Tyrnäväläinen kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
iiwi

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Voi hyvän tähen, mä epäilen että meillä on yks 12-viikkonen nuorikko alkanu muniin, epäilin ensin että joku tehtailee marenkimunia, mutta rikoin yhen niin kyllä siinä oli keltuainen. Ja ruskea höyhen, joten hyvin vahvasti epäilen että se on jompi kumpi noista nuorikoista kun munii :shock:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Oho :shock: Oiskohan mahdollista? Tunnustelepa sen peräluut, että sopisko sieltä muna tulemaan?
Mini

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Mini »

Ja minäpä sitten kyselen että miten isoja munia maatiaiskana voi oikein munia? Tänään tuo Armi pyöräytti entistä isomman, 79-grammaisen, munan ja alkaa kyllä jo hirvittää! En voi kuin ihmetellä miten siltä mahtuu tuon kokoinen muna edes ulos ja miten terveellistä tuollainen edes on? Puhumattakaan siitä jos se meinaa kasvattaa kokoa vielä jatkossakin. :smt103
salosusa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Voi hyvänen aika sentään noita Armin munia :smt107 . Sehän kohta ratkee noitten muniensa kanssa. Mä punnittin eilen meidän munia ja 47-53g välillä oli kaikki. Mulla oli kaikkien neljän munivan kanan munat punnituksessa mukana.
mik

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja mik »

minkäs kokosii noi kaupan munat yleensä on? Mulla on yks kana, joka munii suurempia munia ku kaks muuta. Ihan kaupan munan kokosii. Mulla ei oo semmosta vaakaa, et vois punnata-
Mini

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Mini »

Yleensä kaupan munat on joko kokoluokkaa M (53-62g) tai L (63-72g).
Karhurouva

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Vähän ehkä vielä kaukaisia kysymyksiä, mutta jos nyt sattuisi, että syntyisi halu ryhtyä tyrniksiä säilyttelemään, niin mistä päin kannattaisi kysellä siitosmunat kananuorikoiden tekoon ja kukkopojat, jotta olisivat mahdollisimman kaukaista sukua toisilleen? Mietin, että pitäneekö ajella pitkin poikin Suomenmaata, kun säilyttäjälistaa selaillessa ei juuri täällä Oulun seudulla tyrnäväläisiä tunnu olevan, vaikka alunperin kanta on ihan nurkan takaa kotoisin... :smt003
iiwi

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja iiwi »

No siitosmunat tulee kyllä ihan postissa, mulla just kuoriutu hyvällä prosentilla xausin lähettämiä munia. Pakkaa hyvin, ja fragiletarra päälle. Kannattaa ehkä arpoa niin päin, että mahollisimman läheltä katot kukkopojan, ja sitten kanoja varten tilaat munat kauempaa/useammasta paikasta.

Muoks, sen verran täytyy vielä sanoa, että tyrniskanta on niin pieni, että kunhan sun kanat ja kukko on eri paikasta, niin melkein alkaa oleen riittävän kaukaa ne sukuhaarat :D Jos haluut olla tosi tosi tarkka, niin voit katsoa että isät on erit, jos menee isänisään asti eri haaraa niin on jo melkosen hyvin ja saat tehä melkosta salapoliisin työtä kun sitä sukupuuta ei taida vielä olla :D
Karhurouva

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

No mutta niinpä tietenkin! Kukkopoikiahan yleensä on ylimääräisiä vähän jokaisella nurkissa, kananuorikoita ei niinkään. Munathan tosiaan tulee postissakin. Itseasiassa tuossa alustavasti kyselin siskolta, josko hänen matkassakin munat voisi kulkeutua, kun heidän suunnillaan Tampereen kupeessa näytti useampikin säilyttäjä olevan.
Karhurouva

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Nyt tuli postipaketti. Samaan pakettiin taisi kuulua myös kylähullun maine, jonka paikallisessa pikkukaupassa postipakettia noutaessani sain. Ei myyjä kertakaikkiaan ymmärtänyt, miksi jotkut kanat ovat erilaisia kuin toiset. Ihania munia, ja mahtavasti pakattu, kaikki ehjänä! Kiitos Ehtoo-onni! Toivotaan komeita kukkopoikia ja hyvää onnistumista, huomenna laitan koneeseen, nyt lepäävät ja toipuvat matkan rasituksista jääkaapin viileäosastolla.
Ehtoo-onni

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Hienoa, että munien matka sujui hyvin. Pidän peukkuja, jotta kaikki sujuu hyvin loppuun asti. Vai sait kylähullun maineen. Se tuli kyllä pakettiin vahingossa, vaikka minulla on sitä laatua itselläni liikaakin. :smt002
Karhurouva

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Meillä kuoriudutaan! Jippii! Ekat tyrnikset talossa! :smt041 :smt055
omena

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja omena »

Jee, siitä se lähtee!! :smt038 :smt060
Karhurouva

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Saldo tällä hetkellä 11/15 ja ainakin yksi muna heiluu vielä kuin heinämies ja toisessakin särö. Mitenkäs noihin karvajalkoihin nyt kuuluisi suhtautua, oliko se niin, että ne voivat myöhemmin myös kadota, ja ne siis kannattaisi merkitä jotenkin, jottei siis tule jalostukseen jätettyä? Ja olikos ohjeistus just niin, että karvajalat jalostuksesta pois on riittävä "toimenpide"?
Xaus

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Kannattaa merkitä, koska mun yhdellä ekoista kanoista oli 1 haituva jalassa, mikä hävisi myöhemmin.
Vastaa Viestiin