Käyttäjien esittelyjä vuodelta -10

esittele itsesi/lue ohjeet tiedotteesta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
nasuliisa

Nasuliisa Lohjalta

Viesti Kirjoittaja nasuliisa »

Eli lyhyestä virsi kaunis ja nasuliisa Lohjalta esittäytyy.Mulla on pikkunen kanala jossa 13 kanaa ja 2 kukkoa.
Sekalaista seurakuntaa ovat,maatiaisia ja hybridejä sekaisin.
Kukot Auvo ja KUltsi ovat maatiaiskukkoja ja hyvin jöötä tytöille pitävät.
Kiva kun löysin tän munanetin sillä paljon on täällä kaikkee asiaa että ihan innostuu lukemaan eri topikkeja.
caysa

Moi, olen Caysa, uusi täällä!

Viesti Kirjoittaja caysa »

Asumme Nummi-Pusulassa ja meillä on pikkuinen Alho-porukka, 9 kanaa ja kukko.
Perheeseen kuulu aviomiehen lisäksi 4 koiraa, kaksi kissaa ja kani.
Lapsenlapset kuuluu myös tiiviisti elämäämme :smt060
EllunKanat

Heissan kaikille!

Viesti Kirjoittaja EllunKanat »

EllunKanat esittäytyy...
Olen 27 vuotias maaseudunkasvatti, jo pienenä tyttönä eläimiin täysin hurahtanut, eikä loppua tälle hulluudelle näy. Eläimiä on ollut ja On laidasta laitaan, kaviokkaista ihan pienimpiin hamstereihin asti. Kotonani on aina ollut kanoja, munituskanala ja maatiaissekoituksia lemmikkinä, sekä ankkoja ja hanhia. Nyt jo muutaman vuoden kanattoman ajan jälkeen oli pakko jälleen saada kanoja. Niimpä kaksi kuukautta sitten hankin tuttavani avustuksella kaksi kanaa ja kukon. Sellaiset kaikenkirjavat otukset. :) Kanaset aloittivat munintansa oitis ja niimpä mieleeni muistui ajatus vanhasta hautomakoneesta, joka oli jo vuosia maannut varaston pölyissä käyttämättömänä. Siitä se ajatus sitten lähti, kuten mainoksessakin sanotaan. Minäpä kokosin munia 16 kpl talteen ja laitoin koneen hurisemaan. Epäilykseni tuloksesta oli suuri koska ensitöikseni sain kiristellä löystyneet johdot ja näpertää omalaatuista lämmönsäätö nappulaa suuntaan jos toiseenkin, että sain lämmöt kohdilleen. Koneessapa kun ei tietenkään ollut käyttöohjetta, tai jos oli ollut niin se oli jo aikoja sitten hävinnyt. Viimeksi kun kone on ollut käytössä olen ollut sen ikäinen ettei kiinnostus suinkaan ollut oikeissa lämpötiloissa ja kosteuksissa, vaan silmät sikkuralla kävin joka päivä vain tuijottelemassa munia, joko niissä reikiä näkyisi :) Kun kaikki näytti olevan kohdallaan, ladoin munat koneeseen ja eikun mielenkiinnolla odottelemaan. Asiasta uudelleen innostuneena mietin että josko netistä löytyisi ohjeita haudontaan, vahvistamaan isän hataria muistikuvia oikeista lämmöistä ja kosteuksista.. Ja kappas löytyihän täältä! :smt023 Munanetti :smt038 Täältä sain hyviä ja uudempia ohjeita. Viidennen haudontapäivän tienoilla läpivalaisin munia, ja epävarmoin mielin totesin vain yhden olevan täysin tyhjän. Tilanne varmistui parin päivän kuluttua kun huomasin samaisen munan tihkuvan pienenpienestä säröstä tahmeaa ainetta. :shock: -->Muna lähti poistoon. Muutamaa päivää myöhemmin läpivalaisin uudelleen ja totesin että viisi munaa näyttäisi olevan tyhjiä.. mutta lopuissa oli asiat kuten kuuluisikin. Merkkasin nuo viisi munaa, ihan mielenkiinnosta, nähdäkseni lopputuloksessa että olinko osannut tulkita sisällön oikein. Läpivalaisu "laitteet" kun ei olleet ne parhaat mahdolliset. :oops:
Voi sitä hilpeyttä mikä mieleen tulvahti kun kolme päivää sitten, lauantaina, kurkein koneeseen (19. haudontapäivä) Siellä oli ensimmäinen särö ja kuului hyvin hentoista piipitystä.. illalla oli jo toisessa särö. Hyvä että maltoin nukkumaan mennä kun piti tuijotella koneeseen. Sunnutai aamuna (20. haudontapäivä) kiiruhdin katsomaan koneeseen jossa iloisesti piipitti kaksi vielä vähän kosteaa tirppua :smt049 Keltainen ja musta keltainen jolla musta nokka. Neljään muuhunkin munaan oli tullut tirkistelyreikä. Ne neljä antoivat odottaa itseään maanatai aamuun asti, siellähän ne sitten jo piipittivät ja harjoittelivat jalkojen käyttöä. Ja yllätyksekseni vielä kahteen munaan oli ilmestynyt särö. En ollut uskoa silmiäni, koska heti aluksi oletin että hyvä jos saan yhtään tipua maailmaan asti onnistumaan... Iltapäivästi olivat nämäkin kaksi sinnitelleet itsensä ulos kuoresta. :smt007
Siinä vaiheessa vanhemmat tirpat pääsivät jo uuteen kotiin, vanhaan hamsterin dunaan joka oli nyt sisustettu tipuja varten. Kaksi tuoreinta saivat jäädä vielä itseään kuivattelemaan koneeseen....
Tänään uteliaisuuttani avasin nuo kuoriutumattomat munat Viisi niistä oli jäänyt kesken aivan alkuvaiheesssa, yhdessä oli tipu ilman untuvia (ja muutenkin vähän kesken), Ja yhdessä oli aivan kunnollinen musta untuvainen tipu, tiedä sitten miksi hän ei maailmaan asti selviytynyt..
Voisin turinoida loputtomiin, mutta tarkoitus oli Kiittää teitä Munanettiläisi. Teidän ansiostanne tuolla laatikossa on nyt 8 pirteää ja hurmaavan söpöä pikkutipusta :smt055 Hienoa että tälläinen paikka on olemassa.... kana innostukseni on taas tuhatkertainen ja haluan olla mukana säilyttämässä näitä ihania otuksia, ja innostamassa uusiakin harrastajia mukaan . Siksipä päätin tuppautua tänne teidän sekaan saamaan lisää hyviä oppeja teitä kokeneemmilta konkareilta :smt045 Tämä innostus ei varmasti jää tähän "tipueeseen" :)
ps. isäntäkin vähän naureskeli alkuun tuolle minun hautomaprojektille, mutta nyt sekin istuu illat pitkät ihmettelemässä tipusia ja lirkuttelemassa niille niiden suloisuudesta :smt054

3.6.10:
EllunKanat kirjoitti:Kiitos :smt045

Kaikki kahdeksan tipua on edelleen pirteitä ja hyvinvoivia :smt041
Uteliaita ja rohkeita pikkutirppuja, joille kelpaa ruoka kuin ruoka. Pienet sulan alutkin on jo kahdella vanhimmalla, ja muut tulevat kovaa vauhtia perässä. Olen edelleen niin onnessani pikkuisista että ylpeänä esittelen niitä kaikille. Osa ymmärtää ja osa katsoo vähän kieroon :) Mutta vielä tuossa iässähän nuo hellyyttävät kovemmankin sydämen :smt055

Pitäisi opetella tuo kuvan lisäys, niin voisin laittaa tänne kuviakin pikkuisista. Ja tietysti vanhemmista :D
16.6.10:
EllunKanat kirjoitti:Tipuset kasvaa hurjaa vauhtia! Tuntuu uskomattomalta että ovat vasta kaksi viikoisia, kun silmissä näyttäisi että ovat kasvaneet useamman viikon edestä :) Kaikki 8 tipusta ovat edelleen pirteitä ja elinvoimaisia. Tipuhäkissä käy kova piipitys ja pyrähtely kun ruuan jakaja saapuu tipulaan :D Nyt ollaan jo heitetty villiä veikkauksia sukupuolista... En tiedä saanko niistä mitään todellista selvyyttä ennen ensi kiekaisuja :smt005 Useampi kovin paksujalkainen näyttää olevan, ja vain muutama sirompi otus. Taitaa käydä niin että tulikin perustettua kukkotarha :smt002

Nyt kun alkuun pääsi niin hautomis innostus ei ota laantuakseen.. Nyt hautomakoneessa hurisee 30 viiriäisen munaa, Kiitos Rusinan!!! :smt045 Saas ny nährä, tuleeko niistä jotain, vai onnistunko tunaroimaan haudonnan jotenkin. Ensimmäinen huolestumisen hetki oli kun avasin kennon, näin ja samantien muistin että miten pieniä ne oikeasti ovatkaan :smt005
Mutta ekaa kertaa viiriäisiä hautomassa siis ollaan. Jännää :D mutta silti niin :smt007
Kana86

Kana86 esittäytyy

Viesti Kirjoittaja Kana86 »

Esittäydyn vähän myöhässä.

Olen Etelä-Pohjanmaalta kotoisin oleva turkulainen humanistiopiskelija. Suoritan nyt kesällä yliopisto-opintoihini kuuluvaa harjoittelua synnyinseudullani ja koska olen aina pitänyt kanoista, teki nyt mieli tehdä jotain tosi landemaista ja lainata kesäksi pieni kanaparvi (kun nyt kerrankin on mahdollisuus).

Kun olin lapsi, vanhemmillani oli siipikarjaa. Valkoisia munatuotantokanoja oli tungettu neljä per häkki ja joskus ne söivät toisiaan. Homman kurjuudesta huolimatta kanojen hauskat heltat, kotkotus sekä munien keräämisen aiheuttama ilo jäivät mieleeni ja teini-iässä sainkin naapurista emokanan pikkutipuineen lemmikeiksi. Sen kesän jälkeen kanat olivat minulla 10 vuotta vain haaveena, kunnes sain vanhemmiltani luvan ottaa heidän kotiinsa itselleni kesäkanoja.

Nyt kanat ovat olleet lainassa minulla viikon ja huomenissa olisi tulossa kukkokin. On tämä vaan jännä harrastus. :)
kontsa

kontsa esittäytyy

Viesti Kirjoittaja kontsa »

omistan kissan,2 viljakäärmettä sekä 5 kanaa ja viiriäisiä olisi hankinnassa. :smt045
Joyanna

Joyanna täällä hei!

Viesti Kirjoittaja Joyanna »

Olen vajaa nelikymppinen suurperheen äiti, ja intohimoinen eläinihminen. Siipikarjaa meillä edustavat horniolaiset kanat ( 5kpl )ja kaksi kukkoa, kaksi entistä luomu"tehokanaa" ( isabrown ) ja kolme ankkakukkoa. Kanoja minulla on ollut vaihtelevasti on/off-tyyliin vuodesta 1993 alkaen. Nyt viimeiset 6 vuotta noita horniolaisia maatiaisia. Kahdesta kanasta aloitettiin ja itse kanat ovat saaneet aikaiseksi kaksi kertaa hautomalla lisää kanoja, tosin hyvin kukkovoittoisia ovat tipuset tähän asti olleet ja kukot ovat päätyneet pataan ja muutama myös myyty eloon.

Tänään on ensimmäinen konehaudontapäivä, kun laitoin 16 munaa haudottavaksi. Jännityksellä odotan, mitä tuleman pitää, hurjan jännittyneenä on mietitty lämpötiloja ja kosteuksia ja yritetään luottaa kokemuksen puutteessa onneen ja luettuun tietoon. Hassua, miten sitä vähän väliä käy koneella tuijottamassa niitä munia ja jännittämässä mahdollisia uusia tulokkaita.

Onpa kivaa, että tällainen palsta on olemassa, varmasti yön rauhallisina tunteina palaan asialle jos toisellekin.
koohokana

uusi käyttäjä

Viesti Kirjoittaja koohokana »

Kot!
Uusi käyttäjä täällä ekaa kertaa kiekumassa: Olen koohokana Eurasta. Minulla on siipikarjan puolella Phoenix-kukko Ukko ja hänen vaimonsa Fiia sekä evakossa kanien puolella Lotta. Hautomossa on kypsymässä (munathan kypsyy eikä kasva?) seitsemän tipua. Olen ollut kanamaailmassa vasta vuoden, joten suonette anteeksi kaikenmaailman sivuunmenneet ilmaukset. Kanankasvatukseni (hah) lyhyt historia: sain kolme kanaa ja kukon viimekesänä. Ne kesyyntyivätkin pian ja osoittautuivat vallan ihastuttaviksi! Ikää niillä oli vasta muutaman kuukauden. Sain heidän kauttaan paljon uusia kokemuksia, kuten kukon laulukoulun :smt020 . Ukko-kukosta tuli kiltti kukko ja perheen pää. Fiia oli kanoista pienin ja sievin, jos Ukolta kysytään. Se yllättikin uutenavuotena alkamalla hautomaan! Tipu kuoriutui, mutta löytyi koipi oikosena 5pv vanhana kanalan lattialta. Olisi tarvinnut opiskella tipun hoitoa paremmin :smt022 Jotain tapahtui myös kanalaumassa: Lottaa alettiin syrjiä ja Ukko polkaisun jälkeen hakkasi sitä päähän niin että heltta melkein irtosi. Lotta pääsi/joutui kanihäkkiin, jonne kuitenkin hyvin sopeutui ja otti emännänpaikan. Sitten oli vielä Bertta, joka koki karmean kohtalonsa kuolla ja kuristua oven ja karmin väliin. :smt022 Muita elukoita meillä on Pirkko 11v suomenlammas, Paula 10v Texel-lammas, Minni 2v Hermeliini-kani, Peukku 1v englanninscheck-kani, Dura 2v kelpie-koira, Simu 12v siamilaiskissa, Vissy 8v pyhärantalaiskolli ja kaksi apinaa 4. ja 6. luokalla. Ja jos meille sattuu soittaa, niin äiti on pellolla ja isi tekee ruokaa :smt045 Tässä kuvaus koohonkanan eläinelämästä. Kiitos ja anteeksi.
Tazzie

Tazzie

Viesti Kirjoittaja Tazzie »

Morjes,
Nummelasta vaan terve. Testaan kuvan liittämistä. Kuvassa pitäs näkyä Barney, Betty, Wilma ja Edna ensimmäisellä pihamaan tutustumistepastelulla. :smt023

Kuva
Viimeksi muokannut Tazzie, 10 Kesä 2010, 09:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tinsku

Tinsku tervehtii :)

Viesti Kirjoittaja Tinsku »

Heips. :smt006

Saatiin joulun tienoilla rakennusprojekti siihen malliin että, päästiin vihdoin muuttamaan kerrostalosta "maalle" Nurmijärvelle.
Jonkin aikaa jo miettiny muutaman kanan ottoa mutta aatellu vaan että pihat on niin kesken ja kaikkee laitettavaa tässä vielä niin ei voi.
Mut kas... viime sunnuntaina osui myynti-ilmoitus kanoista silmään tästä läheltä ja ryhdyttiin tuumasta toimeen.
Roudattiin anoppilan takapihalta meidän kanivainaan vanha iso koppi ja aitavärkit omaan pihaan ja pystytettiin ensimmäinen vedos kanalasta.
Samana iltana haettiin uudet asukit, 4 ruskeaa kanarouvaa: Kerttu, Terttu, Kyllikki ja Ursula. Aivan ihania ja seurallisia kaakattimia. :smt007

Eilen ukon kanssa vesisateesa tehtiin kunnon aitaelementit (korkeammat ja vahvemmat kuin entiset ) ja yöllä vielä just ennen pimeää saatiin pystyyn.
Nyt on rouvilla reilusti tilaa ja turvallista olla. Tänään tehdään vielä lisää katosta, ulkopesia, orsia ja muuta virikettä aitaukseen.

Mietittiin myös ankkaruovan ottoa...tuollahan se menis kanojen kanssa ja pari kanaakin vielä pitäisi saada lisää :smt040

Kyllä maalla on niin mukavaa :smt041

-tiina-
omena

omena esittäytyy

Viesti Kirjoittaja omena »

Heipat kaikille!

Me ollaan nelihenkinen perhe Porin lähettyviltä. Kanat on olleet noin vuoden ajan jo haave mutta jääneet vielä ajanpuutteen vuoksi haavetasolle. Tänä vuonna on asiasta innostuttu kunnolla kun lapsetkin ovat jo isompia ja touhuavat mukana, ja kanala saadaankin sopivasti remontoitua ulkorakennukseen. Tarkoituksena on tänä kesänä ottaa maatiaisia kotkottelemaan (ja yksi kiekumaan ;) ) meidän reviirille. Hinku olisi tyrnäväläisiin :). Ennestään meiltä löytyy kani, kissa ja koira.
Kipinä

Kipinä sanoo Moi!

Viesti Kirjoittaja Kipinä »

Elikkäs, olen siis Kipinä. Asun Rovaniemellä ja meillä on 2 tipusta, ja 4 kanaa ja 2 kukkoa. :smt003 Meillä on myös (tällä hetkellä) 5 lammasta - tosin kaksi niistä lähtee tällä viikolla. Meillä on myös 4 koiraa, kaksi kania, ja kissa. :smt055
tiitiäinen

Terve kaikille!

Viesti Kirjoittaja tiitiäinen »

Heippa!

Olen nuorehko emäntä, joka on päässyt muuttamaan maalle ja haaveilee nyt muutamasta siivekkäästä.
Suunnitelmissa on hankkia viiriäisiä ja kanoja. Ensiksi noita viiriäisiä.

Viiriäisiä varten on hautomokone ja häkki valmiina, ja nyt odottelen että posti toisi viiriäisenmunia :smt038

Niin ja paikkakunta on Rovaniemi.
siru

siru esittäytyy:

Viesti Kirjoittaja siru »

:smt038 No, moi kaikille!
Olen siru Pohjanmaalta, Oravaisista.
Perjantaina 11.06.-10 Alkoi konkreettinen kauan suunnittelemamme kanaharrastus.
Nyt siis on kotiutunut meille 4 kpl Leghorn, valkoista pienikokoista vilkasta ja
iloista kanaa sekä mustapohjainen, jolla kullankeltainen läiskä selässä, hieno kukko.
Kanat ovat 13 kk nuoria, kukosta en tiedä, mutta työnsä hoitaa hyvin.
Ensimmäisen kiekumisnäytteen antoi eilen aamulla klo: 04.45 ja tänä aamuna koko komeus
kiekunäytteen antoi aina vartin yli viisi saakka.
Eli täällä iloinen kanojen hoitaja. Toivoisin ystäviä täältä ja olisi kiva tietää onko
Pohjanmaalta muita siipiharrastajia.
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Heipä hei!

Viesti Kirjoittaja Chick »

I'm back! :smt004 Tuolla 2008 esittelyosiossa olenkin jo aloitellut aikoinaan..
Nyt on vuorossa tänä kesänä hybridejä, erilaisia ovat käytökseltään ainakin kuin edelliset hämäläiset maatiaiset.
Eli taasen ollaan lueskelemassa kanatietoa täällä.
Munarikasta kesää odotellessa ja toivotellessa,
Chick
Wyandotteja, Plymouth rockeja
paula

Taas yksi uusi ilmoittautuu:)

Viesti Kirjoittaja paula »

Tervehdys :smt031
Ollaan miehen kanssa käyty täällä kurkkimassa jo vuoden ajan ja hankittu tietoa kanoista. Kiitos siitä teille kaikille, tämä on varsinainen tietopankki. Muutama viikko sitten saatiin ne ihka ensimmäiset omat tipuset:) Joten siksi virallinen esittäytyminen..

Asutaan Keski-Suomessa metsän keskellä. Kanalassa asustaa kolme kääpiökochia ja kaksi rokkia. Meille piti tulla neljä kanaa ja kukko, mutta paljastui, että meillä onkin kaksi kääpiökoch kukkoa! Kumpikin on niin hurmaavia ja valloittavia persoonia, että ei kummastakaan hennota luopua, joten päätettiin, että haetaan viikon päästä muutama kana lisää, niin saa kukkopojat rouvia 5kpl. Täytyy vaan toivoa, että kukot on vielä isoinakin yhtä valloittavia persoonia, eikä rupea rähinöimään keskenään, niin voidaan pitää kumpikin. Kanojen lisäksi perheessä asustaa viisi muuta karvaista sohvan valtaajaa; kolme burmaa, norjalainen metsäkissa ja labradorinnoutaja. Ihmislapsia on kolme.

Meillä mies rupesi haaveilemaan kanoista. Itse olin vähän epäilevällä kannalla, mutta kyllä nuo otukset on hurmanneet minutkin aivan täysin. Vannoin miehelle, että sinä saat sitten kanat hoitaa, mutta äsken just tavoitin itseni kanankakkoja putsaamassa, joten täysillä ollaan mukana. Katsotaan kuinka tää harrastus vie mennessään....light brahmat ja silkitkin, kun ois niiiiiiiiiiiiin ihaniiiiiiiiiii............
Vastaa Viestiin