Konetiput vs kanan alla olevat tiput

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kuutamofoxi

Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Onko tästä aiheesta jossain aikaisemmin keskusteltu? Suap linkittää, jos on :)

Tuli mieleeni, kun tätä meidän tipuhommaa illalla pohdiskelin, että mikä oikeastaan vaikuttaa mihinkäkin ja millä on todellista merkitystä näissä tipuasioissa :smt017

Meillä oli 12 munaa koneessa ja niistähän osa siirrettiin kanan alle juuri kuoriutumishetkillä ja osa jäi koneeseen. Munilla / tipuilla on siis ollut samanlainen lähtökohta kuoritumiseen asti. Lopputulos on kuitenkin se, että kanan alla on (kop, kop) kaksi reipaan kokoista, virkeää tipua ( 4 kuoriutui) hengissä. Koneesta kuoriutui 3 tai 4 (en enää muista varmaksi montako...), joista hengissä enää yksi kitukasvuinen, ripuloiva tipu :( Sama määrä kuitenkin käytännössä kuoriutui, mutta ilman emoa olevat tiput kuukahtavat yksi toisensa jälkeen :smt010

Jos haudotaan x määrä munia koneessa ja osan kuoriutumisesta hoidetaan kanan alla ja osan koneessa, kaikki tiput saavat samaa ruokaa ja kanan alla olevat tipu ovat kanalassa "likaisissa" oloissa ja sisällä olevat tiput lämpölamppujen alla "puhtaissa" oloissa, häkki osittain pyyhkeellä peiteltynä, jotta eivät saisi vetoa (kokeiltu myös ilman peitettä aikaisemmin, mutta eipä nuo ole hengissä pysyneet). Meillä sisätipuille vaihdetaan ruoka ja vesi 2-4 kertaa päivässä, puhtaat alustat kerran päivässä ja ne pääsevät "jumppatunille" eli lattialle liikkumaan kerran päivässä, kanalatipuille 2 kertaa päivässa ruoka ja kerran päivässä tai kahdessa vesi. Vois äkkiä päätellä, että sisätipujen hoidossa on joku pahasti pielessä - mutta mikä? Emon suojan puuttuminen? Liian puhtaat olot? Väärä ilmankosteus?

Mikä siis lopunperin vaikuttaa tipujen kuoriutumiseen / hengissä pysymiseen? Kiinnostaa ihan senkin takia, että ei tekis ens kerralla samoja virheitä ( vaan vois käyttää aikaa ihan uusien virheiden keksimiseen :smt002 )
kanamummo

Re: Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Kanan alla kasvaneet tiput sai emolta sen bakteerikannan, ilmeisesti ulostetta nokittuaan, jonka terve kana tarvitteekin. Voiskohan konetipuille tarjota- no joo-kanan kakkaa ? Tais olla raju ajatus. Ei ainakaan hautovan kanan!
Sitten on vielä lauma-yms kanamaisen käytöksen oppiminen, jonka äiteeltä suapi. Tottahan konetipuistakin kunnon kanoja kasvaa, kana vaan hoitaa ne niin hyvin että kanatarhuri pääsee vallan helpolla :smt002
monnilainen

Re: Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Eikä konetipuja kannata pitää liian puhtaina. Tipuset tarvitsevat vastustuskyvyn kehittymisen vuoksi vähän ööhhöä elinympäristöön. Ja kaveritipun kaakelikin auttaa. Minä jätän välillä pesemättä vesikupin, kun sen pohjalla on mömmöä, täytän vaan. Pidän sitä muutaman tunnin, että kaikki ehtivät varmasti juoda siitä. Sitten vasta pesen ja laitan puhtaan veden. Samaten ensimmäisen alusten vaihdon teen vasta kun tiput ovat jo muutaman päivän ikäisiä. Sitten niitä onkin vaihdettava monta kertaa päivässä, muuten tukehtuu hajuun, tosin perhe väittää meikäläistä yliherkäksi kaikille hajuille. Alusta ei, ihme kyllä, saa myöskään olla liian kuiva. Jos välillä vähän vettää loiskahtaa kupista, kyllä se sinne kuivuu. Lienen riittävän suurpiirteinen luonne, minulle tämä sopii hyvin, en jaksaisi siivota montaa kertaa päivässä tipulaatikkoa ennenkuin on pakko. Mutta eipä ole ollut poikaskuolleisuuttakaan, kuin ihan ensimmäisillä kerroilla, kun olin vielä uusi ja liian innoka nyppimään tipuja. Siis sormet irti tipuista ja laatikosta! :smt002
Ehtoo-onni

Re: Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Kun minä vajaa vuosi sitten kasvatin ensimmäisiä konetipujani, niin ne elelivät pikku karsinassa, jossa oli hieno hiekka pohjalla. Luoja sitä pölyn määrää! En suosittele. :smt001 Käytännössä siivosin karsinan pinta-alasta vain noin puolet, kun kädet eivät ulottuneet takaosaan. Eli varmaan tuossa kakkaisessa ympäristössä on jotain taikaa, kun kaikki tiput kasvoivat hyvin. Tosin niiden vatsa pysyi kunnossa. Ei ilmennyt ripulia ennen kuin aikuisena.
Rusina

Re: Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla taas on tiputerrassa nimenomaan hiekka kuivikkeena. Pöliseehän se, mutta tipuilla pysyvät mahat kunnossa vaikka vetävätkin hiekkaa kupuunsa ja alusta varaa kivasti lämpöä. Kun hiekkaa on tarpeeksi niin ei se oikeastaan edes haise eikä tarvi olla sen takia koko ajan vaihtamassa. Turvetta ja puruakin kokeilin, mutta totesin hiekan parhaaksi meillä. Isommilla tipusilla oon käyttänyt turve-hiekkaseosta (joka sekin pölisee tautisesti).
Kanaäiti hoitaa tietysti tipun parhaiten ja ainakin meillä vauvakuumeinen kanamamma vaihtoi mielellään munat konehaudottuihin kaksiviikkoisiin tipuihin kun vaihtokauppaa tarjosin :smt003. Konehaudottujen plussaa on kyllä se, että kesyyntyvät paremmin.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Menee vähän ot, mutta pakko kysyä Rusinalta, että kauanko kana oli hautonut ennen konetipujen adoptointia? Hienoa kuulla, että emo voi huolia noinkin vanhat tiput :smt045
Rusina

Re: Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Hilta, en enää muista ihan varmasti, mutta oisko sillä ollut kaupan munat korkeintaan viikon massun alla, että ennätin varmistua sen äidinvaistoista :smt002. Ei se yhtään ihmetellyt kun pepun alta tungin tirppoja massun alle ja poimin munat pois. Mamma oli heti jyvällä tilanteesta ja tosi ylpeä ja tohkeissaan "omista" lapsistaan :smt003. Täytyy tunnustaa että aika lailla jännitin sen suhtautumista...
Ushva

Re: Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Minä en oo huomannu mitään eroa konetipuissa verrattuna kanan hoitamiin. Ainoat kuolleet tiput (ja niitäkin on ollut vain muutama) on olleet kanan hoitamia ja niissäkin tapauksissa on tipuissa ollut joku kuoriutumisesta asti ollut vika. Konetiput on kasvaneet ihan yhtä hyvin ja terveinä kuin kanan hoitamatkin, mutta sen olen huomannut että sitten kun ne on siirtänyt kanalaan niin ovat olleet monta päivää ihan pallo hukassa ja pelänneet isompia kanoja. Kanan hoitamat taas on kanalassa rohkeampia, mutta sekin voi johtua vain siitä että niillä on emo turvana ja ovat olleet siellä jo ainakin näköetäisyydellä muihin kanoihin koko ajan.
En oo mikään siivousintoilija ja tipulan siivoan ehkä liiankin harvoin, n. kerran viikossa ja tipujen ollessa isompia pari kertaa viikossa. Ja saattaa olla märkiä puruja vesikupin ympärillä ja joskus vähän kakkaista vettäkin vaikka vaihdan sen useamman kerran päivässä.
Muusa

Re: Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja Muusa »

En mäkään ole huomannut eroa konetipuissa ja kananhautomissa. Koneella meillä tosin on haudottu paljon enemmän kuin kanan alla. Edes käyttäytymisessä ei mun mielestä ole eroa, molemmat on yhtä kesyjä, no emonhautomat pienempinä vähän arempia mutta aikuisena en ole huomannut missään käyttäytymisessä mitään eroa konehaudottujen ja emohaudottujen välillä.
Enkä minäkään ole mikään siivous- tai hygieniafriikki (hyvin pysyy toi oma vastustuskykykin kunnossa kun pitää aina jotain tipuparvea kylppärissä kakkimassa :smt003 )
monnilainen

Re: Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Muusa! Ei niitä pökäleitä pidä itse syödä!
milkkis]

Re: Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Mielenkiintonen keskustelu ja ajankohtainenkin mulle just nyt.
Tallissa kanan alla munat äsken piippasi ja yhdessä oli jo iso reikä :smt041 Sisällä mulla on sitten taas kone käymässä ja tipuja pitäis viikon päästä tulla. Tosin oon aikas epäluulonen että mahtaako tosta omatekosesta haudontakoneesta tulla yhtään mitään mutta katsotaan ja jännitetään :smt001
Jos tipuja koneesta tulee niin pääsee hyvin vertaamaan kehitystä ym juttuja kun ikäeroa on vaan n viikko kanan alla kasvaneisiin.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Mulla nuo Alhot ei näytä osaavan neljästä pesästä valita sitä oikeaa takaisin haudontatauolta palatessaan vaan saattavat istuskella tyhjässä pesässäkin hautomassa illalla, kun ne aamulla vielä ovat hautoneet omia pesämuniaan. Mulla on nyt 2 kanaa hautomassa puumunia ja niiden oikeat munat on hautomakoneessa samaan aikaan. Sujautan ne emoille puumunien tilalle päivä tai pari ennen kuoriutumista ja linnoitan samalla pesät, etteivät pääse vaihtamaan paikkaa kriittisellä hetkellä. Tällä systeemillä olen pari viime haudontaa onnistuneesti suorittanut. :smt003

Pari haudontaa on epäonnistunut, kun on palannut väärään pesään ja munat on kylmettyneet tai kuranneet "lukitun" pesän ja sitten hylänneet sen. Tällä koneavusteisella ei ole sitä huolta. Toisaalta jos kanalassa on tilaa tarpeeksi niin kannattaa järjestää emolle "yksiö", jossa on vain yksi pesä ja emo pääsee pesästä ulos ruokailemaan, niin sellaisenahan se toimisi luomuna näilläkin.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kite

Re: Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja kite »

monnilainen kirjoitti:Muusa! Ei niitä pökäleitä pidä itse syödä!
:smt036 :smt005 :smt044 :smt043

päivän paras...
ninnu

Re: Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mä olen kyllä huomannut myös sen, että konetiput kuolevat herkemmin, tai ainakin jotkin rodut ovat herkempiä :smt017
Kanojen hautomia tipuja on ehkä kuollut pari ja muutama tapaturmaisesti koko sinä aikana kun mulla on kanoja ollut.

Konehaudotuissa varsinkin chabot on herkkiä, kasvaa hitaasti ja niiden siirto muiden tipujen luo sisältä on ongelmallinen, vaikka ikää olisi parikin kuukautta. Ylipäätään poikaskuolema/hidaskasvusuutta on juurikin ollut noilla pikkuroduilla, silkit, partasilkit ja chabot. Risteytyksiä ei ikinä kuole, eikä noita jättejä. Ne myös kestävät hyvin siiroon "tipulaan"=tila jossa tiput elelevät noin neljän neliön tipulandiassa, pienet orret, kuusia ja lämpölamppu :smt001 Sisäsiittoisuuttakaan ei voi täysin syyttää, koska vanhemmat olleet erisukuisia ja samojen munimat munat kanojen alla elinvoimaisia. Mitään joukkokuolemia ei ole toki ollut, mutta kuitenkin...

Sisällä asuvilla tipuilla ei ole mitenkään steriilit tilat, eli myös niillä on välillä sontaa vesikipossa ja puruja en ole koko ajan vaihtamassa.

Ja tuosta adoptoinnista, ainakin mulla suurin osa kanoista hyväksyy muita tipuja, jos sillä on omat alla ja yksi kana hautoi kaksi perättäistä epäonnistunutta haudontaa, kunnes adoptoi toisen emon ja vieroittamat tiput itselleen ja adoptiotipusetkin otti heti kakkosemon emokseen, saivat hoivaa puolen vuoden ikään saakka :smt057


Mutta mun näkymyskin kyllä kallistuu sille puolelle, että emon hautomilla tipeillä paremmat lähtökohdat elämään...
fasunen

Re: Konetiput vs kanan alla olevat tiput

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Meillä on kanan kanssa olleilla tipuilla nätimmät sulatkin kun konetipuilla ne törröttää mihin sattuu :smt003
Vastaa Viestiin