Käyttäjien esittelyjä vuodelta -10

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
HanHal

HanHal esittäytyy

Viesti Kirjoittaja HanHal »

Tervens vaan kaikille. :smt006 Olen onnellinen kananomistaja savonmualta ja täällä on kiva käydä onkimassa tietoa. Vuosikaudet haaveilin kanoista kun niihin lomitushommissa pääsin tutustumaan. Mutta ei ollut sellaista kotia missä niitä pitäisi, eikä sellaista miestä joka viitsisi kanssani askarrella kanalaa/ tarhaa. Noh, nyt on molemmat ja kanat muuttivat meille noin kuukausi sitten. :smt038
Kolme kanaa ja kukko. Ihan vaan kanoja olisin ostanut, mutta onneksi myyjä pakotti ottamaan kukon mukaan. Sanoi, että kanat tarvitsevat kukon eikä suostunut niitä ilman myymään. Ja hyvä niin, oikeassa oli! Kukko on komea Pentti, ilmeisesti maatiaisen, brahman ja ehkä valkohunnun risteytys. Jalat ovat höyheniset, heltta epämiehekkäästi lurpallaan ja siskoilla oli "tukka". Kanat ovat ruskeankirjava kuusivarpainen Ellu, musta Rilla ja musta, valkopilkullinen Klaara.
Onnea on kun saa aamulla vetää kumpparit jalkaan ja lähteä "navettaan" hoitamaan omaa "karjaansa". Tytön kanssa nahistellaan hoitovuoroista, kumpi saa mennä tänään :smt001 Toiveissa olisi että rupeisivat hautomaan ja silläkeinon karja kasvaisi.
vesa01

Uusi

Viesti Kirjoittaja vesa01 »

hey, olen kasvattanut etelä-pohjanmaalla maatiaiskanoja vuodesta -93 lähtien, mutta nyt vasta kirjauduin sisälle tälle sivulle. Käynyt olen täällä toki aikaisemminkin. Olen kokeillut monenlaista siipikarjaa, aluksi oli hanhia, kanoja, kalkkunoja ja ankkoja, mutta nyt enää vain kanoja ja ankkoja. Ne olen havainnut kaikista mukavimmiksi kasvattaa.
pikkupirre

Pikkupirre esittäytyy

Viesti Kirjoittaja pikkupirre »

Hei!

Vuosien vuosien aikainen haaveeni toteutui tässä muutama viikko sitten.
Sain 7kanaa (ruskeita) ja yhden kukon , väriltään omintakeinen (valkoinen tai kermahko pohja, lisänä mustaa / ruskee)
Komea on Urkki kukkoni.
Ihastuin näihin heti ja samantien aloin etsiskelemään jotain mustaa kanaa, suureksi onnekseni se löytyi lähes kotikulmilta.
Muutaman päivän harjoittelun jälkeen tämä uusi tuttavuus oli toisten joukossa kuin olisi aina ollut. Tämän musta harmaan
kaunottaren ristimme Ainoksi!

Nyt mieli halajaa silkkikanaa..... mutta kovasti tuntuu hakusassa olevan.
Eikä mielellään ihan maailman ääristä - keskisestä Suomesta kun löytyisi.

Muuta mukavaa on puutarha hoito, kukkaset.... talvella sitten pilkkiminen!

Pikkupirre
katja_maarit

tervehdys

Viesti Kirjoittaja katja_maarit »

Ilmoittaudun joukkoonne. :smt006
Kanoja löytyy kesän alussa maatiaiskukolta hommatut alhot. Kolme kanaa ja kukko. Tavoitteena pitää kanat ja koira erillään ja kanat hengissä. Jos muniakin joskus saisi ja kenties pikkutipuja. Säilytysohjelmaan olis tarkoitus liittyä, vielä ei ole ehtinyt perehtyä asiaan.


Muita eläimiä löytyy kanojen ja koiran lisäksi kahden suomenhevosen verran. Uusin tapaus on syntynyt 6.6.2010.
viros

Terveiset kaikille!

Viesti Kirjoittaja viros »

Moi vaan kaikille! :smt006 :smt006
Olen -95 syntynyt poika ja minulla on nyt japaninviiriäisen tipuja 22. On ne vaan sööttejä :smt007
Olen saanut paljon tietoa täältä Muniksesta.
Viimeksi muokannut viros, 09 Heinä 2010, 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puulanlapsi

Terveisia Mikkelin lansilaidalta!

Viesti Kirjoittaja Puulanlapsi »

Mukava kun loytyi tallainen foorumi. Tarkoituksena olisi piakkoin hankkia muutama kana (tarkemmin sanottuna siitosmunia), kesabroilereiksi. Ensi alkuun.
Titin tiput

Hei munanettiläiset

Viesti Kirjoittaja Titin tiput »

Kuhmossa asustelee perhekunta akka, ukko, kissa ja kukko viiden kanan kera. Saimme kanaperheen lahjaksi viime kesänä, eikä meillä ollut kananhoidosta aiemmin juurikaan kokemusta. Kanat ovat maatiaiskanoja, yksi tosin valkoinen (onkohan jotain muuta lajia?)

Talvi meni hyvin ja kanat nauttivat silminnähden vapaana vaeltelusta pihapiirissä. Kaksi kanaa rupesi hautomaan ja laitoimme online kameran kanalaan, josta voimme seurata niiden touhuja. Tipujen laskettu aika on n. 10.7 odottelemme jännityksellä tulosta.

Olen koettanut etsiä tietoja hautomisesta, mutta mitä mieltä olette siitä, kun nyt kaksi kanaa saa tipuja, tuleeko ongelmia?

Kanojani voi käydä katsomassa osoitteessa http://www.perukka.net/perukka/pages/fi ... kamera.php
Hapsiainen

Hapsiainen

Viesti Kirjoittaja Hapsiainen »

Morjens, täältä Pirkanmaalta.
Eli olen aloitteva kananomistaja ja minulla on tällä hetkellä yksi kukko ja yksi kana (oli kaksi mutta toinen lähti kanojen taivaaseen)
Ja tänä keväänä kuoriutui yhdeksän tipua, ainakin neljä näyttäis siltä että voisivat olla kukkoja, mutta tiedä häntä..
Kanat ovat sekarotuisia, ilmeisesti löytyy maatiaista ja silkkikanaa, ovat ihan hauskan näköisiä töyhtötukkia.. :smt003
piiparinen

tervehdys kaikille!

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

elikkäs ollaan uusia munanettiläisiä vielä on vähän hakusessa tää mutta eiköhän tässä pikku hiljaa opita. kanaharrastus on melko uusi meilläkin, toista kesää on nyt kiuruvetisiä maatiaisia...kahdella on puhtaat paperit toiset on toivon mukaan myös puhtaita kiuruvetisiä :smt001 viime talvi oli kova mutta sitkeitä kavereita olivat ja siitä selvittiin lisä lämmityksen avulla... meidän kanaperheeseen kuuluu neljä aikuista kanaa sekä kukko ja pääsiäisen alla syntyi ekan kanan hautomana viisi tipua kolmestatoista eli ei siis kovin monta mutta kuitenkin... kaks kukkoa lähti maailmalle ja yks kukkopoika ja kaks kanatipua jäi meille...hyvin tuntuu pärjäilevän muiden aikuisten kanssa kunhan muistaavat oman paikkansa :smt045 .että sellaista meillä...kiva päästä lukemaan ja kirjoittelemaan muiden harrastajien kanssa. vielä kun tietäis miten tuonne alas saa tuon tekstin niinku monella on että mitä kaikkee elukoita on perheessä...
Mimi30

Mimi30 tässä hei!

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Elikkäs olen 30-vuotias kolmen lapsen äiti, tuleva Nummi-Pusulalainen. Muutamme Pusulaan tämän kuun lopulla kauan haaveiltuun omakotitaloon ja ilmoitin heti miekkoselle että isosta piharakennuksesta olisi sitten ehdottomasti väkerrettävä osa kanoille.. :smt060
Lisäksi meillä on kaksi koiraa(lapinkoira ja podencomix)ja kaksi maatiaskissaa.
Maatiaiskanoja ajattelin hankkia ainakin aluksi ja ehkäpä joskus myös silkkejä :smt001 .
Eli tuossa elokuun loppupuolella mulle sais sitten kaupitella muutaman maatiaiskanasen ja kukon läheltä Nummi-Pusulaa.. :smt001
Goolou

kanahulluus leviää :)

Viesti Kirjoittaja Goolou »

Olen 32-vuotias kolmen lasten äiti Pietarsaarelta.
Olen äidinkieltäni ruotsinkielinen, eli ns. hurri :smt006

Kanoihin tutustuin jo pienenä. Isäni on syntynyt (ja kasvannut) maatilaalla ja pidettiin kotona mm. leghornit (valkoiset ja myöhemmin ruskea leghorn kukko + maatiaskanoja), hanhet (valkoiset + toinen kerta täplisiä :) ja ankat.

Muutettiin tänne, avomieheni maatilaale viime vuonna syyskussa, ja pystyin toteuttamaan pitkänaikaisen
unelmani, eli kanojen pitäämisen, nyt kevällä. (kesäkanojen pitääminen ei kiinnostanut). Sain ensimmäiseksi kanoiksi isältäni maatiais/sekarotu (?) kukko ja pari kanaa. Jotain kuvia löytyy kotisivuiltani, http://www.multi.fi/~lsjoskog/blogg19.htm .
Olen siitä asti etsinyt muutama lisää kanaa, samantyyppisä kun ne mitä meillä jo on - luultavasti brahma/kochin/maatiais risteytyksiä.
Eli kiinnostaa lähinnä brahmat ja jättikochin:it - isot, rauhalliset. Kanalaumamme viihtyy irtinä pihallamme. Neljä kananpoikaista saatiin myös 2 vk sitten! :smt007 ja eilen ostin pari nuorta brahma-kanaa. Vielä haaveilen jättikoch-kanoista, mahd. toisen kukonkin.

Meidän muut eläimet, maitolehmien ja kanojen lisäksi, on minun pari hevosta Kia & Rölli, Osku, 9-v. rottweilerkoira, 12-v. Håkan-kissa, 6-vuotias puhuva jako-papukaija Kaisa, ja pari lammasta.
Goolou kirjoitti:eeh, kotisivu linkki pitikin olla.. : http://www.multi.fi/~lsjoskog/blogg20.htm
Kotisaariset

Kotisaariset esittäytyvät

Viesti Kirjoittaja Kotisaariset »

Tervehdys munanettiläisille!

Vuosi sitten saatiin muutettua takaisin kotiseudulle ja löydettiinpä vielä omia toiveita täysin vastaava kotikin, rintamamiestalo reilulla tontilla maaseudun rauhassa. Kun tässä on nyt vähän aikaa ehditty ihmetellä, vaikuttaa että pihalta puuttuu vähintäänkin muutama kana. Vuohetkin ovat syyhyttäneet jo jonkin aikaa, mutta tarkoitus on nyt kuitenkin kasvattaa laumaa hieman harkiten, joten aloitetaanpas niistä kanoista :smt001

Aiempaa kokemusta moisten hoidosta ei ole kummallakaan, vaikka muuten elukoiden kanssa onkin tykätty touhuta. Jospa tästä nyt ura urkenisi, paljon on jo opittukin näitä jorinoita lukiessa.

Maatiaiskanat ovat erityisesti kummankin sydäntä lähellä ja huikeana suunnitelmana olisi toivon mukaan jokin kaunis päivä ryhtyä säilyttäjäksi. Aluksi pitänee vain hommata kokoon jonkinlainen parvi, jotta nähdään, miten se kana-arki sitten todellisuudessa lähtee pyörimään. Mutta tulevaisuutta silmällä pitäen olisi siis tärkeä saada käsiinsä alkuperävarmoja yksilöitä. Alhon kantaan ollaan nyt kallistumassa, kun täältä ollaan kokemuksia niistä lueskeltu.

Tämän viikon projektina olisi käydä läpi noiden lukuisien piharakennusten ominaisuuksia kanalaksi muuttamisen kannalta, jotta päästäisiin rakentelun alkuun. Jospa tuota vielä näiden sulien aikana kerkeäisi..?

- J & M

7.7.10:
Kotisaariset kirjoitti:Kiitoksia kaikille tervetulotoivotuksista!

Kanalaksi näyttää nyt sitten päätyvän vanha sauna ja eilen ostettiin jo kanaverkkoakin monta kymmentä metriä... Että kyllä tämä tilanne pian lapasesta lähtee :smt001 Suunnitellessa tahtoo innostua.
Nina

Terveisiä Satakunnasta

Viesti Kirjoittaja Nina »

Täällä uusi munanettiläinen Porista. Meiltä löytyy 3 kpl jättikochin poikasta sekä n. 260 fasaania. Kanoilla on ikää vasta muutama viikko, mutta olen jo ihan hurahtanut niihin. On ollut ihana seurana niiden kasvua kuoriutumisesta lähtien (konehaudottuja).

Olen ihan noviisi kanojen suhteen, mutta jos on fasujen kanssa pärjätty, niin toivottavasti kanojenkin kanssa.

Tulen myös kyselemääm todella tyhmiä kysymyksiä, suokaa joe etuläteen anteeksi.

Lisäksi meiltä löytyy kolme seisovaa kanakoiraa (settereitä). Pitäähän kanakoirilla omat kanat olla, vai?

12.9.10:
Nina kirjoitti:Kiitos kiitos!

Nyt on sitten kuvia fasaaneista nähtävissä blogissani osoitteessa

http://www.setteritvauhdissa.vuodatus.net/
vardenji

Varden

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Hei kaikille. Kasvatan kotona ristiverisiä kanoja huvin vuoksi. Ovat mukavan seurallisia. Olen Tammelalainen nuori tyttö ja opettelin jo varhain hoitamaan eläimiä. Kanojen lisäksi navetassa asuu kaksi vuohta ja kani. :smt048

Kanojeni rodusta tiedän toisen puolen olevan helmikanaa ja toinen nimi kuulosti sanalta dagma. Lisäksi otin hoiviini entisiä teollisuusmunijoita joiden arvelen olevan leghornsekoituksia.

26.7.10:
vardenji kirjoitti:Kiitokset kaikille! Sain selville tuon toisen puoliskon kanoistani. Kuulin ekalla kerralla väärin. Ne ovat helmikanan ja karvajalka millien sekoitusta. Eikö tuo millie ole brahma nimen alaisena?
uusikananen

Ähtärin terveiset

Viesti Kirjoittaja uusikananen »

:smt006 Heipä hei kaikille munanettiläisille!
Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen rajamaastossa asustellaan ja monen vuoden suunnittelun jälkeen meille muutti 4 piikkiöläistä kanaa ja Väinö-kukko :smt003. Toivotavasti ensikesänä tipujakin saadaan ja silkkikanoja lisäksi... Taloudessa asustelee myös 3 lasta, 3 koiraa, 2 kissaa ja pupu, piakkoin kaksi, ai joo ja mieskin :smt008 .
Vastaa Viestiin