Mitä kanoille ylimääräsistä jauhoista?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
nasse10

Mitä kanoille ylimääräsistä jauhoista?

Viesti Kirjoittaja nasse10 »

Ylimäärästä jauhoa tuppaa tulemaan niin mitä niistä muuta tehdä kun leipää kanoille? Nyt laittanut vaan puuuunissa pellillä erilaisia jauhoja sekasin oljyä,vettä kaurahiutaletta,maitojauhetta ja suolaa eli oliko tämä niinkuin jotain peltileipää....hiivaa en ole laittanut niin nopea puuuunniin laittaa ja hyvin on kanoille kelvannut ja itelle myös :smt001
Mutta mitä muuta tekis?
Voiko jauhoja syöttää jossain muussa muodossa helposti kanoille?
Mites toi maitojauhe sitä on kanssa monta pakettia meneekö kanoilta helposti maha sekasin maidosta?
harrastaja

Re: Mitä kanoille ylimääräsistä jauhoista?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kanoille annoin aikonaan ihan aitoo maitoo vapaasti enkä huomannut mitään poikkeavaa
suikku

Re: Mitä kanoille ylimääräsistä jauhoista?

Viesti Kirjoittaja suikku »

Täytyy sanoa että edesmenneet kanaseni söivät aika maitoista pottumuusia paljon mutta nämä uudet saivat mahansa sekaisin. Minä olen turvottanut jauhoja piimässä. Vähän öljyä päälle ja ruuantähteitä sekaan. Kyllä kelpaa.
Karhurouva

Re: Mitä kanoille ylimääräsistä jauhoista?

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Minä olen ollut niin laiska, että olen vain kaatanut kiehuvan veden päälle ja sekoittanut. Tulee sellainen puuromainen seos ja siihen sitten kaikki ylimääräiset, ruuantähteet ja vihreät kun on jäähtynyt.
harrastaja

Re: Mitä kanoille ylimääräsistä jauhoista?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kuis muuten ruisjauhojen ? voiko niitä laittaa lesepöperön sekaan?
sofira

Re: Mitä kanoille ylimääräsistä jauhoista?

Viesti Kirjoittaja sofira »

mie en laittaisi itte noita ruisjauhoja tai ruisleipää siivekkäille
Oon kai jostain lukenut kun kerran näin tiedän, että ruis ei ole hyväksi kanalle :-k mutta en tiedä mitä viisaammmat on mieltä.
mietin tuossa että, kuin ne pullasorsat tuoll rannassa syö sit ruisleipää jos kanoille ei vois antaa :smt120.
noo....samapa tuo sillä tuohan oli vain mun mielipide.
harrastaja

Re: Mitä kanoille ylimääräsistä jauhoista?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Pakko on jollainlailla saadut jauhot tuhota ku ei muutakaan elukkaa oo ja ilmasii jauhoja poiskaan raaski heittää
Sani

Re: Mitä kanoille ylimääräsistä jauhoista?

Viesti Kirjoittaja Sani »

Minä olen nyt muutamana päivänä keitellyt vanhoista ryyneistä ja jauhoista puuroa isossa kattilassa ja on mennyt kuin kuumille kiville :smt055 uskaltaakohan vanhat talkkunat heittää sekaan ?
harrastaja

Re: Mitä kanoille ylimääräsistä jauhoista?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kyllä uskosin et talkkunat voi heittää kun onhan se kypsää jo valmiiksi
Iloisten Munatalo

Re: Mitä kanoille ylimääräsistä jauhoista?

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Just meinasin kysyä kanssa että kai talkkunaa vois ja antaa, jos sen sekoittaa kefiiriin esim?
Pikkukana

Re: Mitä kanoille ylimääräsistä jauhoista?

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Karhurouva kirjoitti:Minä olen ollut niin laiska, että olen vain kaatanut kiehuvan veden päälle ja sekoittanut. Tulee sellainen puuromainen seos ja siihen sitten kaikki ylimääräiset, ruuantähteet ja vihreät kun on jäähtynyt.
Minä teen myös näin kuten yllä Karhurouva kertoo. Ja talkkunaa olen kans käyttänyt, ja ruisleipääkin liotan sekaan silloin kun sitä on. Muistaakseni jossain oli ohje, että rukiin osuus ei saa ylittää 5%:a kanojen päivittäisestä ruuasta. Silloin se ei tuota ongelmia. En ole omilla kanoillani huomannut ripulointia tai muuta oiretta, joka johtuisi rukiin syönnistä.
Heidigee

Jauhoja kanoille?

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Ystäväni siivosi kuivamuonakaappinsa ja toi kaikki vanhentuneet muonat kanoilleni. Ryynit, hiutaleet, myslit ja siemenet on kutakuinkin syöty, mutta jauhoja olen uskaltanut toistaiseksi antaa vain hyppysellisiä. Onko kellään kokemusta: uskaltaako jauhoja tarjoilla sellaisenaan? Vehnää ja sämpyläjauhoja olisi tarjolla. Vai naattaantuuko jauho elimistössä ikäväksi tahnaksi? Jauho jauhona vai pitäisikö paistaa kanasille oma leipä...? :smt017
maunu_muori

Re: Jauhoja kanoille?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Raita ryynit ja/tai jauhot piimän kanssa pöperöksi: tulee tosi hyvä ja maittava sapuska, ei tarvii leipoo mitään, kunhan vaan vähän aikaa turvottaa apetta.
Heidigee

Re: Jauhoja kanoille?

Viesti Kirjoittaja Heidigee »

Kiitos vinkistä - niinpä teenkin :smt023
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Jauhoja kanoille?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Toinen vaihtoehto: Itse olen laittanut vanhentuneita jauhojen ja puurohiutaleiden jämiä kattilaan, sekaan vettä ja köntti jauhelihaa sekä loraus rypsiöljyä, joskus vielä porkkanaraastettakin jos intoudun hifistelemään. Keittelee sen verran, että jauhot turpoavat .Jos mukana on riisiä niin keitän niin kauan, että riisi on pehmeää. Kanat rakastavat tätä pöperöä. Jos teen ison kattilallisen laitan sopivan kokosiin annoksiin pakastimeen. SItten on pitkäksi aikaa kanoille herkkupöperöä 'lounaaksi' pienellä vaivalla.
Vastaa Viestiin