Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

sera1

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Sähköpostiin juuri tuli Tuoviselta muistutus säilyttäjäraportin täyttelystä.
Siinä oli saateteksteissä seuraavanlainen viesti
"Säilytysohjelmassamme oli vuonna 2011 257 kanankasvattajaa, joista vuosiraportin on tähän mennessä palauttanut 78 kasvattajaa.
Lisää raportteja siis toivotaan!"

Eli on meitä säilyttäjiä vielä siellä tiskin alla varmaan enemmänkin.

*punastel* en ole muistanut raporttia täyttää. Sähköiset versiot saan kyllä auki, mutta niiden kenttiin ei voi kirjoittaa mitään.
Siksipä pyysinkin paperisen version täytettäväksi, mutta mites se onkaan unohtunut täyttää ja lähettää :-"

edit: nyt on raportit sun muut kyselyt täytetty ja kirjekuori odottaa kassissa, että varmasti muistan sen pudottaa postilaatikkoon heti huomenna.
Avatar
jen-na
muna
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Syys 2008, 10:13

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja jen-na »

Iittiläisten kasvattajia on ainakin tullut lisää, silloin kun me liityimme olikohan vuonna 2004, listalla oli kolme-neljä iittiläisten säilyttäjää! Tietysti kanoja on muillakin kuin säilytysohjelmaan kuuluvilla, mutta jos muilla saman kannan pitäjillä ei ole yhteystietoja tai yleensäkään tietoa että he ovat olemassa, kukon vaihto ja muu ei onnistu, mikä on mielestäni aika tärkeää että kanta pysyy elinvoimaisena!

Meiltä on kanoja myyty aika moneen paikkaan ja oman maakunnan ulkopuolellekin, olen yrittänyt kyllä kehottaa liittymään säilytysohjelmaan, jos yhtään kiinnostusta on ja on aikomus pitää kanoja pidempäänkin. Sekä säilyttämään kannan puhtaana, eli jos ottaa uuden kukon tai lisää kanoja niin saman kannan edustajia. Mutta ymmärrän täysin jos joku sen kokee hankalaksi, kananpito on mukava harrastus vaikka ei niin näitä rotuja ja kantoja ajattelisikaan, ei minusta tunnu että kanat menee "hukkaan" paikassa jossa rotua ei säilytetä puhtaana.

Se on fakta että MTT ei voi tehdä mitään jos jotain kantaa säilytetään vain yhdellä tilalla. Jos heiltä loppuu mielenkiinto tai mahdollisuus kanojen pitoon, ei MTT:llä ole paikkaa eikä varmaan rahaakaan ottaa kanat? Ja uudella säilyttäjälläkään ei ehkä ole mielenkiintoa aloittaa kannalla jota ei ole kenelläkään muulla! Itsellänikin voisi olla hyvä syykin vaihtaa Luumäen kantaan kun muutin tähän melkein Luumäen rajalle ( :smt001 ), mutta minulla on nyt niin komeat iittiläiset kanat että en haluaisi kyllä aloittaa koko hommaa ns. alusta!
sera1

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Nyt läsähti sähköpostiin se tiskin alta tulostettava lista myös.
Johan löytyi ilmajokisen kannan säilyttäjiä kummasti lisää.
Eli taitaa olla kuten arvelin, että hyvin suuri osa on sillä listalla. Sinänsä helpotus kun julkisen listan mukaan näytti jo pahalta tilanne.
Toivottavasti kukaan ei huvikseen jakele tuota salaista listaa eteenpäin.
Tiskin alla ololle on jokaisella säilyttäjällä omat syynsä ja kunnioitetaan sitä :smt001
Ushva

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on ollut pitempään jo mielessä että alkaisin säilyttämään alhojen lisäksi jotain harvinaisempaa kantaa. Uskon että jos aktiivisimmista kanaharrastajista edes muutama hankkisi näitä harvinaisempaa kantaa olevia, saataisiin säilyttäjiä pikkuhiljaa enemmän ja enemmän. Alhojen ja tyrnisten tilannehan on hyvä ja eikä vähiten sen vuoksi että siellä on takana erittäin asialleen omistautuneet ja aktiiviset säilyttäjät, jotka myös "markkinoivat" kanojaan ahkerasti. :smt023

Tietysti näiden harvinaisempien kantojen ongelmia voi olla se että eivät itse haudo, siitoskyky heikentynyt tms.?
Talbot

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Laskin MTT:n tuoreesta tilastosta säilyttäjien määrät (suluissa edellisvuoden luvut): Alho 56 (45), Tyrnävä 39 (31), Kiuruvesi 33 (27), Ilmajoki 28 (21), Piikkiö 28 (29), Hornio 27 (26), Iitti 16 (13), Savitaipale 16 (17), Häme 12 (10), Jussila 5 (3), Lindell 3(2), Luumäki 2(2). Huomioita: Piikkiö ja Savitaipale ovat ainoat kannat joiden säilyttäjien määrä on laskenut. Neljän suurimman kannan säilyttäjien määrä on reippaassa kasvussa. Tyrnäväläisten 39 säilyttäjistä vain yksi on aloittanut ennen vuotta 2008. Savitaipaleen kanan 17 säilyttäjästä puolet, kahdeksan on ollut mukana säilyttämisohjelman alusta eli vuodesta 1998 lähtien. Kiuruvetisten 33 säilyttäjästä puolet, 17 on liittynyt ohjelmaan kahden viime vuoden 2010-2011 aikana. Ilmajokisten 28 säilyttäjästä vain kolme oli mukana jo ennen vuotta 2009. Vain 5/12 hämäläisen kannan säilyttäjää on aloittanut vuoden 2008 jälkeen. 27 horniolaisten säilyttäjästä 15 aloitti viisivuotisjaksolla 2002-2007. Summa summarum: yleistyvistä kannoista Tyrnävä, Kiuruvesi ja Ilmajoki, miksei myös Iitti ovat kovassa nosteessa ja uutta väkeä tulvii mukaan. Alhon suosio on muuttunut (eli kasvanut) oikeastaan ainoana kantana hyvin tasaisesti koko ajan. Savitaipalelaisten, horniolaisten ja hämäläisten säilyttäjistä suurin osa on ollut mukana pitkään, eikä uusia säilyttäjiä ole saatu kovin paljon mukaan. Lindellin ja Jussilan uhanalaisuus on selvästikin herättänyt kiinnostusta estää sukupuutto. Luumäki tarvitsisi nyt samanlaista kiinnostusta. Selityksiä näille trendeille (siis käsityksiä syistä) olisi mukava lukea.
mik

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja mik »

mä olen sivusilmällä katsellut hämäläisiä, mutta niitä ei ole suoraan missään myynnissä, enkä viitsi alkaa soitteleen ja kyseleen. Ts markkinointi/saatavuus vaikuttaa.

Ja se, miks itse päädyin tyrniksiin, oli se, että hyvällä ystävälläni oli tyrniksiä. Se oli täysin ilmeinen valinta, ei ois tullut silloin muuta kantaa mieleenkään ottaa.
Maatikko

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^^Tuo tilasto oli valaiseva, kiitos! Harvinaisimmille kannoille tosiaan kaivattaisiin lisää säilyttäjiä. Toisaalta pääasiahan on, että kantoja ylipäätään säilytetään, maatiaiskanahan on kokonaisuutena edelleen uhanalainen. Meinaan että hyviä valintoja kaikki kannat, jos joku on säilyttäjäksi ryhtymässä :smt023
Talbot

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Tuore säilyttäjätilasto antaa myös mielenkiitnoista tietoa eri maatiaiskantojen alueellisuudesta. Yleisimmän eli Alhon lähes 60 säilyttäjää asuvat hyvinkin eri puolilla Suomea niinkuin "yleismaattarille" sopii, kuitenkin hienoinen painotus Etelä-Suomeen on havaittavissa. Kannan kotikunnasta Kärkölästä ei ole yhtään säilyttäjää. Tilastokakkonen tyrnäväläinen on samoin koko maan kana. Tyrnävältä on vain yksi säilyttäjä. Kun säilyttäjät ovat kaikki tuoreita, lienevät he myös nuoria. Ainakin ovat aktiivisia netissä. Tyrnis on facebookmaatiainen :smt001 Horniolaisten liki 30 säilyttäjästä puolet on Itä-Suomesta, varmaankin pitkälti siksi että siellä on pitkään toiminut aktiivinen poikastuottaja. Pohjanmaalla ei horniolaisen säilyttäjiä ole, eikä kotikunnassa Sastamalassa (muiden kantojen säilyttäjiä kyllä). Ilmajokisten noin 30 säilyttäjästä 20 on Pohjanmaalta ja yhdeksän nimen omaan Etelä-Pohjanmaalta. Tuolla mainittiin rodulle olevan tyypillinen ylpeästi ylhäällä kannettu pyrstö; ilmiselvä pohojalaanen :smt001 Ilmajokisten eteläisin säilyttäjä on Orivedeltä, eli Etelä-Suomessa näitä ei juurikaan ole. Iittiläisten levinneisyysalue on pienin; 16 säilyttäjästä neljä on Iitistä ja loputkin varsin läheltä. 12 hämäläisten säilyttäjästä puolet on Hämeestä/Pirkanmaalta. Kiuruvetisten valtakuntaa on Itä-Suomi, jossa majailee kaksi kolmasosaa säilyttäjistä. Paikallinen maatiaiskana mainitaan jopa kunnan esittelyssä Wikipediassa, mutta yhtään säilyttäjää ei ole Kiuruvedeltä. Piikkiöläisten suosio on vahvaa kotikulmilla. Lähes kaikki säilyttäjät (24 kpl) asuvat vanhan Turun ja Porin läänin alueella Varsinais-Suomessa tai Satakunnassa. Luumäkeläissäilyttäjistä toinen asua nimikkokunnassa, toinenkin lähistöllä. Savitaipalelaista löytyy ympäri Suomea, ehkä vanhaa perua kannan asemasta yleismaatiaisena säilytyohjelman käynnistyessä. Kolmasosa säilyttäjistä on Itä-Suomesta, ei yhtään kannan kotikunnasta. Tällä kannalla on muuten peräti neljä poikastuottajaa, joista kolme säilytysohjelmassa alusta asti mukana olleita. Netissä savitaipalelaisten harrastajia ei näy, mikä on kannan näkyvyydelle ja saatavuudellekin varmaan pieni rasite. Vaikka eiväthän ne kanat netissä kaakata.
malla

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja malla »

^Hyviä huomioita ja ajattelemisen aihetta. Olisipa hienoa jos "löytöpaikkojensa" mukaan nimetyistä ja säilytysohjelmaan pelastetuista kanakannoista kehittyisi lähtöalueilleen "pitäjänkanoja" ja "kyläkanoja", oman seutukunnan ylpeydenaiheita. Vastaveto tehotuotannon muna-Laitilalle...Tai edes maakunnan tasolla. Onhan maakunnilla omat nimikkoluonnonkasvinsa- ja lintunsakin. Maatiaiskana on vain saanut sinnitellä Unholassa niin kovin pitkään...
vardenji

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä valitsin ilmajokelaisen aika monesta syystä. Mun piti ensin ottaa alhoja, mutta kun se ilves mokoma vei mun alhoni, ajattelin et turhaan mulla on 2 hulluna hautovaa rotua, kun muniakin haluan. Siis orpingtoneiden lisäks päätin sittenkin kattella paremmin munivaa, vaaleahkoo kantaa, jota sais läheltä. Ilmajokisten säilyttäjistä yks munislainen oli kirjottanu listaan voivansa sillon tällön tuoda forssaan asti. Se ratkas. Harkittin harvinaisempiakin, mut mulla ei oo millä kulkee hakemaan eikä toisen sukusia kanoja olis ollu kovinkaan helppo löytää. Ja ihme kyllä, kaikki harvinaisemmat on tosi tummia ja mä haluisin kirjavampaa ja vaaleempaa sakkia. Sori :oops:
Jos tilaa olis sanotaan vaikka 15m2 lisää rakentaa toiselle rodulle karsina, niin sitten olis vakavasti harkinnassa joku harvinaisempi maatiainen toiseks :smt045
Rusina

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Maatiaiskantojen yleisyys voi heitellä aika nopeasti. Esim. ilmajokisilla taisi olla v. 2009 vain kolme säilyttäjää ja hieman aikaisemmin ainoastaan yksi. Kiitos muniksen ja kanamummon :smt041 ahkeran markkinoinnin, kanta on pompsahtanut rakettimaiseen nousuun.
Sama toi onnistua muillakin harvinaisilla kannoilla!
kuutamofoxi

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

mik kirjoitti:mä olen sivusilmällä katsellut hämäläisiä, mutta niitä ei ole suoraan missään myynnissä, enkä viitsi alkaa soitteleen ja kyseleen. Ts markkinointi/saatavuus vaikuttaa.
OT: Mulla olis nytkin kolme munintansa aloittavaa kanaa ja harmaa, aikuinen kukko tarjolla ;o) Hämäläisten kyselijöitä on aina 1-3 vuodessa, mutta kun en myy halvalla, niin aina jäävät "miettimään". Ilmeisesti maatiaisista ei haluta maksaa, kun ne "tavallisia" kanoja.

Mutta varsinaiseen aiheeseen. Olen ollut sekä hämäläisten että pikkiiöläisten säilyttäjänä jo muutaman vuoden, mutta listalla näkyy vain piikkiöläisten kohdalla mun tiedot. Parina ekana vuonna pyysin lisäämään näkyviin myös hämäläisen kannan, mutta nyt olen jo luovuttanut ;) Piikkiöläisiä kun ei lisäänny "itsestään", mutta mun hämäläiset hautoo :smt050 :smt055 Ihan virheetön lista ei siis ole. Aikanaan kun hämäläisiä hankin, niin oli kaksi myyjää, joista toisella ei ollut yhtään kanaa :shock:
Rusina

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulle sanottiin, että jokaisesta kannasta pitää tehdä oma erillinen säilyttäjäsopimuksensa. Kuutamofoxi, voisko sulla tökätä siinä kohti :smt017 .
kuutamofoxi

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Olen ollut asiasta (eli juuri tuosta säilyttäjäsopimuksesta) moneen kertaan yhteydessä ja erillistä sopimusta ei silti ole tullut, joten siksi olen luovuttanut sen osalta. Hieman harmittaa, mutta jääräpäänä olen päättänyt, että olkoot. Kummastakin kannasta kuitenkin olen raportit tehnyt eli en tiedä onko hämäläisten osalta turhaa hommaa...
vinski

Re: Maatiaiskanakannat supistuvat muutamaan?

Viesti Kirjoittaja vinski »

Minä olen kyllä molemmista tehnyt omat sopimukset, tyrnäväläisistä oma ja hämäläisistä oma. Molemmista laitoin myös sen , että oisin poikastuottaja.. mutta se ei kyllä listoissa näy! Sen edellyttämät salmonella näytteetki otan. No siltiki, täällä pohojosemmassaki on varttumassa hämäläisiä :-"
Vastaa Viestiin