kiitos :smt001
Pia

Re: Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja Pia »

Silkkejä on mielestäni tosi paljon tarjolla, ainakin meidän suunnalla :) Ne käsittääkseni tuppaa lisääntymään helposti kun ovat niin innokkaita hautomaan. Kilttejä ja säyseitä kavereita. Meidän tuttava vain valitti että valkoiset silkit likaantuvat helposti kun olevat talvella sisällä muiden kanojen kanssa, siis jalkahöyheniin tarttuu kaikki. Tämä siis vain tuttavani kertomana, itsellä ei kokemusta :smt003
kochin-fani

Re: Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Harmi että noin kaukana, Suomen toiselle puolelle ei kehtaa ajella vain kanoja hakemaan :smt009 Mutta kun kesä alkaa olla, niin myyntiin varmaan tuleekin enemmän lintuja. :smt023 Vielä lisään tähän että vastailkaa muutkin, että tiedän minkä rotuinen kana kannattaa ottaa :oops:
kochin-fani

Re: Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

No onpas tämä ketju pysynyt hiljaisena :smt009 Muuten: Yksi lisäys rotuihin, KÄÄPIÖ-KOCHIN. (Muut oli siis silkki ja brahma!) Kiitos etukäteen vastauksista :-"
vardenji

Re: Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Silkkihän eikestäny kai lainkaan pakkasta, niin talvisin tarkempi. Aivan ihanan näkösiä tosin. Kochinit on aika sulosia pikkusia palleroita ja hautovat lukeman mukaan aika ahkerasti niin kun silkitkin.
Brahma on iso ja pyöree :smt050 Niinku orpingtonitkin :smt054
Jos mä vaan saisin tilat varmuudella pysymään plussalla kovillakin pakkasilla niin ottaisin ehkä kolmanneks roduks eri huoneeseen silkkejä. Ne on niin ihania karvepalleroita. Mut mulle ne pysyy haaveena tän tuulenpesä-navetan kans.
Mä voisin melkein suositella silkkejä, jos tilat ne sallii. Niistä karvalakeista tulee mulle vaan aina mieleen venäläiset hatut :oops:
Jos mä koskaan saan silkkejä, mä annan niille venäläiset nimet :smt003
kochin-fani

Re: Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

(tuntuu että koko ketju tukkiintuisi omista viesteistäni...) :smt016
Jos silkki ei kestä kauhean hyvin pakkasta, niin sitten se tulee rotuehdokaslistalla kakkoseksi koska en tiedä onko kanalamme tarpeeksi lämmin... Vai arvioinko sitten niiden kylmänsietokyvyn väärin? Tiedä häntä, mutta lista on ainakin nyt:
1. Kääpiö-kochin
2. Silkki
3. Brahma
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tulisivatko uudet kanaset entisten kanssa samoihin tiloihin vai omaan 'osastoonsa'? Jos samaan tilaan, niin melkeimpä brahman kannalle kääntyisin :smt003 Maatiaiset kun osaavat olla joskus niin tempperamenttisiä, etten itse niiden omalle, tutulle reviirille uusia pikkuruisia kanoja välttämättä laittaisi. Mutta jos uudet kanat tulevat omaan tilaansa, niin sittenhän se on vain maku- ja saatavuusasia, että minkä rotuisia valitsee. Kivoja nuo kaikki ehdokkaasi ovat, voin suositella kaikkia ;)
kochin-fani

Re: Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

No aluksi luultavasti ainakin eri tilaan, ja sitten alkaisin sopeuttaa muun lauman mukaan pikkuhiljaa. Jos ei tulisi sopua, niin ne varmaan olisivatkin eri tilassa jatkossakin :oops: Ja olen miettinyt myös sitä että miten niitä on tarjolla, kun täällä lähiseudulla ei ole ollut mitään noista roduista myytävänä/annettavana. Jospa sitten kesällä?
kochin-fani

Re: Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Apua, menin taas katselemaan kanarotuja (vaikka yritin estää itseäni), niin lopputulos oli sama mitä arvelinkin: Mille Fleur tuli mukaan ehdokasjoukkoon. Mutta toisaalta; mitä enemmän on rotuehdokkaita niin sitten niitä löytyykin helpommin :smt016
rilla

Re: Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Moi

Millet on kauniita, silkit on hupaisia, kääpiökotsit on ollu mun suosikkeja.
Mutta aivan upea, rauhallinen kesy, hyvin hautova ja muiden kanssa toimeen tuleva on kyllä myös brahma.
Sekä kylmänkestävä.

Noi muut rodut laittasin kyllä erilleen muista. Brahmat varmaan pärjäis sekaporukassakin. :smt023
Miikku

Re: Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Ja taas jatkan vanhan otiskon alle =)
MItä kanaa suosittelisitte minulle, joka haluaisi, että kanat ovat lihakkaita ja jopa hautoisivat itse munia?
Raksu

Re: Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Miikku, Orpington, ovat ihanan kesyjä, rauhallisia, suuria ja hautovat hyvin :smt006
Miikku

Re: Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Kiitos Raksu!
Nyt pitää alkaa opiskelemaan tästä rodusta =)
Onko näitä ihan yleisesti saatavilla vai onko harvinaisempia?
Raksu

Re: Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Kyllä näitä minun mielestä jonkin verran löytyy. Missäpäin suomea mahdat majailla? Minulla tätä rotua on muutamia ja lisää tulossa :smt038
kochin-fani

Re: Mikä rotu?

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

No nyt tungen Miikun ja Raksun keskustelun väliin, mutta itse en enää tarvitse tätä ketjua, sillä meille tulee todennäköisesti keväällä SILKKEJÄ (jotka laitetaan erilleen muista) :smt060 Mutta muutkin rodunetsijät saavat tätä ketjua käyttää :smt002
Vastaa Viestiin