Alho hautoo viiriäisiä

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Alho hautoo viiriäisiä

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Meillä on näillä Alhoilla pitkin talvea ollut mahdoton hautomakuume päällä. Hiljattain yksi taas innostui luovuttamattomasti makaamaan pesässä ja ajattelin sen kokeilla josko se alkaisi hautomaan viiriäisen munia. Laitoin sille 13 munaa alle ja se on niitä hautonut nyt puoli toista viikkoa hyvin uskollisesti. Välillä käännellen. Ei näytä olevan ollenkaan liian pieniä, vaikka epäilin alussa huomioiko se ollenkaan noin pieniä munia. Kuoriutumisaika olisi ensi viikon lauantaina. Satun olemaan silloin juuri reissussa, mutta sittempä nähdään voiko kana hautoa loppuun asti onnistuneesti ja jopa hoitaa viiriäistipuja. :smt048
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alho hautoo viiriäisiä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Semmoinen vaara on olemassa, että kana ei jostain syystä tunnista viirutipuja elinkelpoisiksi ja saattaa tappaa ne. Tiedäpä häntä, että ajatteleeko kana viiriäistipujen olevan liian pieniä ollakseen elinkelpoisia? Usein sanotaan, että viirutiput pitää napsia kanan alta pois sitä mukaa kuin ne kuoriutuvat, mutta mikä lie totuus kunkin kanayksilön kohdalla?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Alho hautoo viiriäisiä

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Näin olen itsekin arvellut, että saattaa käydä. Mutta katsotaan mikä on totuus. On tuo ainakin nuo munat pienestä koosta huolimatta ominut sellaisella raivolla itselleen, että jospa sillä olisi äidinvaistoa kasvattaa pienetkin tipuset.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
siimis

Re: Alho hautoo viiriäisiä

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mielenkiintoinen kokeilu! :smt023

Mä hankin pariskunnan chaboja ihan sillä ajatuksella, että jossain vaiheessa kokeilen myös miten onnistuisi viiriäistipujen haudonta. Nuo chabot on itsekin niin pieniä, että tipuilla ei varmaan enää paljon ole kokoeroa.
Mimmi

Re: Alho hautoo viiriäisiä

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, mites näiden vapputipujen kävi? Mulla Alho ei hyväksynyt viirutipuja alleen, kun kerran kokeilin. Se meni mieluummin vaikka munien viereen hautomaan tyhjää. :smt037 Mullakin on nyt kääpiöitä (Mille Fleur), joilla ajattelin kokeilla myös viirujen haudontaa - jos nyt joskus alkavat hautoa.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Ei se hyväksynyt poikasia omikseen. Ensimäinen kuoriutui hieman etuajassa ja emo tappoi sen nokkimalla. Loput munat otin koneeseen ja nyt on 7 tipua. Joten itse haudonta kyllä sujui kanalla, mutta ei taida oikein poikasten hoito onnistua. En tiedä olisko sitten kelpuuttanut nuo myöhemmin kuoriutuneet, mutta sitä ei tullut kokeiltua.
adore

Re: Alho hautoo viiriäisiä

Viesti Kirjoittaja adore »

Voi harmi!
Mutta joo, parempi pelata varman päällä ja hoitaa pikkutiput vaan itse ettei suotta lisää tuu ruumihia..
Vastaa Viestiin