Pärjääkö tiput huoneenlämmön kosteuksissa?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kananmuna

Pärjääkö tiput huoneenlämmön kosteuksissa?

Viesti Kirjoittaja Kananmuna »

Siinäs kuulitte...???????????????????????????????????????????????
eli tarviiko tipulassa olla mitään pitää mitään kosteushöösötyksiä niin paljon,kuin hautomakoneessa.??? :smt017 :smt011 :smt013
vastauksia pliis :smt006
jaanahi

Re: Pärjääkö tiput huoneenlämmön kosteuksissa?

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Mun käsittääkseni kun tiput on saaneet rauhassa koneessa kuoriutua ja kuivua, ne voi siirtää normaaliin huoneilman kosteuteen. Mulla on ollu ihan pienille tipuille vanha akvaario jossa lamppu lämmittämässä. Akvaario on ollut meillä olohuoneessa.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 598
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Pärjääkö tiput huoneenlämmön kosteuksissa?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Meillä viime vuoden toukokuussa Oona kana hylkäsi tipunsa ja otin ne omaan makuuhuoneeseen kun muuta keinoa ei ollut.
Eli laitoin heille laatikon jossa olivat ensimmäisen viikon ja siinä kiinni lamppu josta hehkui lämpöä niiden päälle.
Hyvin kehittyivät ja kasvoi reippaita kukko ja kana. Joten vierihoito onnistuu kun on lämpöä tipuille.
:smt048 Isäntä kyllä vaihtoi makuuhuonetta "viikoksi", kun oli hiukkasen kuuma nukkua. :smt043
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Pärjääkö tiput huoneenlämmön kosteuksissa?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Ei tarvi mitään kostutuksia. Kuoriutumisen aikanakin kosteutta tarvitaan vain siksi, että tipu ei kuivu kalvoihin kiinni ja kuoriutuminen onnistuu. Sen jälkeen kun tipu on kuoriutunut sen pitää kuivua ja myös pysyä kuivana, ettei vilustu.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Kananmuna

Re: Pärjääkö tiput huoneenlämmön kosteuksissa?

Viesti Kirjoittaja Kananmuna »

Okei.Paljonko sen kosteuden pitää olla kuoriutumisen aikana? :smt017
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Pärjääkö tiput huoneenlämmön kosteuksissa?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kananmuna kirjoitti:Okei.Paljonko sen kosteuden pitää olla kuoriutumisen aikana? :smt017
Tuulettimen sisältävissä koneissa kosteutta ei kuoriutumisvaiheessa voi oikeastaan olla liikaa. Itse olen pyrkinyt sen nostamaan kuoriutumisvaiheessa vähintään 75% paikkeille, toiset suosittelee 80% kosteutta, mutta onnistuu se matalammallakin kosteudella. Riippuu konemallista ja haudottavista lintulajeista. Oho, tulipa ympäripyöreä vastaus, mutta niin se vain on. :smt001
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Muusa

Re: Pärjääkö tiput huoneenlämmön kosteuksissa?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

maatiaiskukko kirjoitti: Tuulettimen sisältävissä koneissa kosteutta ei kuoriutumisvaiheessa voi oikeastaan olla liikaa.
Nyt on pakko kysyä perustelut kun oma fyssantaju ei riitä; miksi ei, ja miksi tuulettimettomassa (tulipa hassu sana) voi?
vardenji

Re: Pärjääkö tiput huoneenlämmön kosteuksissa?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Nyt tuli kiinnostava kysymys, koska mun omatekemässä saa kosteuden helposti 90%. Tuuletinta ei toistaseks oo.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Pärjääkö tiput huoneenlämmön kosteuksissa?

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Perustelen kommenttiani tuosta kuoriutumisvaiheen kosteudesta. Tuuletinkoneessa poikaset kuivuvat nopeampaa joka tapauksessa, vaikka kosteus olisi kuinka korkealla, koska ilma virtaa ja saa untuvat "tuulessa hulmuamaan". Ilman tuuletinta olevissa koneissa kuivuminen perustuu enemmänkin vain siihen kosteuden haihtumiseen poikasen rymytessä ja pyöriskellessä siellä koneessa. Ei ole samanlaista "fööniä" kuivaamassa. :) Ei siinä tämän kummemmasta asiasta ole kyse, ilmassahan on yhtä paljon kosteutta, mutta virtaava (kosteakin) ilma kuivattaa paremmin kuin seisova saman kosteuksinen ilma. Joka tapauksessa poikanen "kuivuu" tuuletinkoneessa pörröiseksi tipuksi vaikka suhteellinen ilmankosteus olisi lähelle 100%.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
vardenji

Re: Pärjääkö tiput huoneenlämmön kosteuksissa?

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kiitos, tuo vastasi ainakin mun päässäni pyöriviin kysymyksiin.
Vastaa Viestiin