Dekalb

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Iloisten Munatalo

Re: Dekalb

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

No niin ... taas ollaan viisaampia
Tuulia

Re: Dekalb

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Mun tajuntaan ei mene se että joku firma omistaa rodun niin kokonaan että missään muualla syntyneet samoista munista ei olekkaan enään samaa rotua. Mun silmissä se on, oli se rodun luoja sitten missä tahansa. :smt019

Sitä paitsi meidän Luomu munii varmasti parempia munia :smt045
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Dekalb

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Suwitsu kirjoitti:Eihän niistä voi tulla koska Tonest-firma "omistaa" ko. hybridin.
No, ei ihan näin...vaan pitää mennä ihan ulkomaille saakka, jotta löytää sen oikean omistajan :smt006
Tuulia: kyseessä ei ole rotu, vaan hybridi/jaloste/tai miksi sitä "tehokanaa" kukakin sattuu nyt kutsumaankaan. Niiden jälkeläisiä ei voida pitää samoina kuin vanhempiansa, koska taustalla on pitkä jalostustyö, jonka kaikkia kiemuroita ei välttämättä edes paljasteta kilpailevien jalostajien 'pelossa' (->bisnes=bisnes!).
Suwitsu

Re: Dekalb

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Niin no Suomessa ainakin markkinoi Dekalbia :smt004

Muoks. Dekalbin ihan oikea omistaja näköjään hollantilainen.
Han

Re: Dekalb

Viesti Kirjoittaja Han »

Kyllä tuo Dekalbilta vaikuttaa, meitin nää http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... 27&start=0 dekalbit on suoraan yhen Tonestin alaiselta ostettuja ja ihan mun silmään on Luomun näkösiä. Itte en kyl näitä ihan kanoina pidä :smt009 muniihan ne hyvin ja on hyviä rehunkäyttäjiä ja rohkeita, mutta... sääli mun niitä on jatkuvasti muihin kanoihin nähden. Ulkosesti ne näyttää "hyvälle" kun elää ns. vapaan kanan elämää, mutta silti vaan jotenki kun vertaa ns. rotukanaan ni on noi sellasia en tie, ei niitä voi oikein reppanoikskaan kutsua kun ovat niin rohkeita, mut jotenkin ne vaan on "vääriä"
Tälli

Re: Dekalb

Viesti Kirjoittaja Tälli »

Mä olin kans lomittamas yhyres lattiakanalas..ja siälä oli dekab kanoja..ja se isäntä sanoi että ovat huomattavasti rauhallisempia/eivät noki yhtä paljon ja säiky samalla lailla, kuin Hy-linet, munat paremman oloiset(vahvemmat kuoret)..ym. tykkäsi kovasti.. ja siinä samalla ostaa päräytin sitten 2 delkab kanatipua ja 1 kukkotipun.. :smt003
Juuliska

Re: Dekalb

Viesti Kirjoittaja Juuliska »

Tuulian Luomutipulla ei vaan ole yhtä keltaiset jalat kuin dekalbilla :smt017 Jännä, kun luomumuna on ollut hedelmöittynyt, tai siis luulisi ettei luomutuotannossakaan pidettäisi kukkoa kanalaumassa, vai pidetäänkö, ehkä siinä kuuluukin olla?
Tälli

Re: Dekalb

Viesti Kirjoittaja Tälli »

Kyllä niitä kukkojakin sinne tipujen joukkoon sujahtaa.. tuolla lattiakanalassa missä oon lomittamas.. on nyt kasvamas 3000 kanan erä ja siellä tais olla 6 vai 8 kukkotipua.. :smt002 ja yks niistä muutti tänne..
Juuliska

Re: Dekalb

Viesti Kirjoittaja Juuliska »

no niinpä tietenki, jonkunhan ne sukupuolet täytyy erotella tipuilta ja inhimillisiä erehdyksiähän saattaa sattua, tuskin sentään kone määrittelee tipujen sukupuolet? mitä sitten tapahtuu munijahybridikukoille (paitsi että menevät lomittajille :smt002 )? niitä tuskin broilereiksi laitetaan, broiskut on varmaan ihan eri hybridejä...
Vastaa Viestiin