värin muuttuminen sulkasadon aikaan

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
piiparinen

värin muuttuminen sulkasadon aikaan

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

jeps, elikkä taasen kysymyksiä(varmaan tästäkin löytyy jo aihe jossain vaan alappa taas etsiä :smt001 )
niin kuten jotkut ovat huomanneet meikäl on noita pilkullisia kanoja muutama kiuruvetisten parvessani...monella muullakin on näitä hauskoja värityksiä kanoillaan. elikkä sellaista, kun esim mein viola ei tosiaan ole aina ollu noin valkopilkullinen, Klaara kyllä syntyi noin upeana kun on :smt001 . violan valkoiset pilkut lisääntyivät hurjasti viime sulkasadon aikaan ja näyttäis et edelleen vaan lisääntyy :smt017 mikähän tämän aiheuttaa? koska väritys on pysyvä...ja uskon et monella muullakin on näin.
tänään huomasin myös, että mein johtajakana Valma(täyttää 3v) joka on aina ollut täysin kiiltävänmusta(mikä sinänsä hienoa)
on saanut näitä valkeita väripilkkuja rintakehäänsä! :shock: . johtuuko se ravinnosta, iästä vai mistä..onko näillä kokeneemmilla ajatuksia esim Hilta ja kumppanit? :smt003
tykkäsin kun Valma oli ainut täysin musta kana...vaan eipä ole enää :smt012 . myös Hillevi joka on ollut sellainen kullanruskean värinen on saanut hieman valkeita pilkkuja tässä ajan saatossa.....
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: värin muuttuminen sulkasadon aikaan

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä on suurin osa maatiaisista on mustia ja osalle tulee joka sulkasadon jälkeen lisää valkoisia pilkkuja. Mä tykkään :smt007 En tiedä mistä johtuu mutta en usko että ravinnosta johtuu, näin vain käy iän myötä :smt017
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
piiparinen

Re: värin muuttuminen sulkasadon aikaan

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

onko muitakin näkemyksiä asiaan? tosin uskon et maattari olet oikeas et iän myötä, mutta on nuo muut nuorempia kun esim valma ja silti niille tulee jo niitä pilkkuja...vai onko se joku geeni juttu...tosin miks valmalle tulis niitä vasta nyt :smt017
nää on näitä kanaharrastajia(ainakin meikän :smt001 ) mieltä askarruttavia elämää suurempia kysymyksiä :smt005
suikku

Re: värin muuttuminen sulkasadon aikaan

Viesti Kirjoittaja suikku »

Ja mää mietin, että onko mun Horneteilla joku vitamiinin tai kivennäisen puutos, kun mustan kanan sulkien päät muuttuivat valkeiksi. Ihan kuin väri ei olisi riittänyt ihan kärkeen saakka.
Iloisten Munatalo

Re: värin muuttuminen sulkasadon aikaan

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Meillä on Berlusconille kasvanut valkeahkot sulat siipien reunoille :smt007
Korpela

Re: värin muuttuminen sulkasadon aikaan

Viesti Kirjoittaja Korpela »

Jos se on sama kun ihmisillä harmaat hiukset?
Nekin voi tulla jo 20 vuotiaana (ensimmäiset) vaikka yleensä tulee vasta "aikuisille" ja määrä on yksilöllinen.
Kampaaja selitti mulle niistä harmasita että niissä ei ole väri "pikmenttiä". Että kun tulee ikää niin sitä ei riitä ja hius on joka harmaa tai ihan valkoinen.
Voi tietty olla et tää on ihan liian kaukaa, mut kun meil on samal taval silmät, ja keuhkot ja jalat jne, niin miksei siin listas vois olla värikin...
vardenji

Re: värin muuttuminen sulkasadon aikaan

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ja sekä eläimissä ja ihmisissä löytyy harvinaisena väripigmentin puuttumista eli albinoja. Kanoissa en oo tavannu, mut korpista löytyy kuva googlella albino raven bird tai albino crow. Eli mulle ainakin kuulostaa toi Korpelan arvaus ihan pätevältä :smt023
piiparinen

Re: värin muuttuminen sulkasadon aikaan

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

tässä Viola Turpeinen syysasussa.
URL=http://imageshack.us/photo/my-images/26 ... 11028.jpg/]Kuva[/URL]
ja Hillevi Jortikka on saanut myöskin hieman pilkkuja pukuunsa :smt002
Kuva
tässä Holger Voivalin..herra on komia kun mikä :smt007
Kuva


vois toisaalta kuvitella et syy löytyis jostain kaukaa kaukaa geeneistä...et on tosiaan jotain sellaista rotua takana mikä tän aiheuttaa...ja ne tulee paremmin esiin vasta aikuisilla kanoilla :smt017
kun ei kaikilla suinkaan tätä tapahdu, vaikka ne vanhenis...vaan voi olla et tähän emme koskaan saa vastusta, kivoilta ne silti näyttää, eikö totta. :smt001
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: värin muuttuminen sulkasadon aikaan

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meidän vanhalle Esmelle on ekaa kertaa elämässään tullut pilkkuja. Kana on ollut mulla vähän yli 8 vuotta, ja nyt kun uudet sulat sulkasadon jälkeen kasvavat, ilmaantui keskelle selkää muutama pilkullinen sulka. Sillä ei taatusti ole koskaan ennen ollut pilkun pilkkua. Mielenkiintoinen muutos! Löysin tämän vanhan ketjun aiheesta josta selvisi, että onhan näitä muillakin. :smt001 Kanojen värin olen huomannut muuttuvan sulkasadosta toiseen, mutta meidän tirppanoilla muutokset ovat olleet tähän saakka sävyeroja: jotkut vähän vaalenevat ja jotkut tummuvat. Mä olen luullut, että on pilkullisia kanoja ja sitten niitä ei-pilkullisia kanoja. Mutta näköjään molemmat ominaisuudet voi löytyä samasta kanasta.

Tässä Esmeralda ja upouudet pilkut. (Joo, aika tarkkaan pitää katsoa, mutta kyllä ne siellä on. :smt003 )
Kuva
Vastaa Viestiin