Siitosmunan koko

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kuutamofoxi

Siitosmunan koko

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Punnitsin meidän hämäläisten munia ja punnituksen keskitulokseksi 40g. Minusta munat ovat kovin pieniä (vaikkakin aika söpöjä, kun ovat pieniä :smt007 ). Piikkiöläisten munien keskikoko on 59,5g.

Minkä kokoisiksi mun täytyis saada nuo hämäläiset munat paisutettua, että vois pohtia haudontakokeiluita? Ja miten muutoin, kun antamalla kanojen ikääntyä, vois vaikuttaa munien kokoon. Ovat tosin aloittaneet muninnan n 2 kk sitten eli eivät varmaan vielä hitaina hämäläisinä ole päässeet munan koon kasvatuksessa kovin pitkälle. Onhan tässä siis vielä aikaa, kun meinaan vasta keväämmällä tehdä nitä haudontakokeiluita, mutta rupesin vaan pohtimaan asiaa jo nyt ("hieman" hätäinen kun olen) enkä löytänyt helposti aiempaa keskustelua aiheesta.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Siitosmunan koko

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Itse en ole huomannut eroa isommista tai pienemmistä munista haudotuissa tipuissa. Eiköhän se ole "sama" perimä molemmilla. Onkohan jollain kokemuksia, vaikuttaako pienistä munista hautominen esim. tulevan kanan kokoon sitten? Nuo Alhot on kanoinakin aika pieniä. Tulisko sitten isompia Alhoja jos keräisi mahdollisimman isoja munia munivilta (vanhemmilta) rouvilta munia? :smt017
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Rusina

Re: Siitosmunan koko

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä on ihan nuorikoiden ensimmäisistä munista haudotettuja maattari- ja rokkitipuja. Olivat tottakai pieniä jo kuoriutuessaan ja aika pienikokoisia vieläkin. Vanhimmat ovat noin kolmekuisia, joten aikuiskoosta ei vielä uskalla sanoa. Pirteitä, terveitä ja vilkkaita kanan alkuja ovat joka tapauksessa. Itse ainakin uskallan haudottaa tästä lähtien ihan ekojakin munia, hedelmöittyivät ja kuoriutuivat hyvin, eikä muutakaan ongelmaa ollut :smt001.
Muusa

Re: Siitosmunan koko

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä en ole oikeastaan ikinä uskaltanut hautoa selvästi keskivertoa pienempiä munia. Harmi kyllä :smt003 Mutta nyt vihdoin uskaltauduin, kun olin Rusinan viesteistä lukenut miten hyvin on nuorikoittenkin pienistä munista tullut hienoja tipuja ja kun Miniltä minimunia sain. Enkä enää aio olla turhan kranttu munien koon suhteen!
Se mikä on jännä, on kokoero, kun noissa Minin munissa oli kolmen kanan munia ja yhden munat oli ei nyt merkittävästi mutta silminnähden pienempiä ja niistä tuli sitten pikkuisen pienempiä tipuja. Niin kun tiput ovat nyt mitä kolmeviikkoisia, niin pienet ei ole koossa ottaneet isompia kiinni niinkuin luulin että kävisi. Tosin ero johtuu siitäkin että ne alunperin isommat kaksi on molemmat kukkopoikia.
Mutta aiemmin olen kyllä hautonut niitten keskivertomunien kanssa selvästi keskivertoa isompia munia ja niistä on tietysti tullut isompia tipujakin. Aikuisina ne on kuitenkin olleet ihan normaalikokoisia.
No näillä tyrniksillä kyllä muutenkin on vähän välillä yksilökohtaisia eroja kasvunopeudessa ja aikuiskoossa myös, ei ne ihan samankokoisia kaikki ole vaikkei isoja kokoeroja olekaan.
Helenals

Re: Siitosmunan koko

Viesti Kirjoittaja Helenals »

Näitä siitosmunien kokoasioita mietin... ja löytyi tämä kiinnostava aihe.
Kasvoiko pienistä munista kuoriutuneet penet tput normaalin kokoisiksi kanoiksi, vai jäivätkö pieniksi?
Täällä elokussa viime vuonna kuoriutuneet munineet suurin osa pian pari kuukautta, mutta vielä aika pieniä munia. Useimmat 46-48 g. Mitein että kauanko pitäisi odottaa ennen kuin uskallan kokeilla hautomista. Useimmat kanat täällä vielä muuten pienehköjä rotukirjan tietoihin verraten. Ehkei vielä kannata pitkään aikaan ajatella... :smt017
Muiden kokemuksia?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Siitosmunan koko

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä olen hautonut nuorikoiden pienistä munista, ei ole ollut mitään ongelmia. Tiput pienempiä kuoriutuessaan mutta ottavat kokoeron nopeasti kiinni ja kasvavat terveiksi normaalikokoisiksi aikuisiksi. Anna mennä vaan jos mieli tekee hautoa :smt023
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Helenals

Re: Siitosmunan koko

Viesti Kirjoittaja Helenals »

Hienoa, kiitos tiedosta! :smt001
Vastaa Viestiin