Tupun tiput!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kolmisen kuukautta hoitaa tiiviisti, vähän se kai vaihtelee kanasta riippuen. Mulla just ovat muutamana päivänä pikkutiput olleet orrella, ne on nyt 5 vk.

Mulla on alin orsi noin 80 cm korkeudessa, mutta sinne vie koivun oksista tehdyt tikkaat, joita pitkin tiput ja kanatkin hyppelevät ylös.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Meillä ekoja tipuja aikanaan hoiti kaksi emoa vaan vajaan pari kuukautta ja siitäkin ajasta toinen emo (kaksi emoa siis hautoi yhdessä) hoiti innolla muistaakseni vain kuukauden ja sitten oli sitä mieltä, että jos toinen emo jaksaa jatkaa, niin jatkakoot. Ja pianhan se toinenkin emoista häipyi kukon helmoihin ja jätti lapsukaiset ihan yksin...
Nämä ajoissa emon "hylkäämät" tiput olivat orsilla nukkumassa jo reilun kuukauden iässä ja hyvin nukkuivat rivissä koko poppoo!

Sitten taas tu syksyllä myöhään hautonut Esteri taas on niin kuuliainen, että jaksaa vieläkin huolehtia "tipuistaan". Se on muodostanut niiden kanssa lauman ja on ollut niin uskollinen tipuilleen, että on jopa menettänyt hiemn asemaansa johtajakanana, kun nukkuu mielummin edelleen molemmat tiput vierellään orrella. Hassua...

On siis aikamoisia eroja kanojen tipuistahuolehtimisajoissa.
Mutta nämäkin emon helmoissa pitkään varttuneet tiput olivat jo pyöreästi kuukauden ikäisinä jo yöt orrella.
Orret on meillä ehkä noin silmien tasolla ja sinne ovat menneet ihanilman tikapuita. Lentää pyrähtämällä!

Olen kyllä kaikille tipulaisille ihan kade, kunmeillä ei kukaan edelleenkään ole innokas hautomaan!!! Grrrrrr....
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Tiput ovat kasvaneet kovasti nyt ne ovat 2-viikkoa vanhoja ja tosi reipaita nuorukaisia :smt002 Tunnollisesti Tupu-äiti hoitaa niitä, yöksi se kerää lapsoset pesälaatikkoon nukkumaan. Laitoin "tikapuut" että pääsevät turvallisesti kiipeilemään puolen metrin korkeudella olevaan pesään, mutta kyllä ne jo pikku lentopyrähdyksiäkin jo tekee :smt003

Jaahas onks nää kukkoi vai kanoi :smt005 ovat kaikki ihan saman näköisiä kanoja

Kuva
Hansu-kanalla alkaa kasvaa uudet sulat niskaan, onko ihan normaalia että tähän aikaa vuodesta on kanoilla sulkasato :smt017
Muniakaan ei ole kuukauteen tullut :smt012

Kuva

Kuva
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Kolmen tipun kuvassa keskimmäinen voisi olla kukko, ei oikein kuvista näe noita jalkoja! ;)
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä veikkaan et kaikki tipit on kanoja :smt003
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Tipuset ovat nyt n. 3-viikkosia ja niin sukkelia, että kuvaan en saanut kuin nämä, ovatkohan ne kukkoi vai kanoi????

Kuva
Kuva

Minusta ne ovat ihan saman näköisiä :smt017

Tupu, Pirre ja tipuset :smt005

Kuva

Tänään virittelin verkon oven eteen jotta pääsevät haistelemaan kevättä :smt002 Ulkotarhan teko on vielä vaiheessa ja pitää odotella että tipu vielä vähän kasvavat

Kuva
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Voi itkujen itku, yksi tipuista on sairas, se vaan kyyhöttää paikallaan, apua mitä minä teen :smt009 :smt009 mikä sillä voisi olla :smt017

Tässä se raukka (tipu 1 ) :smt009
Kuva

Tämä on ihan pirtsakka pakkaus (tipu 2) oliskos kenties kukko :smt017 :smt017
Kuva
Kuva

Ja pahnan pohjimmainen (tipu 3) tätä veikkaan kanaksi :smt017 :smt017
Kuva
Kuva

Vasemmalta tiput 1, 2 ja 3
Kuva

meneekös mun arvailut ihan metsään :smt002

Tunti sitten kävin varmistamassa tilanteen, se pikku-reppana oli kuin olikin mennyt muiden tipujen ja Pirren kanssa pesäkoppiin nukkumaan :smt001 ja näytti ihan reippaalta, toivottavasti se oli jokin ohi menevä juttu :smt009
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Toivottavasti tipu oli vaan väliaikaisesti hämmennyksissä.
Komeita ovat.
Meilläkin Tyyne hautoo parhaillaan pesässä, ekaa yötä.......Pelottaa, jos se kyllästyy.No Siviä kekottaa kopin katolla odottaen vuoroaan.
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Helvi; nyt toivotaan peukut pystyssä, että haudonta onnistusi :smt001

Tänä aamuna pikku-tirppa oli jo ihan pirteä :smt002 taisi vaan olla niin väsynyt päivän askareista, huh, huh, ehdin jo huolestua :smt001

Katselin noita Matin ihania tipukuvia ja nyt olen taas ihan päästä pyörällä kumpiakohan nämä meidän tipuset ovat! Taidan uskoa Mimmiä, että katsotaan kun ovat puolenvuoden ikäisiä, kiekuuko ne vai munivatko :smt005 :smt005
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Pientä väsytti päivän touhut!

Jippii, meillä oli Tyyne vielä aamulla pesässä, välillä siellä kävi Sylvikin ja Siviäkin.
Vastaa Viestiin