Millainen kana on Fenix?

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Indica

Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja Indica »

Täällä on yksi kanahaaveilija, jonka tiedonjano on nyt loputon :smt007
Millainen kana tuo hurmaavan näköinen Fenix on? Rotuesittelyssä on vain kauniita kuvia, mutta ei mitään muuta tietoa. Googlekaan ei osannut auttaa.

Siis näitä pohdin: koko, muninta, hautominen, terveys, luonne yleisesti.. Onko kellään mitään kommentoitavaa näihin :) Siis ihan mitä vaan! (Iik, imen tätä kanatietoa kuin sieni) :smt048
jamppa

Re: Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Fenixithän on mitä mainioimpia kanoja :smt055
Munii hyvin sellaisia normi kokoisia munia. Erittäin hyvä hautoja ja poikasten hoitaja!!
Kooltaan keskiraskas, eli maatiaisen kokoinen.
Suht terveitä, tosin suomen fenixeissä alkaa jonkinverran sukusiitos näkymään, mutta ei pahasti.
Hirmuisen kesyjä ja seurallisia!

Siis kertakaikkisen mahtavia lintuja! Voin todellakin suositella kenelle vaan!
Ongelmana vaan saattaa olla saatavuus :smt017 Mutta kai niitä alkaa jo nykyään olemaan ihan kiitettävästi ympäri suomenmaata..
Indica

Re: Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja Indica »

Oi ihanaa! :smt060
Kuulostavat kyllä mahtavilta pakkauksilta. Toisaalta mitä tässä nyt on tullut selattua, niin ois vähän joka rodulle paikka sydämessä :smt049
Vielä ei ole oma kanala ajankohtainen, mutta pitäähän sitä jo etukäteen suunnitella!
Voi niitä tunteja, jotka oon käyttänyt unelmoiden kanalasta.. siellä ois maattareita, fenixejä, viirujakin! Ja minä sitten kana-eukkona niille ruokaa heittelemässä ^___^ tipujen elämää seurailisin, ahhh.. Voi te jotka jo sitä ihanuutta elätte.

Ja tämä on muuten ihan mahtava foorumi! Niin täynnä tietoa, huh. Ja on ihana huomata ero koirapiireihin, joissa aktiivisesti pyörin. Täällä kun kaikki kuulostavat niin positiivisilta ja tukevat toisiaan :smt001
Kananmuna

Re: Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja Kananmuna »

voi hemmetti sentää!!!olen teille kade,jotka saavat olla kananomistajina.sitä tipujen piipitystä kotkojen kotkotusta... :smt060 voi että...MÄ RÄJÄHDÄN KOHTA,ELLEI JOKU MYY MULLE KANOJA!!!!!!!!! :smt011 :smt048 :smt048 :smt044 :smt036 :smt037 :oops: (((((((([[no ei nyt...heh :smt040 :smt001
tracopan

Re: Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Kuva

Uploaded with ImageShack.us
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Uutta asiaa tästä fenix rodusta.Minulla fenix munii sarjoina.Molempien sarjojen alussa se on pitänyt yhden vapaapäivän.
Tarkoitan kun se käy munimassa pesäkoppiin ensimmäisen munan, niin toisen munan väliin jää yksi päivä.Eli toisen munan se tekee kolmantena päivänä.(siitä toi vapaapäivä),jonka jälkeen se munii joka päivä.13-14 munan jälkeen pyrkii hautomaan.Kerättynä munia koneeseen,munia saadaan 16-17kpl,jonka jälkeen pitää taukoa noin 3 viikkoa.Tässä toisessa sarjassa munia 15 kpl.Pesässä munat nro.14-15 joita annan hautoa rajoittaakseni lintujen määrää.
Oheessa kuvia talvitarhasta.
koohokana

Re: Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja koohokana »

Mulla on Fenixejä eli siis oikealla nimellä Phoenix :smt001 Ne on kesyyntynyt tosi helposti, mutta minulla on ollutkin tosi pieni parvi: kukko+kolme kanaa. Kana muni kaksi munaa kolmessa päivässä ja hautoi vuoden ja puolitoistavuoden ikäisenä. Huippuhyvin huolehti tipuista. Kukko vaan ei tykännyt muista, kun yhdestä kanastaan, mutta he muuttivatkin sittemmin meiltä pois. Nyt minulla on tosi kivoja ja kesyjä nuorikoita ja avatar-kanani Lotta :smt055 Phoenixit ovat siroja ja kauniita kanoja ja kukkohan on todella komea pitkässä pyrstössään.
Indica

Re: Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja Indica »

Mitäs tossa tracopanin kuvassa on kanojen alustana? Ihan hiekkaa vai?
Hauska kuulla että tällainen vähän harvinaisempikin rotu munii noin hyvin ja vielä hautoo ja hoitaa tipunsa! Tulevan kanalan yksi ehdokas on ehdottomasti tämä hieno rotu :smt001
fasunen

Re: Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Tuolla trapocanin kukolla on kyllä uskomattoman pitkä pyrstö :shock: Onko kuinka vanha kukko kyseessä ja kuinka pitkäksi tuo pyrstö voi kasvaa jos ei vaurioidu? :smt003
tracopan

Re: Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja tracopan »

Kanojen alustana on hiekkapuhallushiekka karkea muoto,pyrstö 74cm,ikä noin 1,8 vuotta,euroopassa mitattu 5m pyrstöjä,toi hopea mikä mulla on,ja mikä
ei nyt kumminkaan ole ihan aito,siltä odotan aika paljon pitempää on paljon tukevampi pyrstöinen,ikää on 9kk ja pyrstö on hyvällä alulla.Näiden poikia voi
käydä katsastamassa,kun kirjoittaa Googlessa: YOUTUBE heli424,siellä on videopätkä.
fasunen

Re: Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Oho siinä olisi jo pyrstöllä pituutta. :shock: Sellaista lintua en kyllä haluaisi. On varmaan jo aika häiritsevää jos on metri tolkulla pyrstöä perässä :smt003
Ostrya

Re: Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja Ostrya »

Nostelenpa tätä. Mitä eroja hoidon suhteen on fenixin ja maatiaisen välillä? Minulla oli ajatuksena ottaa maatiaisia, mutta eilen tutustuin tutun ihaniin fenixeihin ja saisin sieltä tipuja syksyllä tai ensi keväänä. Kääpiö-fenixejä taisivat olla nämä (tai sitten ymmärsin väärin). Meille tulisi aluksi vain ihan muutama kana ja ehkä kukko.

Kanoja meillä ei ole ennen ollut ja kanalakin pitää rakentaa. Suunnitteilla kanalan lisäksi iso verkkokatollinen tarha ja kanoilla on mahdollisuus olla isolla pihalla joskus vapaanakin.

Kuinka paljon fenixit munivat? Linkkejä fenixharrastajien sivuille kaipailen myös :)
Tuulia

Re: Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Kääpiöihin taitaa kuulua Feeniksit, ovat niin pieniä. Ei se hoidollisesti oikeastaan eroa muista kanoista, muuta kuin on hyvä lentämään, eli ehdottomasti se verkkokatto.
näin kesäisin munivat siinä missä silkit tai kääpiökotsitkin, meillä tulee nyt neljästä kanasta 2-3 munaa päivässä. pimeinä vuoden aikoina pitää pitkänkin muninta-tauon, ei mikään hyvä munija mutta todella kiva ja erittäin kesyyntyvä koristekana.
Ostrya

Re: Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja Ostrya »

Kiitos tiedoista :) Pähkäily jatkuu. Nuo fenixit vaikuttavat mukavilta, mutta toisaalta tuntuisi luontevalta pitää jotain suomalaista / pohjoismaista maatiaiskanaa.
Tuulia

Re: Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

No rakenna sitten iso kanala, että mahtuu maatiaiset ja feeniksit ja ja ja sitten vielä......
homma karkaa kuitenkin hanskasta niinkuin monella täällä, munkin piti ottaa vaan muutama silkki ja tässä sitä ollaan, lisää tiloja rakennetaan joka kesä.
terv. noin 40 kanan ja 13 ankan onnellinen omistaja :smt005
Ostrya

Re: Millainen kana on Fenix?

Viesti Kirjoittaja Ostrya »

No ihan varmasti karkaa käsistä minultakin! Kanalasta tulee vieläpä neljän talouden yhteinen, kahdella meistä päävastuu. Tänään muut antoivat jo "luvan" ottaa kukon ja 10 kanaa :-D
Vastaa Viestiin