Chabo

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Rusina

Chabo

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mun yhdellä chabokukolla on säärissä lyhyen lyhyttä untuvaa, kuin samettia :smt017 . Onko kellään muulla tullut chaboissa tuommoista vastaan? Muuten on olemukseltaan hyvin tyypillinen chabo.

Minkäs värisiä chaboja muuten Suomesta löytyy?
sintti1975
nuorikko
Viestit: 60
Liittynyt: 25 Joulu 2007, 14:38
Paikkakunta: Nurmo

Re: Chabo

Viesti Kirjoittaja sintti1975 »

:smt006 Marisempa tähän ketjuun.Elikkä sain peräti 4 chapon munaa joista sain YHDEN , :-" , tipun.No nyt kun sitä paremmin kurjaa tutkin niin sillä on jaloissa piäntä untuvaa. :smt022 .
siimis

Re: Chabo

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla kuoriutui viime yönä kolme chabo tipua, uskoakseni takuuvarmasti puhdasrotuisista vanhemmista. Ja kaikilla kolmella on untuvaa jaloissa! Vanhemmilla on ihan puhtaat jalat :smt017 Rusina, nää tiput on samoista vanhemmista kuin ne munat mitä annoin sulle!!

Seuraan nyt kun tipit kasvavat, että häipyykö untuvat vai kasvaako jotain vankempaakin karvaa koipiin...
Rusina

Re: Chabo

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mielenkiintoista, että jalkauntuvia löytyy näin paljon :smt017 .Täytyy tarkkailla noita omia tipusia, muuttuvatko sileäsäärisiksi.

Noista väreistä. Mun chaboissa on mustia, mustia hopeakaulaisia, buffeja ja "valkoisia mustapyrstöisiä". Viimeisistä vanha kukko on kyllä väritykseltään enempi kellertävä kuin valkoinen (varmaan silver/golden) ja kanoilla on pyrstö hauskasti vaalean sinertävää ja rusehtavaa. Tipuista tulee useampi wheaten ja birchen.
Kuuluuko tuo sinertävä väri chabon hyväksyttyihin väreihin? Googlettamalla en ole löytänyt mitään valaistusta asiaan.
*Muoks* Löytyipäs, kyllä chabo voi olla sininen :smt007.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Chabo

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Muutama chabokysymys mullakin…

Vanhemmat ovat friseerattuja, mutta yhdestä poikasesta näyttää tulevan sileähöyheninen. Olikos se jotenkin niin, että kiharaiseen parveen pitäisi sekoittaa silloin tällöin sileähöyhenisten “verta“, jotta kiharuus säilyisi vai muistelenko ihan höpöjä?

Kuinka kylmänaroiksi olette chabonne huomanneet? Mulla oli vanhimmalla tirpalla joku kesäflunssa, vaikka pidinkin huonoilla säillä sisällä. Aivasteli ja hengitys rohisi, kun kuunteli ihan läheltä. Nopeasti kyllä parantui, mutta nyt jo mietityttää tuleva talvi, että riittääkö n. +5 astetta vai pitääkö laittaa lisälämmitystä kehiin?

Tämä samainen vanhin chaboni, jolla ikää kohta 3kk:tta, on hävittänyt taivaan tuuliin kaikki pitkät siipi- ja pyrstösulkansa ja uudet sulat näyttävät kasvavan onnettoman hitaasti, jos ollenkaan! (Kukaan ei ole nokkinut sitä.) Ruokana pääasiassa Pikku-Punahelttaa, jonka lisäksi jonkin verran Balans-Punahelttaa, kauraa, ohraa, monenlaista vihreää luonnosta, kanankalkkia, simpukkarouhetta, soraa ja satunnaisesti vaaleaa leipää. Onko sillä jokin puutos vai joku kasvuhäiriö? Pirteä tapaus lukuun ottamatta tuota em. nuhaa. Ihmetyttää vaan, kun muut mun tiput (erirotuiset ja sekarotuiset) ovat vaihtaneet sulat silleen vähitellen ja tämä ihan kerralla.

Rusina hoi! Oisko sulla kuvaa siitä sinisestä? Kun tuossa yhtä poikasta olen katsellut sillä silmällä, että lieköpä sininen. Pitääkö sinisen olla kokosininen vai päällipuolelta musta? (Koetan näpsäistä omastani kuvan huomenissa.)
annemari

Re: Chabo

Viesti Kirjoittaja annemari »

Tungen noine Friseerattuineni tänne, Chaboja mitä Chaboja. Onko tämä kukkopoika nyt sitten se Golden väriltään ?

Kuva


Entäs tämä? hopeakaulainen (ko)?

Kuva

Mielipiteitäni ja kokeuksiani Hiltan kysymyksiin:

Vanhemmat ovat friseerattuja, mutta yhdestä poikasesta näyttää tulevan sileähöyheninen. Olikos se jotenkin niin, että kiharaiseen parveen pitäisi sekoittaa silloin tällöin sileähöyhenisten “verta“, jotta kiharuus säilyisi vai muistelenko ihan höpöjä?

- Muistan kuulleeni tuommoista juttua, mutta en muista keneltä. Se kiharuusgeeni ikäänkuin köyhtyy jos välillä ei sekoiteta siihen suorasulkaista lajia.


Kuinka kylmänaroiksi olette chabonne huomanneet? Mulla oli vanhimmalla tirpalla joku kesäflunssa, vaikka pidinkin huonoilla säillä sisällä. Aivasteli ja hengitys rohisi, kun kuunteli ihan läheltä. Nopeasti kyllä parantui, mutta nyt jo mietityttää tuleva talvi, että riittääkö n. +5 astetta vai pitääkö laittaa lisälämmitystä kehiin?

- minulla olivat noin +5 asteessa talven, enkä huomannut että olisivat palelleet. Vetoa ne eivät kestä, eivätkä kosteutta. Olen hoitanut niitä silkkikanojen tapaan. Paljon alusia ja vedoton nurkkaus. Olen suojannut ne ovista tulevalta vedolta vanerilevyillä. Juomaveden ja ruoan (makaroonit ym) olen antanut kädenlämpöisenä pakkasten aikaan.

Onko sillä jokin puutos vai joku kasvuhäiriö? Pirteä tapaus lukuun ottamatta tuota em. nuhaa. Ihmetyttää vaan, kun muut mun tiput (erirotuiset ja sekarotuiset) ovat vaihtaneet sulat silleen vähitellen ja tämä ihan kerralla.

-nuo kukot mitkä ovat noissa yo kuvissa ovat sen tirpan kanssa pauttiarallaa saman ikäisiä. Minusta on pakko olla sinun tipullasi joku häiriö tai sairaus, ei tuo ole normaalia. Nuo eivät ole tiputtaneet yhtään sukaa, ja komeina pörhisteleevät menemään. Ruokavalio on läheis identtinen, niin siinä ei ainakaan ole vika.

Laitetaan tähän vielä valkoisen ja splashin kimppanmunintakuva, 5 tyhjää pesää ympärillä mutta kun kimpassa on niin mukavaa :smt003

Kuva

ps. rusina laitoin yhdestä silkkikukosta kuvan tuonne silkkikanatopicciin, jos viitsit, käytkö katsomassa sen väriä ;)
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Chabo

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kiitos annemarille vastauksista!
Tämmöinen tapaus tämä mun vanhin chabo, nuoli osoittaa pisintä siipisulkaa. Eipä siivet ihan maata laahaa…Tää kai on kukko? On siis vain muutaman päivän ikäero annemarin ^ chaboihin ja harja/helttavarustus vaikuttaa samalta kuin "kultaisella" kukolla.
Kuva

Nuoremmat, 25.5. kuoriutuneet, musta sileähöyheninen versio (kukko?) ja sitten se harmaa/sininen (kana?)?
Kuva
siimis

Re: Chabo

Viesti Kirjoittaja siimis »

Silkeistä ja kiharoista:

Kiharageeni on dominoiva. Yksinkertaisena se tekee kiharan höyhenpuvun, mutta kaksinkertaisena kuulemma usein aikaansaa ns. piippurassisulkia tai muuten vaan heikkoja ja huonoja sulkia. Siksi kihara x kihara yhdistelmistä voi tulla huonohöyhenisiä jälkeläisiä. Geeni ei mitenkään väsy tai heikkene siis :smt002 vaan sileä x kihara -yhdistelmä vaan on yksinkertaisesti parempilaatuinen höyhenpuvultaan. Siksi sitä sileää kannattaa pistää sekaan.

Silkki-geeni taas on resessiivinen, eli silkkiyksilön pitää saada se molemmilta vanhemmiltaan. Se voi putkahtaa esiin sukupolvienkin päästä, kulkea piilevänä suvussa ja yhtäkkiä syntyy silkkihöyheninen poikanen. Kiharageeni ja silkkigeeni ovat kaksi ihan eri asiaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Chabo

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kiitos siimis! Hieno tietopaketti! Onkos kellään tuota silkkihöyhenistä chaboa...kuvia semmoisesta olisi kiva nähdä ja laittaa rotuesittelyynkin :smt045
caddy

Re: Chabo

Viesti Kirjoittaja caddy »

Lisäänpä minäkin muutaman kuvan chabo-nuorisosta :) Osa sileitä, osa friseerattuja, friseeratuista vanhemmista. Kuvat eivät kyllä tee oikeutta, ovat ne niiiin kauniita pikku kanasia :smt049 Ikää kuvanottohetkellä 2kk.
Kuva
Kuva
sisu65

Re: Chabo

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Nämähän ovat aivan ihanan pieniä, ostin juuri kukon joka on kiharakarvainen, kana on sileäkarvainen.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Chabo

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea sisulle uudesta pariskunnasta! Ne ovat aivan ihania ja pikkuruisia! Ja ootapas, kun saat ekan munan...se on myös suloisen pieni. Mulla on jotenkin semmoinen olo näiden chabojen kanssa, että ne ovat koko ajan ikäänkuin tipuja/nuorikoita, vaikka olisivat jo vallan aikuisia. Helpottaa kroonista tipukuumetta :smt047 Lisään vielä, että auttavat myös viiriäis- ja kyyhkykuumeeseen. Suosittelen!
sisu65

Re: Chabo

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Kiitos Hilta.
Kuvia tulee kunhan kerkeän ottamaan ja niitä munia odotan jo innolla.
tupsupää

Milloin chabot alkavat munimaan?

Viesti Kirjoittaja tupsupää »

Eli uudestaan. Minkä ikäisenä chabot alkavat keskimäärin munimaan? Kukko kiekuu jo ja harja punoittaa. On muuten hassu kieùnta. :smt005 .
Bean

Re: Milloin chabot alkavat munimaan?

Viesti Kirjoittaja Bean »

Kukot eivät muni, vaikka kuinka punottaisi harja... :smt044 (ok, huono vitsi)
Vastaa Viestiin