hautovan kanan siirto

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vetehinen

hautovan kanan siirto

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Yritin hakea, mutta hiukan laihoin tuloksin, niinpä kyselen suoraan. Eli mulla on seinällä ruuvilla kiinni pesä, jossa emo hautoo. Tiistaina 6.4. tulee täyteen vuorokaudet ja tipujen pitäisi kuoriutua. Missä vaiheessa uskallan ruuvata pesän irti seinästä ja kiikuttaa viereiseen kanalarakennukseen, omaan rauhaan emon ja tiput? Ongelma on se, että olen tiistain töissä, enkä pääse kyttäämään, tippuuko jo joku pesästä vai mitä tapahtuu. Jos munat piippaavat maanantaina tai osa on kuoriutunut, uskallanko tehdä sen jo maanantaina? Kanala, jossa kana nyt hautoo, ei ole "tiputurvallinen", joten en voi vain nostaa pesää alas.
annemari

Re: hautovan kanan siirto

Viesti Kirjoittaja annemari »

juuri äsken siirsin oman hautovani munansa kansa tipulaan, laitan sen alle sitten koneesta tiput, ja sen yhden munan koneeseen. siirto onnistuu kokemukseni mukaan ENNEN kuoriutumista. Ei ole pelkoa että joku lähtisi seikkailemaan.
tiina

Re: hautovan kanan siirto

Viesti Kirjoittaja tiina »

Kaikkein varmimmin siirto onnistuu, kun siirtää pesän silloin, kun edes yksi tipi on kuoriutunut. Kana ei kiinny muniin, vaan pesään ja kun tipi on kuoriutunut, sille on samantekevää missä pesä on.
Siirto onnistuu useimmiten myös kesken haudonnan, jos saa siirrettyä koko pesän eikä siis siirrä vain emoa ja munia. Mutta ehdottomasti kaikkein varmin konsti on siirtää pesä silloin, kun edes yksi tipi on kuoriutunut.
Saisitko sä laitettua jotain verkkoa pesän suulle?
Elikkä mulla on täysin päinvastainen kokemus ku annemarilla.
kanamummo

Re: hautovan kanan siirto

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Juu, verkko niitaten kopin suulle ja anna poikasten kuoriutua. Sitten koko konkkaronkka muuttoon. Näinhän se menee luonnossakin :smt002
jaanahi

Re: hautovan kanan siirto

Viesti Kirjoittaja jaanahi »

Mä oon ennen siirtäny hautovan kanan omaan tilaansa jo hyvissä ajoin ennen kuoriutumista, ja ihan hyvin on menny.
Oon pyrkiny siirtämään pesän munineen mahdollisimman koskemattomana uuteen laatikkoon (pesäkoppi siis ollu
ruuvattunan seinällä kanalassa) noin viikkoa ennen kuoriutumista.

Nyt on hautojana kuitenkin arempi kana ja taidan yrittää tuota verkottamista sen kanssa. Oisko parasta siirtää vasta sitten,
kun arvelisin kaikkien kuorituneen? Tuntuu, että tuo kana ei kestä kovin isoa nostelu- ja tipujen kuoriutumisen seuraamisrumbaa :smt011

Niin, onko mitään merkkejä minkä perusteella voisin arvella kaikkien tipujen kuoriutuneen?
vetehinen

Re: hautovan kanan siirto

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

No, ehti mennä jo. Eli ruuvasin pesän irti ja kannoin uuteen paikkaan. Oletan, että munat piippaavat jo, kun niiden pitäisi huomenna kuoriutua? Uudessa paikassa Nelli-kana olisi mielellään pöyhinyt pehkua ja alkanut kylpemäänkin, mutta olin armoton ja nostin sen takaisin pesään. Pidin myös hetken kättä edessä, ettei se päässyt humputtelemaan. Aikansa mussutettuaan se asettuikin sitten munien päälle uudestaan ja ainakin vielä makaa siellä kohtaloonsa tyytyneenä. Kun nyt vaan jaksaisi ihan loppuun saakka, vaikka uudessa ympäristössä on mielenkiintoisia ääniä, ihania kylpypaikkoja sun muuta kanarouvaa viekoittelevaa...
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: hautovan kanan siirto

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Olen siirtänyt hautovia kanoja useamman kerran. Jos haudonta on kestänyt vasta muutaman päivän, kana usein ei hyväksy siirtoa, mutta haudonnan loppupuolella siirto näyttää kelpaavan, kun vain munat siirtyvät mukana. Tai yleensäkin kunhan uudessa pesässä on jotain munantapaista minkä päällä istuskella.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kanafarmari

Voiko viime tingassa siirtää emoa pesineen?

Viesti Kirjoittaja kanafarmari »

Meillä munien laskettu aika tulee päivän parin sisällä, ja nyt siirsin munat melko korkealla olevasta pesästä häkin lattialle (pesäkopin alle) samanlaisen heinäpesän päälle. Aika hölmissään oli kana kun nostin sen munien päälle, mutta siihen se kuitenkin asettui. Mitä luulette hyväksyykö kanaemo vielä paikanvaihdon?? Yhdessä munassa oli jo pienenpieni särö. :smt050
Tein tuon siksi kun pesäkoppi oli niin korkealla, että kanaemo pääsi sinne kyllä lentäen mutta tiput putoaisivat kyllä liian korkealta... Teinkö höplästi vai pitäisikö juuri näin tehdäkin?? Olisiko pitänyt aikaisemmin siirtää vai onko sillä mitään merkitystä?
caddy

Re: Voiko viime tingassa siirtää emoa pesineen?

Viesti Kirjoittaja caddy »

Mä oon kyllä siirtänyt, kokonaan eri paikkaankin (ulkoa sisälle), ja haudonta jatkui ihan normaalisti :) Mutta varmaan aika kanakohtaistakin, yksi suutahtaa, ja toinen ei piittaa mitään.
kanamummo

Re: Voiko viime tingassa siirtää emoa pesineen?

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Siirto myöhään illalla ja heität jonkun peiton päälle, meet sitten ottamaan peiton vasta vähän päivemmällä seuraavana päivänä pois. Näillä eväillä onnistu mulla kolme päivää sitten. Huomenna laskettu aika.
Muoks: mutta siirsin koko pesän, se kun oli banaanilaatikossa. "Irrallaan" siirrosta ei kokemusta.
kanafarmari

Re: Voiko viime tingassa siirtää emoa pesineen?

Viesti Kirjoittaja kanafarmari »

Minä siirsin tosiaan munat yksitellen uuteen pesään. Vähän aikaa se kana sitä ihmetteli, mutta pysytteli kuitenkin pesässä hyvin, ja nyt on kuoriutuminen menossa. :smt060 Tänään näin yhden pienen keltamustan tipusen. :smt041
fasunen

Re: Voiko viime tingassa siirtää emoa pesineen?

Viesti Kirjoittaja fasunen »

No ei se kana ainakaan enää lähde jos on jo poikanenkin mutta mietin vain voisiko se vaikuttaa kanan pesän hyväksymiseen jos kuului jo piipitystä munista? :smt017
Vastaa Viestiin