Kiuruvetisiä kanoja?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

mika

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja mika »

terkkuja laukaalle päin,ja hausjärvelle myös. kiuruvetis piirit tuntuu vaan olevan aikas lailla suppeat jos olis jollain munia itsekin ottaisin mielellään uutta verta vanhojen jatkoksi,minunkin ensimmäiset opit ja munat tuli monnilaiselta,toiset tuli airaksiselta.kanoja 24kpl kukkoja 5kpl ja kaikki kiuruvetisiä ei muita siivekkäitä.
monnilainen

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Juu, ja meidän on tullut aikanaan Luttisen Yrjöltä, Kiuruvedeltä. Siis sieltä alkuperäiseltä säilyttäjältä. Ja munia on ainakin kerran tullut Mikalta. Anssi, oletkos laittanut mulle munia tulemaan koskaan?
Maatikko

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Monnilainen, jäikös sun kanalaan muuten jälkeläisiä niistä Katjan kanoista, jotka hait meiltä silloin suuren koirahyökkäyksen jälkeen?
anssiu

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja anssiu »

monnilainen kirjoitti:Juu, ja meidän on tullut aikanaan Luttisen Yrjöltä, Kiuruvedeltä. Siis sieltä alkuperäiseltä säilyttäjältä. Ja munia on ainakin kerran tullut Mikalta. Anssi, oletkos laittanut mulle munia tulemaan koskaan?
Never ever ? Haluatko ?
monnilainen

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ei jäänyt niitä jälkeläisiä, Maatikko, kaikki meni Katjalle. Ja Anssi, en taida turvatua vielä sun kanasiin, yritän pitää geenipoolin laajana tällä lintumäärällä, siis kamalalla kasalla kukkoja. Voin sitten tarvittaessa ruveta anelemaan apua teiltä muilta, jos kanta rupeaa heikkenemään. Yrjöllä oli 50 vuotta oma parvi, paljon kukkoja ja paljon kanoja. Ei ollut ongelmia, ja verikokeissa oli geneettistä monimuotoisuutta, kun niitä aikanaan tutkittiin, kun tähän säilytyshommaan ruvettiin. Jos saisin pidettyä tämän pyörimässä tällä periaatteella, niin sitten mulla olis mahdollisuus turvautua teidän muiden "geenipankkeihin", jos pää tulee vetävän käteen. Ja lintujen koosta, meillä riistan väriset kanat, siis semmoiset villikanan väriset naaraat ovat ollet aina pienempiä, mustat taas kauheita möllyköitä. Ja muut siltä väliltä. Ensimmäinen Yrjöltä tullut kana, nimetty Kultakanaksi, oli kaunis ja siro, luulen, että tämä on ruskeiden rakenne on paljolti sen peruja. Ja ekat mustat oli suuria. On meillä tietysti isojakin ruskeankirjavia, mutta noi kultakanaset on minusta super herttaisia.
Munakoiso

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja Munakoiso »

Mulla on myös kiuruvetisiä, viimekesän tuotantoa Anssilta. Kukko ja 5 kanaa, kukko korea "ABC-kirjakukko", yksi kokomusta kana, yksi musta valkoisin pilkuin, yksi savunharmaa, yksi savunharmaa kuparisin heijastuksin ja yksi kellertävä mustalla kauluksella. Anssi, mistä yhdistelmästä mun pienempi kukko on? Tämä nuorempi kukko on väriltään musta, siivissä hieman vaaleaa ja komeat vihreät heijastukset pyrstösulissa ja kyljissä.
Mulla on nyt koneessa 29 munaa, katteellaan kesäkuun alussa, kuinka parvi lissäntyy :smt002 . Siitä olis tarkoitus kukkopojat laittaa pataan ja kanat ottaa pikkukukolle tai sitte poistaa iso-kukko ja yhdistää parvi.
Nöpönen

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja Nöpönen »

Täällä ilmoittautuu uusi säilyttäjä :smt006 Hain 10 munaa Munakoisolta ma 16.pv ja laitoin ekat kiuruvetiseni hautumaan... :smt045 Ihan kun joulua odottais :smt060
Maatikko

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Heiiii, sä otit sittenkin kiuruvetisiä :smt023
Nöpönen

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja Nöpönen »

Juu hurahdin oikein kunnolla :smt030 muutama nuorikko tulis tuosta vierestä Mäntyharjulta ja pari kukkoa Pieksämäeltä... Kaikki juontaa juurensa Anssille, mutta eivät samasta poikueesta :smt023 Tytöt haen parin viikon sisällä ja pojat ens kuun 16.pv (kun tokokisat Pieksämäellä). Tiput kuoriutuis tuossa 6.-8.kesäkuuta! Katotaan kuinka monta saadaan kanalaan talveksi :smt047 Sinne, kun mahtuis 55-60 siivekästä :smt044 Tuppaa vaan tuo isännyys toppuuttelemaan :smt037 :-" Toisaalta ihan hyvä :smt043 :smt040
Maatikko

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Kuulostaa aikas hyvältä! :smt002 :smt043
Ulpu

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja Ulpu »

Tämäpä olikin hyvä ketju, saa vähän käsitystä, keillä noita Kiuruvetisiä on. :smt005

Itselläni on Anssin Vapun aikaan kuoriutuneita tipusia kasvamassa, joten jossain vaiheessa kukot menee sitten vaihtoon... En osaa vielä sanoa, kumpia nuo on, mutta varmasti sieltä tulee sekä kukkoja että kanoja. Eihän tuolla vielä kiire ole, mutta jos joku on kiinnostunut vaikka vaihtamaan, niin voi laittaa mietintämyssyyn... :smt003
Maatikko

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Hyvä että seudulle saadaan yhä lisää kiuruvetisten kasvattajia. :smt023
Kukkojen vaihtopiiri on varsinkin meille pikkuruisille kasvattajille hyvä juttu!
ÄsVee

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Meillä on tuosta kevään haudonnasta näillä näkymin kasvamassa kukkoja ihan hyvällä prosentilla. :smt003 Jospa edes kaksi kahdeksasta olisi kanoja. Mutta ei tuo haittaa, koska lisää kukkoja noista munista toivoinkin. :smt002

Yksi omista munista haudottu on melko vaalea ja oikein topakan oloinen kukkotipu. Se ei jää meille. Annan sen vielä kasvaa etten erehdy sukupuolesta (vaikka olen kyllä melko varma että se alkaa kiekumaan eikä munimaan), mutta sille etsisin mieluummin uuden kodin kuin kasvattaisin paistiksi. Sitä voi kysellä tässä kesän aikana jos joku moista tarvitsee.
Maatikko

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Meillä kuoriutui tänään 5-6 tummanpuhuvaa kiuruvetistä kanan alta. :smt054
Meidän Rossini-kukko (Katjan kasvatti) on ilmeisesti aika tehokas :shock: Munia oli Herkkiksen alla kuusi, ja tosiaan ainakin viidestä tuli tipu. Siirsin äsken pesueen sukkelasti laatikosta toiseen, ja siinä rytäkässä huomasin "vain" viisi tipua, mutta voihan olla että yksi muna/tipu roikkui Herkkiksen kainalossa niin etten nähnyt :smt003
ÄsVee

Re: Kiuruvetisiä kanoja?

Viesti Kirjoittaja ÄsVee »

Onnea tipusista! :smt054 Ihanaa kun nuo teidän kanaset hautoo. Rossini ottaa kukon hommat vakavasti. :smt042
Vastaa Viestiin