suostuuko kana hautomaan muita munia?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

helmutti

suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja helmutti »

esim viiriäisen munia, vai onkohan liian raskastekoinen niin pienille munille? huomaako ne kokoeron kuin helposti?
Minnimanni

Re: suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Kyllähän kana hautoo munia kuin munia, kaikki munat vaan ei sovellu kana haudontaan, esim Ankan. Viiriäisen munat vissiin kävi kanan haudottaviksikin :smt017 vaikka onkin lyhyempi haudonta aika.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä kokeilin kerran laittaa brahma-kanan alle viiriäisten munia. Samassa haudonnassa oli myös kananmunia. Hautoja ei noteerannut pieniä munia mitenkään, ne pyörivät pesän laidoilla kylmillään ja loppujen lopuksi särkyivät ison kanan alla.
Voisi onnistua paremmin oikein pienen ja kevyen kanan alla! Tosin semmoinen riski on, että kana ei tunnista pieniä viirutipuja "oikeiksi" tipuiksi, vaan tappaa ne epäkelpoina rääpäleinä. Eli kuoriutuneet pitäisi heti napsia pois kanalta ja hoitaa itse. Hautoja jäisi sitten ilman palkkaansa...
Alholainen

Re: suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Viiriäisen munista ei ole kokemusta, mutta fasaaninmunia tuli maatiaisilla haudottua. Hyvin hautoivat ja hoitivatkin. Ainoa ongelma oli yhteisen "kielen" puuttuminen. Kana saattoi seistä fasaanitipun päällä kaikessa rauhassa, vaikka toinen piipitti alla kuin syötävä. Yksi kanoista ei pitänyt fasaanitipuista, vaan nokkasi ne hengiltä heti tipun kuoriuduttua :smt011 .
smari

Re: suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja smari »

Viiriäsiä tiedän ainakin haudotetun kääpiökocheilla onnistuneesti. Niillä kuulemma pysyvät pikkumunat hyvin ehjänäkin, mutta se on kyllä kanalle ehkä kurjaa kun tiput joutuu pian ottamaan pois.
pönde

Re: suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja pönde »

Tää menee vähän ohi viiriäisten, mutta meidän alhomammat hautovat yksinoikeudella kaikki pesässä haudottavat munat, myös araucanan munat. eikä tulokkaiden koko tai väri aiheuta kummastelua - äitiys on alhomaisen antaumuksellista, vaikka poikaset olisivat mustia ja kasvaisivat vauhdilla...
kukkokiekuu

Re: suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Kanahan ei ymmärrä montako munaa tai kenen munia sen alla on.En ole saanut onistumaan viiriäisen munien haudotaa kanan alla, ehkä kana kokee ne niin erilaisiksi.Kana on potkinut viirunmunat pois pesästä.Kuulemma joku on haudottanut viirun munia harakan pesässä, joten siitä vaan kokeilemaaN.Olen pakon edessä joutunut joskus ketjuttamaan hautomista eri kanojen alla jos kana on esim.keskeyttänyt hautomisen.Olen siirrellyt munia kanan alta toisen alle.

Kanahan ei pysty arvioimaan aikaa minkä muna sen alla on, eli huijaus onnistuu vallan mainiosti.Lyhin aika mikä minulla on ollut, oli viikko siitä kun laitoin munat alle.Todellinen pikaäitiys.Tilanne on tosi hankala siinä tapauksessa jos kanan haudonta jostain syystä epäonnistuu, eli yhtään munaa ei kuoriudu, ja kana epätoivoisesti jatkaa hautomistaan.Siinä tapauksessa tällainen pikaäitiys olisi todellinen lahja epätoivoiselle kanaäidille.

Tälläkin hetkellä minulla on 4 kanaa hautomassa ja jokaisella on allaan sekalainen valikoima eri kanan munia.Vaanin tarkkaan kanojani,ja Heti kun yksikin kana aloittaa hautomisensa, käytän tilannetta sumeilematta hyväkseni.Asettelen onnellisen hautojan alle juuri haluamiani munia sopivan määrän.Siksi tipulassani on ollut tänä kesänä monia hämmentäviä poikas-emopareja.

Siitä vain rohkeasti ja luovasti soveltelemaan erilaisia hautomamalleja.
Hra Heinämäki

Re: suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja Hra Heinämäki »

meillä tyrnäväläiskana söi pesään laittamani viiriäisen munat. Pääsi kukkokin osille eli munan makuun. :smt021
Xaus

Re: suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mulla kääpiökoch hautoi onnistuneesti 2 viiriäistä. :) Yksi tyrniskana himoitsee viiriäisen munia, käsistäkin koittaa nokkia niitä. :smt018
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mitenkä Xausin käppänämamma toimi viirutipujen hoidossa vai napsitko pikkuiset pois kanalta, kun olivat kuoriutuneet?
Xaus

Re: suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä otin ne pois seuraavana päivänä, kun luin, että kana voi tappaa viirutipun.
kite

Re: suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja kite »

Hurjaa.. En uskalla kokeilla -onneks on kone...

Tosin siellä on nyt kochejakin kokeeksi.. Mutta eikös viirunmunat onnistuis helpommin jonkun tosiaan pienemmän linnun alla.. Mutta onko sellaisia?? Hautooko esim. joku kyyhky??
Hansu

Re: suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Mullahan hautoo antaumuksella naurukyyhkypari koko ajan. Jälkeläisiä ei tule, kun kyseessä on tyttöpari :smt002 . Mutta noille meinasin keväällä hakea kaverilta pari viiriäisen munaa alle ja katsoa tuleeko siitä mitään. Tosin aika tarkkana saan olla mahdollisten tipujen poisottamisessa, kun pesä on n. 2 m korkeudella. Alempana eivät oikein suostu hautomaan...
ninnu

Re: suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Täällä taas kyyhkyt pesii vaikka maassa, ja niille käy kanojenkin munat. Useasti jos joku kanoista on johonkin kulmaan käynyt munimassa, niin kyyhkyt aloittaisi heti hautomaan sitä. Mutta tämä lysti on niiltä kyllä heti sitten poistettu, eli munat kerätty pois. Mutta jos ne itse munii, niin pesät kyllä on aina olleet korkealla.Jotkut kelpuuttavat valmiit pesämökit, jotkut valitsee muoviset kuppipesät ja jotkut pariskunnat tekee koko pesän alusta asti itse hyllyjen päälle. Olkea, heinää ja sulkia.

Kanalla en ole koskaan kokeillut viirunmunien haudontaa, vaikka tuolla noita pienen pieniä kääpiökanoja olisikin. Tuntuu liian julmalta ottaa sitten kuoriutuneet tiput heti pois, siispä mielummin haudon sitten viirut koneessa ja kanojen alla sellaisia, jotka ne saavat myös oikeasti hoitaa.

Kanat ovat mallikkasti hautoneet kalkkunoita, helmikanoja ja koristefasaaneja.
kurinamasu

Re: suostuuko kana hautomaan muita munia?

Viesti Kirjoittaja kurinamasu »

Meillä on kanat hautoneet Ankan munia onnistuneesti, light mamma hoiti vaakkuja melkein viikon :smt003 Maatiaiset on kans hautonut ankanmunia onnistuneesti, ei tarvi hautomakonetta :smt005 Nyt on menossa butin munien haudonta maatiaisen alla, neljä itänyt :smt023 :smt023
Vastaa Viestiin