Ruokien säilytys

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja Chick »

Vähän gallupintynkää mitenkä säilytätte lähinnätäysrehut ja viljat? Millasissa astioissa ja olosuhteissa?
Itse kun sain yllättäen isomman kuorman pihaan viljasiilon siivoussekotusta ja nyt sitä on kaikki löytyneet saavit,astiat ja pahvilaatikot täynnä. Ajattelin että pitäiskö ne edes nostaa pois maasta joskun lavan päälle? Ettei pääsis kostumaan ja homehtumaan. 40kg rehusäkit on ihan saaveissa,ettei hiiret pääsis nakertaa rikki jos sinne eksyisivät. Betonilattia siis alla, ei kovin kummosta ilmanvaihtoa. :smt017
Wyandotteja, Plymouth rockeja
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä on rehuille (ja muille tykötarpeille) eläinsuojan kivirakenteisessa päädyssä oma muutaman neliön huone, jossa lämpötila vähintään +5 astetta. Kauroille ja ohrille on laari, mutta muut rehut ovat ihan vain säkeissä, koska rehuhuoneeseen ei pääse hiiret.
Osa rehuvarastoa (eli entisten asukkaiden ulkosaunaa) näkyy tässä:
Kuva
Välillä ostetaan viljaa myös suursäkeissä tai niin paljon kerralla pikkusäkeissä, että joudutaan silloin säilyttämään eläinsuojan puurakenteisessa (kylmässä) päädyssä ja sinne kyllä hiiret pääsevät. No, en jaksa siitä kauheesti stressata, kun törmäähän kanat ulkonakin hiiriin ja niiden papanoihin :smt003 Onneksi naapureiden kissat ja oma koira harrastavat hiirenpyyntiä, niin ei ole ihan ongelmaksi asti niitä.

Betonilattiasta nousee kosteutta, joten kantsii nostaa vaikka trukkilavan tai vastaavan päälle ne pahvilaatikot. Nyt kun ne teidän eväät ovat rutikuivia, niin arvaisiko ne laatikot sujauttaa vaikka jätesäkkeihin?
vardenji

Re: Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä pidän säkit asuinrakennuksen ulkoeteisessä, jossa en oo hiiriä tavannu, ja vien niitä aina peltitynnyrin kerrallaan navetalle, jossa on taas rottia. Yritän pitää huolen ettei ruokaa löytyis rotille.
Miracle

Re: Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja Miracle »

Meillä on säkit kellarissa juuri sellasen puulavan päällä, ettei koske lattiaan. Verannalla on pahvitynnyreissä pienemmät erät ruokia, kun kanat vielä on ulkona.
suikku

Re: Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja suikku »

Ostin just 140 kiloa luomurehua ja laitoin sen kaiken (neljä säkkiä) isoon vihreään kannelliseen roskikseen jonka juuri tätä tarkoitusta varten ostin. Roskis on sellainen pysty, kaksipyöräinen. Se taas on meidän alakerrassa huoneenlämmössä. Ainoa ajatus nousi mieleeni, että eivät kai rehut rupea kompostoitumaan? Jätin kannen raolleen että ilma vaihtuisi. Täytyy tarkkailla tilannetta. Pakkasilla sen voisi ehkä kärrätä ulos. Roskikseen ei PITÄISI päästä hiiret.
Iloisten Munatalo

Re: Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mulla on rehu ja jyvät koiranruokasaaveissa joissa on tiukat kannet ja loput viljasäkeissä irti lattiasta kanalassa etutilassa.
harrastaja

Re: Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Meillä jyvät on 900 litran vanhassa maitotankissa ...Ja kansi päällä vain se reikä missä siivilän paikka siitä otan jyvät ,nyt kaadoin myös lesesäkit jotka hain tynnyriin .Puoltiiviste säkin oon tyhjentänyt monet ajat entisiin maitotonkiisiin ja kalkkisäkin ämpäriin ja kansi päälle.Tietysti pikku kuorma jonka haen varuiksi ennen talvea on siinä kärryssä peitettynä
Heltta

Re: Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja Heltta »

Minä hain rehulle ja kauralle Ikeasta tällaisia poljettavia kannellisia säilytystynnyreitä. Hinta oli muistaakseni 19,90€ kappale. Tynnyrit on kanalan eteisessä olevassa pienessä säilytystilassa, jonka pitäisi pysyä plussa puolella talvellakin. Ihan hyvin ovat kesän ajan toimineet.

Kuva
Schippy

Re: Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja Schippy »

Tämä oli just mun ketju. Meillä kanalan eteinen on vain verkolla erotettu kanalasta. Pölyä siis on.
Olisko Ikea Sortera, vino säilytyslaatikko hyvi kanojen rehuille, onko kukaan testannut? Isompi varasto rehuja on meillä autotallin varastossa, mut käyttörehut on kanalassa. Siellä ei vielä ole hiiriä eikä rottia. Kai... Pitänee tutkia. Joskus tullee, nyt vielä niin uusi. Vai pitäiskö mennä metallisilla...
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mulla on rehut suuressa sinisessä, taitaa olla 200 litranen, muovitynnyrissä. Kauraa ostetaan aina 5-6 säkkiä kerrallaan, säkit on vanhassa
pakussa ja sieltä aina tyhjentelen niitä sinisiin, olisko 60 litran tynnyreihin. Pulujen vehnät kanssa noissa pienemmissä tynnyreissä. Pakussa on kanssa
kalkit ja muut herkut, ja sinne mahtuu autojen talvi/kesärenkaatkin.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Annala Nummi

Re: Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja Annala Nummi »

Kaura on sinisissä 120 litraisissa kannellisissa tynnyreissä. Helpompi liikuttaa kuin täynnä olevaa 200 litrasta. Kalkki ja rehut peltisissä pikku tynnyreissä. Olivat juuri sopivan kokoisia, johon säkit mahtuvat ilman suurempaa ahdistusta.
Tanhutyttö

Re: Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja Tanhutyttö »

Säilyykö Punaheltta roskistynnyrissä ulkoilmassa vai onko ulkokosteus liikaa ja rupeaa käymään/mätänemään?
Ongelmia tuottaa myös kauraleseen ja kuivatun leivän säilyttäminen, ovat nyt autotallissa ja verstaalla säkeissä väliaikaisesti, mutta pitäisi saada ne sieltä pois ja mieluiten lähemmäs kanalaa.
Isot roskikset pitävät hiiret poissa, mutta miten tuo kosteus? :smt017
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on ollut kalkkujen rehut ulkona roskiksessa yli talven, ei säilynyt.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
SiniS

Re: Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Mulla on valitettavasti kaurat suursäkissä kuivikeladossa, ihan katon alla, mutta ei lämpimässä tilassa. Hiiret käy syömässä jollei navettakissat ole tarpeeksi reippaita. Punaheltat, maissit, herneet ja progut, eli pikkusäkkitavara on sitten rehuvarastossa missä lämmintä talvellakin 10-15 astetta (riippuu onko pikkuhäkissä tipuja tai toipilaita), jokunen hiiri näyttää käyvän sielläkin, mutta tallikissa Sylvi asuu siellä ja tekee parhaansa pitääkseen paikan puhtaana.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Ruokien säilytys

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mullakin on viljat ja herneet aitassa paperisäkeissä josta roudaan tarpeen mukaan navettaan. Ne säilyvät hyvin mutta kuten SiniS sanoi hiiret verottavat jos kissat ja/tai myrkyt eivät hoida hommiaan.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin