kanoille marjoja

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ellikki

kanoille marjoja

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Kun omat varastot alkaa täyttyä, niin olen sitten antanut kanoillekin marjoja. Viinimarjoja, marjatuomipihlaja (saskaton), puolukkaa (pakasteesta vanhoja), matoiset vatut.
Hyvin näkyy kelpaavan.
Silvia Sommarlat

Re: kanoille marjoja

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Ellikki, mun kanat käy ITSE marjassa kanalan takana olevassa metsässä. Oikeasti.Syövät nyt mustikoita ja kohta puolukoita. Taitaa vitamiinit siirtyä luontaisessa muodossa muniin. Onhan mulla vielä petraamista kun eivät vielä hoksaa poimia MULLE pakkaseen talven mustikoita.Ehkä jo ensi vuonna:smt003
ellikki

Re: kanoille marjoja

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Silvia Sommarlat kirjoitti:Ellikki, mun kanat käy ITSE marjassa kanalan takana olevassa metsässä

= ) onnenkanat
Minä en uskalla omiani irti päästä, kun naapurin koiruudet on joskus irti, ja joskus omakin piski juoksentelee luvattomilla lenkeillä, vois tulla kanoille matka niille viimeisille marjamaille.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kanoille marjoja

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Mansikka-aikaan annoin kanoille silloin tällöin mansikan tai pari. Kyllä tykkäsivät kovasti. Viinimarjat vaativat parin kolmen päivän totuttelun, jonka jälkeen ne olivat suurta herkkua. Kesti kyllä aikansa, ennenkuin ymmärsivät syödä marjat suoraan kanatarhassa olevasta viinimarjapensaasta. Nyt ovat viinimarjat lopussa tai mehuna ja hyytelönä pakkasessa, mutta otin osan mehunkeittoroippeista talteen ja pakastin ne kanoja varten pikku nökösinä talven varalle. Viiliin sekoitettuna maittava vitamiinipommi. Nyt ovat aroniat kypsymässä. Niitä tulee paljon enemmän kuin ihmiset kuluttavat, joten aion niitäkin pakastaa rasioihin sellaisenaan ja sulattaa sitten talven aikana kanoille. Niissäkin taitaa olla hurjasti vitamiineja :smt001 .
Iloisten Munatalo

Re: kanoille marjoja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Noita aronioita ajattelin minäkin laittaa kanoille talveksi kun ei itselle tule käytettyä olenkaan :oops:
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: kanoille marjoja

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mun kanat syö mustikoita, herukoita, karviaisia. Ajattelin noita aronioita, onko väliä onko ne marja- vai koristearonian marjoja? Molemmat syötäviä?
Wyandotteja, Plymouth rockeja
HIPSU

Re: kanoille marjoja

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

Mulla on koko aita koristearoniaa ja ihan syötäviä ovat mutta pahemman makusia :smt045
Iloisten Munatalo

Re: kanoille marjoja

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Testasin tänään aronioita, ei mitään hajua kumpaa lajiketta se on :smt017 mutta teki kauppansa. Siispä huomenissa kerään ne pakkaseen talven varalle.
Bonus

Re: kanoille marjoja

Viesti Kirjoittaja Bonus »

Meillä kans kanat käy itse talon vieressä olevassa rinteessä syömässä mustikat, juolukat, puolukat ja variksenmarjat. Pihlajanmarjat kelpaa myös jos vaan viitsii niille puista riipiä.
Joskus tulee kaupalta rasioissa mansikoita, vattuja ja lakkoja. Mansikat eivät näytä kelpaavan kovin hyvin, vatut ja lakat kelpas. Eipä noi syöneet mansikoita meidän mansikkamaaltakaan, vaikka löysivät jotenkin sinne aina tiensä. Tekivät vaan pesänsä sinne mansikantaimien väliin lehtien suojaan. Löysin sen pesän kun mansikoita kerätessä astuin munan päälle.
väriminttu

Kanat rakastavat mustikoita

Viesti Kirjoittaja väriminttu »

On pakko todeta näin ylihyvänä mustikkavuotena, että kanat todella menevät onnesta sekaisin mustikoista.

Vanhemmat kanat eivät uskalla keskenään kovin kauas metsään, mutta minun mukanani uskaltautuvat metsän reunamille ja tulevat erittäin mieluusti napsimaan mustikoita suoraan varvuista. Ollaan kanojen kanssa yhdessä mustikassa - idyllistä.

Tivuille metsä on pelottava - niille revin päivittäin omilta mailtani puolenkymmentä mustikkavarpua, ja ajan voi laskea sekunneissa kun ne on tyhjennetty. Marjoista käytännössä tapellaan. Eikä niitä varpuja välttämättä tarvita, samalla tavalla katoavat kippoon poimitutkin. Olen vain ajatellut, että oppivat tirpat ottamaan suoraan varvusta, kun pienestä asti näin tekevät.

Eiköhän tuosta täyty osa vitamiinitarpeesta? Ja tänä vuonna olen havainnut, että oman puutarhan mansikkamaa ei kiinnosta kanoja juurikaan, kun ilmeisesti mustikat täyttävät niiden marjatarpeet. Säästyvät mansikat omaan pöytään. :smt041
juujuu

Re: Kanat rakastavat mustikoita

Viesti Kirjoittaja juujuu »

Minä kanssa tässä tarjosin mustikoita mutta ekan söi toinen ei enään uponnut Eli mun kanaset eivät niistä näköjään piittaa
Kiyry87

Re: Kanat rakastavat mustikoita

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mie olen keränny pitkin kesää niitä mustikan varpuja kanoille.
Ne lehdetkin tuntuvat olevan suurta herkkua. Mä myös viime vuotisia olen antanu
pakasteesta eikä ne kauaa vanhene kupissa :shock:
Vinkkinä: Mustaherukka on kanssa ainakin meillä tosi pop.
Olen harventanu pensaita ja antanut lehtineen ja marjoineen.
miisu

Re: Kanat rakastavat mustikoita

Viesti Kirjoittaja miisu »

Meillä myös kaikki mustikat katoaa aika vauhdilla, kukko pitää jopa oudon konsertin kun marjoja viskelee. Ankat on sitten toisia jotka rakastaa mustikoita yli kaiken :smt023
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kanat rakastavat mustikoita

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Meidän ankat käyvät itse mustikassa saaressamme. Hauska seurata niiden touhuja, ja jos tulevat metsässä vastaan niin nokat ovat aivan mustikassa :smt005 Aloittivat mustikan poiminnan jo ennen kuin kypsiä marjoja oli kunnolla, ja etenkin Hilma-ahmatti kiskoi raa'atkin marjat mennessään. Tosin etanat ja karikkeen alla oleskelvat lierot taitavat lähteä matkaan aina ankkojen mustikanpoimintareissuilla.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
miisu

Re: Kanat rakastavat mustikoita

Viesti Kirjoittaja miisu »

Vitsi kun ois mustikoita nii talon vieressä että ankat pääsisivät itse poimimaan, olisivat varmaan innoissaan täälläkin! Kyllähän noille onneks on viinimarjapensaita mitä riipiä :smt002
Meillähän nuo kovasti sammakoita jahtaavat ja riepottelevat :smt012 Sammakkoparat...
Vastaa Viestiin