Onkohan jo myöhäistä?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Maikki

Onkohan jo myöhäistä?

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Laitoin koneeseen munia, kun ei kanat ilmaisseet halukkuutta haudontaan. Tarkoituksena oli siirtää nämä esihaudotut sitten kanan alle mikäli joku rouvista haudontapuuhiin ryhtyisi.

Pahasti näytti siltä, että saan hoitaa haudonnan loppuun, laskettu aika on jo neljän päivän päästä. Eilen illalla Siiri nyt sitten istahti pesään ja tänään on erittäin kiukkuinen jos käden työntää nokan ulottuville. Vieläkö uskaltaisin siirtää munat Siirin hoiviin vai sekoittaako tällainen pikahaudonta rouvan pään? Siiri on kyllä hautonut jo useana vuonna ja hyvä emo onkin.

Jos en siirrä munia kanalle, niin joudun sitten etsimään kodin konehaudotuille untuvikoille miltei suoraan koneesta. Tipusille olisi parempi päästä isompiin tiloihin mitä minulla niille on tarjota.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Piip---voi että, kun mä tartteisin nyt lähipäivinä ihan välttämättä muutaman tipusen! Meerin la(=laskettu aika) lähestyy uhkaavasti, mutten usko niistä munista yhtään tipua tulevan. Säälittää, jos kanaraukan haudontaurakka menee ihan läskiksi. Mutta taitaa olla mahdottomuus saada tähän hätään mistään tipuja...ei taida kuljetus järjestyä Maikin tipuille tänne asti?
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Ei kellään ole kokemuksia samanlaisesta tilanteesta??

No, päätin nyt ottaa riskin, sillä Siideri kököttää edelleen erittäin päättäväisen näköisenä pesässään. Kohta nappaan munat kainaloon ja marssin kanalaan.

Oletko Hilta läpivalaissut Meerin munia? Onko niissä tipuja sisällä? Jos niitä on jo yli kaksi viikkoa haudottu, niin munan sisuksen pitäisi olla tumma ja saatat erottaa poikasen liikkeetkin. Samalla läpivalaistessa pystyy tarkastamaan ovatko munat luovuttaneet kosteutta sopivasti vaiko liikaa. Läpivalaisulla pystyy aika hyvin ennustamaan mistä munista todennäköisesti kuoriutuu tipuja ja mistä ei.

Tarkastin eilen nuo seitsemän munaa ja kaikissa oli elävä tipu sisällä! Tipuset ilmeisesti hermostuvat läpivalaisusta ja alkavat heti liikkumaan kuoren sisällä, kun valo osuu niihin :love5:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllähän minä niitä yritin läpivalaista n. viikon haudottuina, mutten mitään "sottaa" saanut, joten päätin jättää luonnon hoidettavaksi :smt004
Millainen lamppu siihen "valohoitoon" tarvitaan? Montako Wattia?
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

No siellä ne nyt munat ovat kanarouvan hoivissa. Otin Siirin pois pesästä ja pidin pyrstöstä kiinni sen aikaa että sain munaset aseteltua. Varovasti rouva asteli pesään takaisin ja jutteli hiljakseen munille kun kävi niiden päälle istumaan. Tosissaan tuo tuntuu haudonnan ottavan.

Läpivalaisussa ei tärkeintä ole lampun teho. Toki valon täytyy olla kirkas mutta ei siihen mitään "mäklaittia" tarvitse. Seuraavat seikat auttavat läpivalaisun onnistumiseen:
- Munia on haudottu noin kaksi viikkoa. Silloin tipumunat taatusti erottaa tyhjistä tai alkumatkalla menehtyneistä.
- Kanalassa oltava hämärää eli suorita valaisu ilta-aikaan
- Käytä mahdollisimman pienipäistä taskulamppua tai teippaa pahvista pienenninrengas jotta valon saa osoitettua vain munaan.
- Osoita lampulla tylppään päähän eli ilmakuplan puolelle. Samalla voit todeta minkä verran munasta on haihtunut vettä

Onnea yritykseen!
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Täytyypä taas noilla ohjeilla kokeilla läpivalaisua.. muorilla on jääkaapissa(=hautomakone) sellainen satsi munia nyt( uus yritys) ettei ne mahdu kuoriutumaan, jos pee-munia ei erottele.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Raportoithan Maikki, että mitä Sii(de)ri-kana tykkää pikahaudonnastaan?!?

Hienot läpivalaisuohjeet; joita koetin noudattaa kököttämällä puolisen tuntia pää pesässä :smt003 Meillä on sellaiset "verhoilla" pimennetyt pesät. Meeri oli päivälenkillä ja minä tiirailin munia, mutten kyllä yhtään viisastunut. Seitsemän munaa, joista neljä vaal.ruskeaa ja kolme vihreää. Sen verran muka näin, että ilmatila oli kaikissa suurentunut verrattuna tuoreisiin muniin ja eivät olleet tuoreen munan lailla läpikuultavia...

Anteeksi, että nyt haahuilen tässä Maikin topicissa, mutta kysymyksiä, joille käy tämä otsikko mainiosti: Jollei munista tule tipuja laskettuna päivänä, niin montako päivää voin vielä odottaa yli? Vai kannattaako odottaa yhtään? Entäs sitten---lätkinkö uudet munat kanan alle vai koetanko vieroittaa sen haudonnasta?
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kannattaa varmaan odotella ainakin pari päivää. Voipi tulla myöhäisheränneitä.
kanaemo

Viesti Kirjoittaja kanaemo »

Meillä oli haudontakoneessa munia. Ne kuoriutuivat kaikki pari päivää myöhemmin, kuin olisi pitänyt. Näiden lisäksi Kuukernuppi toi kesken haudonnan jättäneen kanan munat meille, kana tyytyi itse yhteen tipuun ja jätti muut piippaamaan pesään. Munat laitettiin koneeseen muistaakseni viime viikon torstaina tai perjantaina, ajattelin että saavat olla sunnuntaihin saakka. En sitten ole ottanut munia pois koneesta ja sieltä oli ainakin eilen kuoriutunut vielä yksi tipu, yhdessä munassa oli reikä... eli jos kanan vointi on hyvä, ei kannata hätäillä...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tänään läpivalaisin edellistä tehokkaammalla lampulla ja kyllä nyt luulisin, ettei niistä mitään tipuja tule. Yksi muna meni siinä touhussa säröille, kun lipsahti vasten lamppua. Sen sitten rikoin ja ihan lilluvellikeltuaista+valkuaista siellä oli. Eikä niissä muissakaan näkynyt oikeastaan mitään mitä olisi edes hyvällä mielikuvituksella voinut kuvitella tipuksi.

Mitäs mieltä olette: kun näistä munista ei siis mitään syntyne ja Meeri näyttäisi vain jatkavan haudontaa, voisinko laittaa sille vielä uudet munat alle vai onko liian rankka homma kanalle?!? Meerin äitihän on hautonut kuusi viikkoa putkeen, joten voiskohan olla periyttänyt tyttärelleenkin noin vimmatun haudontavietin? Toisaalta tekisi mieli “antaa” sille tauko haudonnassa ennen uutta yritystä, mutta jos se loukkaantuu mulle haudonnan keskeytyksestä eikä enää ikinä rupeakaan hautomaan…Hyväkuntoinen ja pirteä se on, syö, juo ja kakkii isoja läjiä…

Niin…tuumailkaahan mun apuna mitä tehdä! Laitanpas kuitenkin ostoilmoituksen siitosmunista…eihän tuo niin vakavaa ole, jos jättää sitten niiden hautomisen itse kesken…jotenkin tuntuu nyt, etten kehtaa estää sitä hautomasta…
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Tipuset kuoriutuivat jo torstaina. Päivää ennen laskettua aikaansa! Kaikki seitsemän munaa mitkä pesään vein, kuoriutuivat. Siiri on hoitanut tipujansa oikein mallikkaasti eikä yhtään haitannut vaikka haudonta jäikin muutaman päivän mittaiseksi.

Isäntä on koittanut ottaa pirpanoista kuvia, mutta vaikeeta se on kun Siiri ei antaisi millään koskea tipuihinsa. Rouva on otettava jalkojen väliin kiinni siksi aikaa että saa edes muutaman kuvan hätäiseen räppäistyä.

Tässä nyt kuitenkin yksi otos tältä illalta, jos kuvan osaan tähän viestiin liittää:

Kuva
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Harmin paikka tuo Hiltan Meeri-kanan epäonnistunut haudonta. Sääliksi käy kun toisen pesässä istuminen on mennyt hukkaan. Jos kerran kanarouva on nuori, hyväkuntoinen, muistaa käydä syömässä ja jaloittelemassa, niin eiköhän hän jaksaisi uuden yrityksen heti perään.

Oletko jo saanut uudet munat Meerille?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ihanaa, että Siirillä onnistui tuo pikahaudonta :smt003 On ne kanat aika sopeutuvia "veikkosia" kuitenkin!

Meerillä on nyt uudet munat alla. Edellisiä hautoi 22 vrk: tta. Ne otin pois ja kylmän viileesti rikoin--->ei ollut mitään tipuntapaistakaan niissä...ihan vaan keltuaista+valkuaista.

Nämä uudet munat ovat toisesta kanalasta, koska ei ollut enää mitään mieltä kokeilla meidän omilla munilla...

Meeri on nuori...viime juhannuksena syntynyt. Hautoo aivan valtavalla innolla--->ei itse poistu pesästä ollenkaan--->nostan sen päivittäin lenkille, ettei pasko munilleen. (Kerran siis kerkesi tekemään senkin...) Ruoka- ja juomakupit on tällätty pesään...syö kyllä itse, mutta en ole ihan 100varma juoko itse...juo kyllä aina, kun vesikupin tarjoilen nokan alle. Lenkillä ollessaan juo ja syö itse...

Noh...katsellaan miten etenee...saa Meeri-rouva itse opettaa mulle tämän pitkittyneen haudonnan myötä missä mennään...jos haluaa lopettaa, niin lopettakoon. Jos haluaa jatkaa, niin jatkakoon. Kaipa luonto sanelee oikeat kuviot :smt002
Vastaa Viestiin