Muiden eläinten valmisrehut kanojen ruokinnassa?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

haisu

Muiden eläinten valmisrehut kanojen ruokinnassa?

Viesti Kirjoittaja haisu »

Soveltuuko kanoille esim naudoille tarkoitetut rehut, pienissä määrissä tietty? Tai hevosille tarkoitetut? Kasvatan hiehoja, joille tarjoillaan kasvatusrehua, ja lypsykuttu syö lypsätysrehua, ponit saa omia kivennäisiään, joten säkkejä riittää. Joskus on myös melassileikettä, saako sitä antaa kanoille?
Tietenkäänhän näitä ei varmaan yksistään voi syöttää, mutta kauran ja kanakalkin, sekä ruuantähteiden lisänä?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Noi märehtijöiden rehut ei poikkee oikeestaan paljookaan aineksiltaan kanojen täysrehuista, ainoo mitä puuttuu, on eläinvalkuainen. En mä ainakaan keksi mitään syytä miksi et vois niitä antaa kanoille, jos ne saa sitä eläinvalkuaista muualta ja kalkkia... vai mitä arvelee arvon raati?
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Mä oon ainakin omille linnuille syöttänyt greenlinea talvella. Innostuin vähän liikaa ja sain aikaiseksi villin vihreitä "keltuaisia"... Itse en näkisi mitään estettä sille, että antaisit muiden eläinten rehuja linnuille.

Musta kyllä tuntuu, et kanat on niin kaikkiruokaisia että niille voi kohtuudella syöttää ihan mitä tahansa...
anneliina

Koirien /kissojen ruoka

Viesti Kirjoittaja anneliina »

Heippa! Aloittelevana kanaemona tässä kyselen tyhmiä :smt004 .. eli voiko kanoille antaa koirien ja kissojen ruokaa? Ajattelin lähinnä näitä kuivia "papanoita". Jos liottaisi ja antaisi muun ruoan (esim. puuron joukossa)? Kun tuonlaista ruokaa löytyy jo valmiiksi säkkikaupalla. Kanojeni entinen omistaja sanoi, että kanaset ovat syöneet heillä mm. kissanruokaa.

Muutoin olen suunnitellut ruokkivani pääasiassa kotiruoalla, eli kauraa, (vähän vehnää), ruoanjämiä (puuro, leipä, riisi, hernekeitto..), auringonkukan ja pellavansiemeniä, pähkinöillä (onko nämä liian rasvaisia kevään ja syksyn välillä?), porkkanoita yms, hapanmaitotuotteita. Kuivattuja kanamunankuoria. Kulkevat pihalla eli maan antimia myös vapaasti.

Onko tällainen ruokinta ok vai pitäisikö antaa jotain lisää?

Mahtavia nuo kanat, niiden läsnäolosta tulee niin iloiseksi!! :smt081
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mäkin oon antanut satunnaisesti liotettuja koiranraksuja, tuntuvat olevan suurta herkkua. (Varsinkin kun sekoittaa mukaan vähän piimää..)

Mä oon niin mamari, että pidän aina kuitenkin rehua tarjolla, että saavat siitä sitten varmasti kaikki loput ravintoaineet.. Mutta kyllä sen huomaa, että kesällä sitä menee todella vähän, kun löytävät pihalta oikeastaan kaiken, mitä tarvitsevat.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ankkakirjan mukaan ankoillekkin voi antaa kissanruokaa, mutta en ole jaksanut kaivaa sanakirjaa esiin ja katsottua tarkoitetaanko kuovamuonaa vai purkkiruokaa :smt003 Tosin sitä suositeltiin muistaakseni vain tietyissä tilanteissa, oliskohan ollut sulkasadon aikaan ja..öö.. parempi etten puhu enempää jos muistan väärin.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä kanat saa nyt litran kaninsiemensekoitusta joka aamu. Hyvin tykkäävät ja ovat jo oppineet odottamaan sitä. Yhtään kania kun ei meidän perheeseen kuulu, mutta tuota pupunruokaa olis vielä jotain 200 kiloa :smt003

Silloin kun meillä oli lypsyvuohi, annoin lypsävän rehua kanoillekkin ja hyvin maistui ja en mitään negatiivista siinä huomannut.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä ostin joskus kanoille jonkun kerran "herkuksi" semmoisia pikku kissanruokafoliopurkkeja, kun meillä ollaan kasvissyöjiä niin ruuantähteissä ei ole mitään lihaa. Mutta en osta enää, kun ymmärsin että ne kissan/koiranruuat ei ole ihan sitä mitä etiketissä idyllisesti annetaan ymmärtää... niissähän sitä mainittua "lihaa" on vain muutama hassu prosentti, käytännössähän ne on tietysti teurasjätettä ja käytännössä niissä on kaikissa siipikarjan teurasjätteitä. Joten meidän kanat eivät kylläkään syö toisia kanoja! Yh.
Tuo Greenlinekokeilu kuulosti aika veikeälle :smt003 mä olen hevosten rehulaareista laittanut kanojen kuppiin vain pellavarouhetta, tosin meillä ei hevosetkaan syö mitään teollisia täysrehuja, vain kauraa, sitä pellavaa ja kivennäistä.
Kuten Mimmi, annan kanoille Punahelttaa ruokavaliota täydentämään.
Pähkinät taitaa olla liian rasvaisia kesäruuaksi? Ja voiko kokonaisia pellavansiemeniä antaa kanoille raakoina - niissähän on sinihappoa, hevosille ei ainakaan saa syöttää keittämättä (pellavarouhe on ok raakanakin).
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Muiden eläinten valmisrehut kanojen ruokinnassa?

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mites käy hevosten täysrehupelletti Racing prix kanoille..? Onko siinä jotain kiellettyä ainesosaa..? Kaurapohjainen, sisältää myös ohraa, leipäjauhoa, vehnää, melassileikettä, melassia ja kasviöljyä.

Keskeiset ravintoaineet
Raakavalkuainen 11,4 % ka
Raakarasva 5,5 %
Raakakuitu 10 %
Hehkutusjäännös 6,3 %
Rehuyksikköarvo 1,03 ry/kg ka
Muuntokelp. energia 10,7 MJ/kg
Kalsium 0,70 %
Fosfori 0,30 %
Natrium 5,0 g/kg
Magnesium 3,0 g/kg
Seleeni 0,15 mg/kg
Kupari 35 mg/kg
Rauta 220 mg/kg
Sinkki 100 mg/kg
Jodi 0,3 mg/kg
Koboltti 0,2 mg/kg
A- vitamiini 10000 ky/kg
Biotiini 0,2 mg/kg
D-vitamiini 1000 ky/kg
E-vitamiini 400 mg/kg
B1-vitamiini 10 mg/kg
B6-vitamiini 5 mg/kg
B12-vitamiini 0,03 mg/kg
C-vitamiini 300 mg/kg

Keskeiset valmistusaineet
Kaura %
Vehnä %
Melassileike %
Ohra %
Seosmelassi %
Vehnänlese %
Pellavansiemenrouhe %
Sinimailasjauho %
Kasviöljy %
Wyandotteja, Plymouth rockeja
outi s

Re: Muiden eläinten valmisrehut kanojen ruokinnassa?

Viesti Kirjoittaja outi s »

En mä ton Prixin soveltuvuudesta tiedä,mutta meillä menee talvella sitä välillä kanoillekkin kun sitä vuohille lisänä annan..
oivamainio

Re: Muiden eläinten valmisrehut kanojen ruokinnassa?

Viesti Kirjoittaja oivamainio »

Osa eläimistä (esim. lampaat) ovat käsittääkseni aika herkkiä kuparin määrälle ja sen vuoksi yleensä noita rehuja ei suositella eri eläimille kuin mille ne on tarkoitettu. Kanoista en itse tosin tiedä, josko nuo olisivat "kaikkiruokaisempia ja kestävämpiä".
siimis

Re: Muiden eläinten valmisrehut kanojen ruokinnassa?

Viesti Kirjoittaja siimis »

En määkään mistään mitään tiedä :smt002 mutta voisin ajatella, että prix kohduudella muun ruuan lisänä ei tekis pahaa.

En ole kuullut, että kana olis erityisen herkkä millekään hivenaineelle..? Paitsi suolaa ei sovi olla liikaa, vaikka sitäkin pitää olla kuitenkin jonkun verran!
smari

Re: Muiden eläinten valmisrehut kanojen ruokinnassa?

Viesti Kirjoittaja smari »

Prixin syötöstä ei ehkä ole kuitenkaan paljon hyötyäkään, esim jos vertaa kanojen omiin rehuihin. Prixin proteiinipitoisuus on suunilleen sama kuin kauralla, eli ei riitä hyvään munintaan tai kasvuun.
Meillä yksi hevonen jättää usein prixinsä syömättä, kanat joskus tutkii sitä, mutta en oo nähny että olisivat kuitenkaan syöneet. Ei vissiin kovin maistuvaa kanoille.
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Muiden eläinten valmisrehut kanojen ruokinnassa?

Viesti Kirjoittaja Chick »

No mulla on nyt prixiäkin noilla vapaasti saatavilla ja kyllä se niille tuntuu välillä maistuvan.
Wyandotteja, Plymouth rockeja
Paulikki

Re: Muiden eläinten valmisrehut kanojen ruokinnassa?

Viesti Kirjoittaja Paulikki »

Miks täytyy syöttää muille eläimille tarkoitettua ruokaa, kun kanoille on valmistettu ihan omaakin ja useampaa sorttia vieläpä?
Vastaa Viestiin