Missä vika?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Missä vika?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

:smt009 Riina lopetti munimisen kolme päivää sitten ja oireiden mukaan ei olisi sulkasatoa :smt017 , ei myöskään loisia.
On väsynyt ja hiukan peräpää aristaa ei kumminkaan punainen vaan enempi vaalea, kun katsastin varovasti kaikki paikat.
Ei horju tms. , mutta kävelee verkkaseen ja lepäilee paljon. On syönyt ja juonut joskin vähäisesti sekä on aika väsyneen oloinen ja laihtunut. Ei ole paljoa lihaa luiden päällä ja muutenkin iho on kalpeahko. Höyhenet on tuuheat ja harja normaalin värinen.
:smt017 Olisiko syy siihen kun kukko aikas ahkeraan sitä polkee ja väsähti siihen ja haluaa lepotaukoa.
Eli siirsin kukon toisten kanssa ulos ja Riina saa nyt omissa oloissaan olla miun hoivissa.
On muninut tosi hyvin joka toinen päivä ja aina siihen pesään missä Sohvi kana hautoo munia. (pitäisi syntyä viikolla kaksi tipua). Itse Riinalla ei ole hautomisvietti menossa.
Mikähän on Riinalla vikana kun vielä nuori (just tuli vuoden) onko kaikki kukon "syytä".
Kiitos jos joku keksii miten voin auttaa reppanaa. :smt045
mummo ja kanaset :biggrin:
annemari

Re: Missä vika?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minä lottoaisin tuota kukon aktiivisuutta syyksi. Tietysti voi olla sairaskin, mutta uulen että kukon vieroitus auttaa tilanteeseen. Antaisin ruoaksi jauhelihaa ja keitettyä kananmunaa, niin saa Riina voimia. On ne, nuo miehet, semmosia...
reetta

Re: Missä vika?

Viesti Kirjoittaja reetta »

onko madotettu? sisäloiset voivat vetää väsyneeksi, ja jos se kerta on laihakin.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Missä vika?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Kiitos vastauksesta :smt006
Riina on nyt ollut yksikseen ja varmuuden vuoksi madotin sen, mut ei tainnut olla matoja :smt017 kun pylly on ihan puhdas ja ei punainen.
Nyt olen sen katsonut uudelleen kun annoin levähtää ja Riina rääkäisee todella kovasti kun katson varovasti sen takaosaa sekä vatsaa aristaa ja parkaisee. Hieman huonosti liikkuu ja syö hiukan mutta kotkottelee minulle. Muninut ei ole jonka lopetti myös kun tila muuttui. On ollut todella hyvä munija.
Minusta marekin oireita ei ole kun sitä nyt ei ole vuoteen ollut kellään ja miksi nyt yht'äkkiä Riina siihen sairastuisi tietty kukon aktiivista polkemisesta tullut varmaan stressiä.
Annanko sen vielä tervehtyä vai onko parempi lopettaa :smt022 kun on niin nuorikin vielä eikä kyllä jaksa olla muiden kanssa varmaan pitkään aikaan.
Käyn sille juttelemassa päivisin ja syötän herkkuja mutta ei maistu. Yksikseen se on jonkun verran sitten maistellut olen huomannut kipoista.
Olisi kyllä kurja luopua mutta jos ei tokene niin ehkä parempi vaihtoehto :-k
mummo ja kanaset :biggrin:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Missä vika?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onko Riinan peräpää (=jaloista pyrstöön) turvoksissa? Aristaako siis sieltä, kun sieltä tunnustelet? Jos näin on, niin sillä voisi olla tulehdusta suolistossa/munintaelimissä. Antibioottikuuria voisi kokeilla, mutta toisaalta se on sairastanut jo niinkin kauan, että ehkä parempi olisi armahtaa paremmille matomaille :smt010
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Missä vika?

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Minusta se aristelee juuri pyrstöön päin ja sieltä kohtaa ns. vatsan iho on punainen ja arka.
Minusta turvotusta ei ole kun on laihtunut muutenkin eli ei lihaa luiden päällä.
Olisiko sitten tulehdus vaikkei ole peräpää punainen kun toisella kanalla oli viime vuonna ihan selvästi erilainen.
No katson huomisen ja se vaikea päätös on vain tehtävä :smt022
Kiitos vastauksesta.
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin