Luomu Härkäpavusta

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
hernande9

Luomu Härkäpavusta

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Moikka kanikset !
Tietäikö joku kuinka monta % on luomuviljellyssä Häkäpavussa valkuaista. Saisin ostettua tuota luomuhärkäpapua, mutta viljelijäkään ei tiedä valkuaisprosenttia. Jos joku tietää niin olisi mukava kuulla ja lisäksi olisi mukava kuulla miten härkäpapua laitetaan rehuun, rouheena, kokonaisena jne...????? :smt017 :smt020
Rusina

Re: Luomu Härkäpavusta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Valkuais% on todennäköisesti jossakin 25-30% välillä. Lajike lienee "Kontu", josta mulla ei ole kokemusta, "Ukosta" on. Mä olen rouhinut (on muuten kovaa!), jolloin tanniinipitoiset kuoret irtoavat. Kokonaisena voi olla melko turha yrittääkään syöttää. Tai voi kai ne liottaakin. Härkäpapu ainoana valkuaisena on vähän yksipuolista.

Mua kiinnostais myös ostaa härkäpapua, luomuna nimenomaan. Tuo hernande maistiaisia tullessas :smt040.
hernande9

Re: Luomu Härkäpavusta

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Kaffikupillinen on enää jäljellä ja tuon sen huomenna mukana, laiton pari kourallista kanojen rehuun ja ei ainakaan Nättiä tyttöä papu kokonaisena kiinnostanut. Papujen joukossa on kauraa. :smt003
Viivi81

Re: Luomu Härkäpavusta

Viesti Kirjoittaja Viivi81 »

Tuoreimmassa Lammas ja vuohi-lehdessä oli juttua härkäpavusta, että oksasilppuri olisi oiva peli sen hienontamiseen. Jos joltakulta sellainen kotoa löytyy, niin eikun kokeilemaan! :smt003
vetehinen

Re: Luomu Härkäpavusta

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Minulla on luomuna härkäpapu-kauraseosta, jonka olen päästänyt myllyn läpi ennen syöttämistä. Hyvin menee samalla myllyllä, millä herne-kaurakin jauhaantuu (se Ebaein verkkokaupan suurin mylly). Kelpaa kanoille karkeaksi jauhettuna.
hernande9

Re: Luomu Härkäpavusta

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Moikka Mervi !
Ja kiitos vastauksestasi, pitääpä soittaa Krisselle Hautomakoneeseeen ja alata hieromaan kauppoja. Miten paljon käytät kanoille rehun seassa kaura/härkäpapu seosta ja miten paljon kaura/rehuherne seosta ja jos laittaa molemia niin osuus rehussa ?? Niin ja tärkein kysymys eli millä seulakoolla teet rouhetta ? Meidän hirviporukassa on pari kaveria, jolla toisella on tota härkäpapua (ei myytäväksi), mutta antoi pari säkkiä ja toisella on vähän enemmän hernettä ja haluaisin korvata osan viljasta noilla härkäpavuilla ja herneillä.

Laitoin kanukat sisälle kanalaan vasta viikko sitten ja eivät olleet moksiskaan sitä ennen parista pienestä yöpakkasesta. Hain Rusinalta viime keskiviikkona uuden kukon ja annoin yhden kanan kukolle leikkikanaksi eli nyt on 3 parvia, joilla on sitten 8 ilmajokista kanaa, 5 munivaisikäistä, joista 3 sulkasatoista ja sitten 3 nuorta muutaman viikon ikäistä neitokaista eli geneettistä vaihtelua lienee tarpeeksi.

Miten sulla on noita eri kanoja ??

P.S. Kiitos vielä niistä keväisistä buteista, niistä tuli "hirvittävästi" lihaa ja nyt sitten kun tulee hirvenlihaa kohtuullisesti niin alkaa kaikki 3 pakkasta olemaan aivan täynnä lihaa eli tervetuloa "pieni jääkausi" !!
Niin muuten onko sulle sattunut silmiin mistään tarkkaa härkäpavun valkuaisprosenttia ???
Vointeja !!!! :smt001 :smt003 :shock:
Rusina

Re: Luomu Härkäpavusta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Valkuaispitoisuus vaihtelee jonkin verran riippuen lajikkeesta ja kasvukauden sääoloista. Keskimääräinen valkuais% on 27,6. Tarkemman tiedon saa vain tekemällä rehuanalyysin kyseisestä papuerästä,
Linkki Agrimarketin sivulle, löytyy vertailuarvot soijaan: http://www.agrimarket.fi/Maatalous_ja_E ... rehukasvi/
hernande9

Re: Luomu Härkäpavusta

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Moi !
Tässähän se Ruzinantte antaa vastaukset kaikkiin kysymyksiin eli tackar och pockar R:::: :smt048
saralele

Re: Luomu Härkäpavusta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Pitääkö tuo härkäpapu jotenkin rouhia kanoille?
Pyryharakka1974

Re: Luomu Härkäpavusta

Viesti Kirjoittaja Pyryharakka1974 »

Sattuipas hyvä aloitus kohdalle, kun olen näitä papujuttuja miettinyt itsekin... Mulla on tarkotus kasvattaa ensi kesänä papuja omalla kasvimaalla, ja sieltä tietenkin olis vallan helppoa syksyllä kantaa tuoreita maistiaisia/perkuujätteitä tulevalle kanaparvelleni, mutta kun papua ei ainakaan ihminen saa syödä keittämättä :smt017 Päteeköhän sama lainalaisuus myös sitten lintuihin? Vaikka ei kai tuo nyt niin iso homma niitä kanasten sapuskoita kiehauttaa sen kymmenen minuuttia :oops: niin ei tarvi moisia jäädä pohtimaan...
monnilainen

härkäpapu

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ostin luomuna härkäpapua ja nyt ihmettelen millä niitä voisi vähän rouhia pienemmiksi. Pitäisikö maksaa lapsille 0,5 senttiä jokaisesta vasaralla halkaistusta pavusta? Vai onko joku keksinyt jonkun älyllisemmän keinon? Riikinkukoilla näyttää pavut sulavan, mutta kanoilla tulee hauskoja mustia papanoita, ei tarvitse hankkia niiden tuotantoon kania :smt001
Pia

Re: härkäpapu

Viesti Kirjoittaja Pia »

Itse olen miettinyt jos hankkisi herneille käsikäyttöisen kahvimyllyn kirpparilta... :smt017
maunu_muori

Re: härkäpapu

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ootko monnilainen kokeillut liottaa papuja, vois olla helpompi niin.. Eikä varmaan haittaa vaikka tarkotuksella idättäisit.
Mulla on se Kinnusen rehu pelletöityy, niin että siinä on kaikki ensin murskattu ja sitten rakeistettu.
Iloisten Munatalo

Re: Luomu Härkäpavusta

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Vanha 80-luvun Moulinex teholeikkurilla menee kuivatut herneet ainakin hyvin, tosin metelikin on sen mukainen :smt020 http://www.bombayelectronics.com/Moulin ... mo-320.htm
Saanäitä näköjään vieläkin :smt038
hernande9

Re: Luomu Härkäpavusta

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Moikka !
Niin tuolla aijemmassa viestissä Rusina kertoilee, että härkäpavun kuori sisältää tanniinia joka ei ole oikein hyväksi kanoille. Itse olen käyttänyt Goljat myllyllä (http://WWW.HAUTOMAKONE.FI) seulalla 8 mm (tekee 2-3 mm:n raetta) rakeistettua härkäpapua (sis. noin 23-28 % valkuaista) 10-20 % rehuseokseni määrästä ja eivät nuo kanat pahaakaan tykkää.
Rehussa talvella on sitten kokonaisena ohraa, kauraa ja vehnää ja 10 % Multimix munitustiivistettä sekä 10-20 % härkäpapua ja toivottavasti myös hieman hernettä. Tällä hetkellä kun kanat ovat pihalla aitauksissa niin herneet, jopa kovat tuleentuneet pellolta suoraan menevät kanoilla kokonaisina ja putit syövät sormenvahvuiset palot kokonaisina. Tuossa kanalan takana on 10 aaria Natoushe hernettä, mutta jos keli jatkuu vielä viikon sateisena niin saa jättää hyvästit sille hernemaalle vaikka siinä on vehnää ja ohraa kohtuuullisesti tukikasvina. :smt021
Vastaa Viestiin