Käyttäjien esittelyjä vuodelta -10

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mikella

Hei kaikille!

Viesti Kirjoittaja Mikella »

Ajattelinpa esittäytyä, uusi täällä vaikka vierailijana on tullu juttuja luettua! :smt001

Omia kanoja ei ole, valitettavasti, mutta kiinnostus kanoihin tuli anoppilan naapurin kanojen ansiosta! Lupauduin hoitamaan kanoja heidän vkloppu loman ajan, ja huomasin että kaikki ei ollut ok. Kanareppanat (4kpl) elivät pellistä ja verkosta kasatussa hökkelissä josta repsotteli teräviä kulmia sinne sun tänne. Olipa yksi tainnut koipensa loukatakin kun oli selvästi tulehtunut! Tuulelta tai muutenkaan minkäänlaista suojaisaa paikkaa ei ollut, ei orsia,pesiä eikä edes kunnollista vesikuppia! :smt009 Vesi oli tosi likaista ja paksussa jäässä... Ruuaksi kanojen omistaja oli jättänyt homeisia pullan paloja! :smt013 Loppujenlopuksi kävin hakemassa anoppilasta tuoreempaa leipää ja kaurahiutaleita, pullat oli niin homeisia ettei niihin olisi iljennyt koskea. Tästä ilmoitettiin eteenpäin, ja eläinlääkäri kävi kanat lopettamassa. :smt022 Omistajat eivät olleet halukkaita parantamaan reppanoiden elämää.

Itse en voi valitettavasti kanoja ottaa, asumme mieheni kanssa kaupungissa rivitalossa. Pihalle varmasti saisi kunnon kanalan kyhättyä, on tilava, mutta naapurit saati vuokranantaja siitä ei taitais kovin välittää! :smt003 Silti ihastus ja kiinnostus kanoihin pysyy ja tietoa ja kanajuttuja on mukavaa ja hyödyllistä lukea! :smt001 Ei me täällä kokoikäämme asuta, ja kun mahdollista, kanoja tulee meillekin! Olen muutenkin hyvin eläinrakas, ja maalle muutto ollut kaipuuna sydämessä jo pitemmän aikaa. :smt049 Maalla kun olen suurimman osan elämästäni elännytkin.

Että terveppä terve teille kaikille tasapuolisesti, tämmöinen lyyli keskuudessanne seikkailee tästä eteenpäin! :smt024 :smt001
Carla

Kanala kevääksi valmiiksi

Viesti Kirjoittaja Carla »

Heips kaikille!

Olen uusi täällä ja ihastunut kovasti tähän sivustoon! Kovasti ihanaa tietoa näkyy olevan saatavilla, juuri tällä hetkellä sitä tietoa ja käytännön vinkkejä janoankin...
Meillä vanhassa navetassa odottaa tila keväistä remonttia ja muutosta hevoskarsinasta kanalaksi. Pieni "eteinen" ja noin 9 neliön tila kanoille eristämistä ja sisustamista vaille valmiina. Etelään ikkuna ja ulko-ovessa länsiseinällä myös ikkuna. Vielä hakusessa, että eristääkö eteinenkin, vai jättääkö suosiolla kylmäksi tilaksi. Mutta onneksi on talvi aikaa suunnitella ja pohtia eri vaihtoehtoja... Ja käsistään kätevä isäntäkin, joka mielellään rakentelee ja remontoi!
Ulkotarhan myös teen, tie kun on sen verran lähellä, etteivät lintuset sinne vaan pääse pomppimaan ja toisaalta en tuohon meidän kissaankaan ihan täysin luota (kun tuota saalistusviettiä tuntuu löytyvän).
Mikäköhän olisi sopiva määrä kanoja tuohon 9 neliön tilaan ja yhden kukon katraaseen? Itse olen ajatellut jotain 5-10 välillä, onko ihan hakusessa?

Tässä vielä tallista kuvaa aloitusvaiheessa:Kuva

10.5.11:
Carla kirjoitti:Väliaikakuvia tyhjääkin tyhjemmästä kanalasta. Vanhoja kuvia tosin, orret on jo seinillä ja ruokintapöytäkin askarreltuna. Munintapesät tuunauksessa ja ruuman luukku paikoillaan... Mutta kunhan sisustus on valmis kokonaan, niin sitten taas kuvia lisää... :smt001

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
17.5.11:
Carla kirjoitti:Tässä miehen suunnittelema orsisysteemi, joka ergonomisesti taittuu seinälle siivouksen ajaksi:

Kuva
Kuva

Että sitä joku osaa suunnitella asioita. Ei ois mun naisenaivot heti tollasta systeemiä suunnitelleet... :smt002
21.5.11:
Carla kirjoitti:Kotkot kotona! Huomenna kuvaillaan! :smt055
lari

moikka

Viesti Kirjoittaja lari »

moikka :smt006 . kiinnostuin kanoista ja haluaisin saada niistä lisää tietoa :smt001
LeLLuKKa

Hei vaan kaikille!

Viesti Kirjoittaja LeLLuKKa »

Hei!

Uutena, on kai tapana esitellä itsensä. Katja on nimi ja olen "untuvikko" lintuasioissa. Keväällä 2010 pamahti mieleen, että tuonne pihalla olevaan tyhjillään olevaan hirsitaloon voisi ottaa lintuja asukeiksi :smt001 No eikusta paikkoja siistimään ja rakentamaan ikkunasta avautuvaa katollista ulkotarhaa.Siinähän se kevät vierähti muiden töiden ohella ja toukokuussa taloon saapuivat 15 buttia. Kyllä siinä ihmeteltiin...mutta kyllä kaikki alkoi sujumaan hyvin. Nyt tätä kirjoitellessani kukot ovat jo 15kg ja kanat munivia yli 10kiloisia. Kiva harrastus, mutta selväähän oli ottaessa niitä, että ne eivät kaikki tulisi jäämään "lemmikeiksi". Sitten koitti tuo karmea päivä eläinrakkaalle ihmiselle: laumaa oli vähennettävä :smt011 . Sitten oikeastaan tämä "harrastus" muuttuikin "pelottavaksi" ja vähän jopa "epämiellyttäväksi"...
Jatkosta en tiedä, linnut ovat kivoja ja vasten kaikkia puheita jopa aika "viisaita" eläimiä!
Nyt vasta itse ymmärsin, että ei se kana ja kalkkuna sinne lihatiskiin ihan taivaasta ole puonnut...
Ehkä jatkossa voin ottaa lintuja pelkästään lemmikeiksi/tai sitten en/tai sitten sopeudun tosiasioihin, en tiedä. Ehkä pitäydyn vain koirissa (itsellä 2 tanskista :smt049 ) ja kissoissa (2) ja akvaariossa.
Mutta kaikille lintuharrastajille tsemppiä ja hienoa, että lintuharrastusta pidätte yllä näin monimuotoisesti! :smt041
Terveisin Katja
Soma

Hei kaikille

Viesti Kirjoittaja Soma »

Mukaan joukkoon ilmoittautuu pahanlaatuisen lintunuhan saanut Soma. Kotona tällä hetkellä Tyrnäväläisiä maatiskanoja ja kukko. Haaveissa viimeistään kesällä siirtää hevonen ulkoruokintaan jolloin tyhjiin tiloihin tulee paistila ja ankkala. Lisäksi muutama kalkkuna ja jotain muuta siipikarjaa.
henkka

terveisiä raahesta!

Viesti Kirjoittaja henkka »

terve vaan kaikille munanettiläisille
elikkäs olen 15 vuotias poika joka asuu maalla. tällä hetkellä eläimiin kuuluu koira,kani,hanhet ja viiriäiset.
ja toivon mukaan kohta myös kanatipuja :smt003
ja ties mitä vielä ensi kesänä kunhan tuo isompi kanala valmistuu...
satumaa

Kesäkanoista haaveileva

Viesti Kirjoittaja satumaa »

Hei! Viime kesänä heräsi ajatus, että meidän perheellä olisi tilaa (5000m2 tonttti haja-asutusalueella) ja kesällä aikaa (opettaja-äitinä) hoitaa maatiaiskanoja kesän ja kokeilla eläintenpitoa sillä tavalla mm. lasten 2- ja 6-vuotiaiden iloksi ja opiksi. nyt metsästän tietoa mistä kanoja saimme lainaan ja mihin pitää eläintenpidosta ilmoittaa yms. Kiva, että tällainen palsta on olemassa!

29.5.11:
satumaa kirjoitti:Nyt on ilmajokisia tulossa kylään 3 kanaa ja kukko kesäksi! Pian h-hetki koittaa ja kaiken maailman kotkotukset kokeillaan (jyväsäkit odottavat jo ja juoma/ruokinta-automaatit on tilattu) :smt002
Wiipqe

Wiipqe esittäytyy!

Viesti Kirjoittaja Wiipqe »

Morjens kaikille! :smt041

Olen kovasti siivekkäistä kiinnostunut ihminen täältä Pohjois-Suomesta, entisen Ylikiimingin kunnan eteläosista(nykyisinhän Ylikiiminki kuuluu Ouluun).
Lintuja minulla ei vielä ole, mutta ostin Tyrnäväläisen maatiaiskanan siitosmunia Itä-Suomesta päin viime tiistaina, joten toivotaan, että ne tulisivat joko tänään tai lähipäivinä. Sitten, kun tulevat voin kyhätä jotain haudontapäiväkirjaa tänne munikseen.
Tämän hetken eläintilanne on se, että meillä on 1 kolmevuotias labradorinnoutajauros, 1 viisivuotias saksanseisojanarttu ja
2 vasta taloon tullutta neljän kuukauden ikäistä kissaa.
Asumme vanhassa omakotitalossa erittäin rauhallisella paikalla heinäpeltojen ympäroimällä tontilla ja lähin naapurikin asuu onneksi n. puolen kilometrin päässä, niin eivät häiriinny eläinten tuottamasta metelistä.

Edit:Unohtui mainita, että kanalaksi olen suunnitellut pihallamme olevaa 70-luvulla rakennettua navettaa, jonne löytyy tilaa, jos ja kun lintumäärä kasvaa vielä kanojenkin jälkeen. :smt003
Edit2: Kiitos kaikille tervetulotoivotuksista näin etukäteen! :smt001
Viimeksi muokannut Wiipqe, 08 Marras 2010, 21:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
petra81

tässä taas yksi lisää...

Viesti Kirjoittaja petra81 »

Tässä taas yksi kanoihin hurahtanut lisää, asustelemme etelä-pohjanmaalla ähtärin naapurissa. :smt006
Tallista löytyy tällä hetkellä 3 kuttua ja nyt siis kolme kääpiö-kochinia, yksi hautova silkkikana Elviira (ent. Elvis, kanan piti olla kukko) ja yksi mille fleur kananen.
Meillä siis yritetään isontaa laumaa entisestään, koneessa kolme munaa ja elviira koittaa tehdyksinmä kovasti töitä jotta hänenkin kolmesta munasta jotain syntyisi...
Ensi kesänä haaveissa rakentaa erillinen kanala, nyt vain eroitettu pieni osa kuttujen karsinasta. Jos sitten voisi hommata lisää noita ihastuttavia otuksia. :smt007
Kääpiö-kochinit ovat valloittaneet mun, tytön ja jopa isännänkin sydämen, näistä lemmikeistä kun on hyötyäkin, meinaan munia, vaikka ne pieniä ovatkin. (tupla muna määrä tarvitaan munakkaaseen) :smt003
vinski

Vinski tervehtii!

Viesti Kirjoittaja vinski »

Heippa kaikille :smt006


Minunkin varmaan on jo aika esittäytyä ... paljon kun olen muniksen sivuja kolunnut...tietoa etsinyt...ja sitä löytänyt!
Eli asustelen Oulujokivarressa sekallaisen kanalaumani kanssa, toki porukkaan kuuluu myös liuta lapsia ja mies, sekä koira, puput ja sisätirpat.
Nyt myös pieni parvi Tyrnäväläisiä kanoja ja kukkoja (Karhurouvalta) ja viikko sitten sain säilyttäjä paperit :smt041 Toivottavasti tyrnis parvi kasvaisi, ihan kun on pieni, niin parvi kuin kanatkin ja kukot vielä pienempiä :smt007 Ovat kyllä reippaita ja ihania.
Maarit77

Heipä hei

Viesti Kirjoittaja Maarit77 »

:smt006 Täällä uusi käyttäjä Punkalaitumen suunnalta!
Helsingin hulinoista viimein päästiin perheen kanssa maasudun rauhaan ja viihdymme suunnattoman hyvin.
Kanala odottaa kotkottajiaan, tosin ihan pienimuotoisesti omaksi iloksi.
Jotain tietoa on ja paljon puuttuu, siksi ilolla otan vastaan vinkit ja faktat joita tällä foorumilla tarjotaan!
Irma

Satakunnasta siis hei vaan hei!

Viesti Kirjoittaja Irma »

Heippa vaan kaikki! :smt006

Vanha-Ulvila tarkka sijainti ja noin kaksi viikkoa uraa kanalan omistajana takana. Lienee kohteliasta vähän jo esitellä tapausta, kun täältä munanetistä nyt pääasiassa tietoa etsin, sillä juu, kovin on vielä mystinen maailma tämä kanamaailma joka yllättäen meille tupsahti :)

Saatiin siis käytännössä kanala kaupan päälle, kun kuun vaihteesssa muutettiin maatilalle. Mikäpäs siinä, valmiin kanalan ylläpitoa jatkaessa. Kolme kanaa ja kaksi kukkoa meillä täällä nyt asustaa, että verrattain pieni lauma, maatiaisia, Alhon kantaa. Olisi kyllä kolme kukkoa juu, ellei yksi olisi juurikin toisena muuttopäivänä vain mystisesti päivän aikana kadonnut, sen perään ollaan kyllä jaksettu ihmetellä..

Ja nyt olen sijoittanut tietokoneenkin niin, että keittiön ikkunasta nään hyvin lauman, kun tykkäävät kerta vapaana ulkona touhuta, ja ovat muuten sitten edelleen vapaasti ulkona, vaikka pakkastakin näyttäisi pari astetta olevan..

Ja otan sitte oikeen mieluusti vinkkejä vastaan, jos vaikuttaa sille että kommenttieni perusteella olen aivan hakoteillä, koska voin kertoa, että tämä parin kymmenen neliön opiskelijayksiöstä parin hehtaarin maatilalle muuttaminen ja kanalan yht'äkkinen omistaminen on semmoinen muutos, että yllättävän onnellisen kivuttomasti homma onkin sujunut! :D
Tuulia

Nummi-Pusulasta terve

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Hei olen pitkälti yli neljänkymmenen paremmalta puolelta oleva naisimmeinen täältä Nummi-pusulasta, "loikkasin" runsas 20v. sitten Helsingistä tänne maaseudun rauhaan, koiria kasvattamaan, Helsingissä kun tuo olisi ollut hieman hankalaa.
Perheeseeni kuuluu 2 yläkouluikäistä lasta ja ukkokulta joka tottelee nimellä Esko, koiria talossa on pikku lauma lähinnä Australianpaimenkoiria joukossa muutama lk-collie ja 1 bordercolliekin, koirat saivat viime kesänä seuraa kun joukkoon liittyi muutama minihevonen, ja eilen sain vihdoinkin kauan kaipaamani silkkikanat, (kana ja kukko) Minikanalani näyttää vaan aika tyhjältä vielä, näitä silkkejä toivoisin löytäväni lisää jostain, en nyt ihan pohjoiseen asti jaksaisi silkkien perään ajella, mutta tarjotkaa mikäli jollain niitä olisi myynnissä.

Tänään sitten innostuin nikkaroimaan kanasille ruokakaukaloa, ja nyt on sormi sinisenä ja niin kipeä että tää kirjoittaminenkin on aika hankalaa, no kukapa käski lyödä vasaralla sormeen, no kanat tietenkin, ne sano kot kot ja katsoin vain hetken sivulleni ja siinä samalla vasara oli jo sormessa :smt088

8.12.10:
Tuulia kirjoitti:Täytynee nyt tähän koittaa laittaa kuvaa meidän uusista lintusista.
Kuva

Phoenix tiput
21.1.11:
Tuulia kirjoitti:Turhaan sitten odotin että silkkikana Kerttu alkaa munimaan, se kun pentele alkoikin kiekumaan, Kertusta tuli nyt siis Konsta.
Konstalle ja Kaapolle seuraksi hain eilen 2 sievää silkkikanaa :smt007
Ja tänään tuli ensimmäinen muna :smt041

Tässä vielä kuvat uusista tulokkaista.
Kuva

Kuva
Elvi

Terveiset Keski-Suomesta

Viesti Kirjoittaja Elvi »

Heissan,

olen keltanokka harrastelija, joka ei vielä vuosi sitten edes villeimmissä kuvitelmissaan voinut ajatella hurahtamista kanoihin :smt001 , mutta ystävän mukana on helppo hurahtaa.Tällä hetkellä lämpimässä autotallissa asustaa viisi viiriäistä häkissään, helpottamassa odottamisen tuskaa.
Ensi kesänä meille tulee kanoja :smt007 ainakin kesäksi ja jos eläintenpitolupahakemus menee läpi, niin muuttavat meille kokonaan.... nyt on sormet ja varpaat ristissä, että lupa heltiäisi.
Tämä munanetti on aivan paras :smt005 .vaikka herättääkin tuttavissa kevyen kysyviä katseita.

Kanoja ja kesää odottaen,

Elvi
Mintsu

Nelluskan äiti Mintsu tervehtii

Viesti Kirjoittaja Mintsu »

Ensin oli äidin lemmikkilampaat ja nyt lisänä 9 vuotiaan tyttären unelmoimat kanaset :smt003

Ollaan perhe Hausjärveltä kera lemmikkien (5 koiraa, 2 kissaa, 1 kani, 4 lammasta ja 3 kanaa+kukko)
En olisi uskonut meille kanoja kyllä tulevan mutta kun neiti niitä haaveili ja itse opiskeli niin vaikea oli perustella että lampaita voimme pitää mutta ei kanoja.. ? :smt002
No, nyt on äitikin joka ei vielä joitakin kuukausia sitten tiennyt kanoista mitään (edes muniiko ne ilman kukkoa!) höynähtänyt kanasiin. Ihania, mielenkiintoisia ja hauskoja elikoita ovat :smt007

Kiitos tämän palstan ahkerasti lukemalla olen jo oppinut todella paljon mutta antakaa anteeksi jos tyhmiä kysymyksiä silti väliin miulta satelee...

Meillä kanat asuvat uudessa rakennuksessa mikä rakennettiin tänä kesänä lampaille. Lampaiden pehku ei vielä ole ruvennut palamaan koska eivät yleensä ole olleet sisätiloissa kuin yön jolloin olen ne sinne teljennyt omien hyvien unieni takia (petokammoinen..;)). Nyt näillä pakkasilla lampaatkin saivat ulkoilukiellon kunnes pehku alkaisi palaa jotta rakennus ja kanat saisivat lisälämpöä. Kanoilla on kyllä kaksi lämpölamppua ja vedenlämmitin ja olen lisäksi eristellyt niiden seinää lampolasta styroksilla jotta lämpö pysyisi paremmin pienessä tilassa. Vielä on plussan puolella mutta ei varmaan kauaa jos hirmupakkaset vielä pahenevat ("kestopehku" ja "kanalan lämmittimet" ovat olleet viime päivinä suosikki viestiketjuja joita olen lueskellut täälläkin :smt003 )

Hyvä vinkki täältä oli myös langaton sääasema, lähetin tuolla kanalassa ja vastaanotin miulla sisällä, onpas helppo seurailla kanalan lämpötilaa, aivan paras vekotin eikä maksanut kuin 20 euroa tarjoustalossa !

Kuvankin vielä kanoista tähän mieluusti lisäisin mutta vaatii vielä harjoittelua :smt002

Terkuin ja hyvää talven alkua toivottaen

Minna :smt001

27.11.10:
Mintsu kirjoitti:Katsotaas onnistuuko tämä kuvan liittäminen omalta nettisivulta vai pitääkö tutkailla vielä noita teidän ohjeita lisää... :smt002

Eli meidän Millie, Tillie, Loviisa ja Salomon :smt003 Kaksi tyrnäväläistä maatiaista, orpington ja hänen orpington/legbar sekoitus jälkeläisensä :smt004

http://minnan.kuva.me/kuvat/Kanaset/Kan ... _small.jpg
Vastaa Viestiin