Mistä hankitte kauroja kanoille?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

vesa01

kanojen rehu

Viesti Kirjoittaja vesa01 »

Olen tähän asti aina ruokkinut kanojani kauralla lisättynä silloin tällöin vähän munitus puolitiivistettä ja tietenkin jonkin verran ruuan tähteitä. Nyt kuitenkin maatalous on tarkoitus lopettaa, niin olen ihmetellyt, että mistä nyt sitten saan kauraa. Tähän asti sitä on aina piisannut tietenkin, kun on ittellä ollu maataloutta. Että mistä te kanojen omistajat, joilla ei ole peltoja omasta takaa saatte kauraa kanoille vai minkälaista ruokaa te annatte. Kaupassa tietenkin on saatavilla rehuja, mutta ne on minun mielestä turhan kalliita.
suikku

Re: kanojen rehu

Viesti Kirjoittaja suikku »

Törmäsin sattumalta erään viljelijän ilmoitukseen ja hän toi edullisesti suoraan kotiovelle. Samalla tuli kauraa, ohraa ja heinäpaaleja. Eikö siellä teillä päin olisi muita viljelijöitä jolta saisi?
vetehinen

Re: kanojen rehu

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Minä ostan tutulta luomuviljelijältä herne-kauraa, toiselta olen ostanut ohraa ja kolmannelta hain parisataa kiloa vehnää tässä juuri. Kysele tutuiltasi, isot viljanviljelijät voivat kyllä myydä pieniäkin eriä.
Lisäksi olen sitten kyllä ostanut puolitiivistettä kaupasta, kun olen vähän laiska työpäivinä keittämään kananpuuroa. Viikonloppuisin kyllä keittelen puuroa, johon heittelen milloin mitäkin vanhaksi menossa olevia jauhoja, pestyjä perunankuoria (tai muita juureksia) sekä sian läskiä, jos sattuu olemaan.
Ai niin, jos asut Seinäjoen lähistöllä, niin voin kysyä tutuilta herne-kauran kasvattajilta, saako heidän yhteystietonsa antaa.
helleena

Re: kanojen rehu

Viesti Kirjoittaja helleena »

Mie käyn työmatkalla aina hakeen siementilalta rehukauraa- ja ohraa. Siitä vähän matkan päästä taas heinää ja pehkupaaleja. Noi rehukaurat,- ohrat ymn. on hurjan paljon halvempaa kuin esin agrista ostetut. Esim reilu 40kg n. 4e tai väliin käyntipalkalla kun siivoovat laitteita edellisen erän jäljiltä ja seuraava on jotain muuta laatua.
epuna70

Mistä hankitte kauroja kanoille?

Viesti Kirjoittaja epuna70 »

Paitsi ne, joilla on kauranviljelyä omasta takaa. Ostatteko maanviljelijöiltä vai maatalouskaupasta? :smt017
omena

Re: Mistä hankitte kauroja kanoille?

Viesti Kirjoittaja omena »

Ostan maanviljelijältä suoraan, tulee paljon edullisemmaksi :) ja hakumatkaa puoltoista kilometriä kun maatalouskauppaan noin 50 :smt005
emilia

Re: Mistä hankitte kauroja kanoille?

Viesti Kirjoittaja emilia »

hei vaan

joo suoraan viljeliältä, täällä ovat ainakin niin ystävällisiä, että sanovat hae vaan sieltä, munia olen joskus vienyt maksuksi

Hyvin on toiminut
epuna70

Re: Mistä hankitte kauroja kanoille?

Viesti Kirjoittaja epuna70 »

Ok, täytynee siis vain itsekin uskaltaa maajussien pakeille ! :smt005
uusikananen

Re: Mistä hankitte kauroja kanoille?

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

Sama homma, hevostilalta haetaan, maksaa 5 € 2 rehusäkillistä. Heinääkin ostin sieltä ison pyöröpaalin 5 €.
harrastaja

Re: Mistä hankitte kauroja kanoille?

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Vaikk on omat jyvät kasvatettu :smt009 niin naapuri sopu kun munilla vaihtaa kuivatuksen ja puinnin niin hyvin on pelannut :smt041
rituritu

Re: Mistä hankitte kauroja kanoille?

Viesti Kirjoittaja rituritu »

meidän kulmilla on se kauranhinta noussut viljelijöilläkin.. :smt009 ,joutuu jo katsoon että saako agrista edullisemmin,no ei ihan vielä.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Mistä hankitte kauroja kanoille?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Naapurilta ostan. Täällä ei agrissa edes ole kauraa myytävänä
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Rusina

Re: Mistä hankitte kauroja kanoille?

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Hankkijalta ostan, hinta oli viimeksi 228e/tonni :shock: !!! Täällä ei viljelijöiltä löydy kauraa ja ainakin ohrasta osaavat pyytää saman kuin Hankkijakin... :smt019 . Ens syksynä pitäisi olla omaa kauraa, voin olla että tulee vielä kalliimmaksi :smt005 .

Joo, ja meillä siis menee viljaa sen verran, että lasken tonneissa enkä säkillisissä...
omena

Re: Mistä hankitte kauroja kanoille?

Viesti Kirjoittaja omena »

Täällä kaura 100e/tonni :shock:
mik

Re: Mistä hankitte kauroja kanoille?

Viesti Kirjoittaja mik »

Viljelijä kyl saa rehunostajilta 180 e/tonni, et omenalla on kyl halpaa. ohran hinta on viljelijälle 175 e/tonni.
Vastaa Viestiin