Tipujen sukupuolitunnistusta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Tipujen sukupuolitunnistusta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tipujen sukupuolitunnistukseen kun on vaikka mitä konsteja ja neuvoja, niin niiden perinteisten lisäksi itse olen kiinnittänyt huomiota tämmöisiin seikkoihin, jotka jostain syystä minulla näyttäisivät yllättävän usein toimivan. Liekö sattumaa vai mitä, mutta onkos kellään muulla mennyt näin? Tai tiiratkaapas niitä tulevia tirppoja sillä silmällä, että voisiko olla mitään järkeä tässä? Minulla on toiminut brahmoilla, faverolleilla, maatiaisilla ja sekarotuisilla.

Kukolla on huomattavasti hitaampaa höyhentyminen/sulkaantulo. Kanatipulla hujottaa pitkät siivet ja kunnollinen pyrstön alku, kun kukko vasta aloittelee niiden kasvatusta. Lisäksi nuo itse ristimäni “enkelin siivet” eli siipien/hartioiden yhtymäkohtiin tulevat höyhenet ilmaantuvat kanatipulle aina paljon kukkoa aiemmin.
Eipä löytynyt tähän hätään parempaakaan kuvaa, joten jospa tästä saisi jotain selvyyttä, että mitä tarkoitan.

Kuva

Nämä "merkit" mielestäni näkyvät noin kaksi/kolmiviikkoisilla, siis ennen kuin esim. harjan kasvusta voi päätellä juuri mitään. Ja tokihan on tietenkin niin, että vertailtavien yksilöiden täytyy olla keskenään samaa rotua/risteytystä.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Jep, samaa ollaa Gizzmon kanssa kateltu! Ainaki rokeilla, orpeilla ja käppänöillä toimii!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jee! Hyvä homma! Mä olen tätä jo pitkään itsekseni pähkäillyt ja koettanut tutkia enkkusivuiltakin, mutten ole löytänyt mitään, joka tukisi omia havaintojani.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No mää ainakin tuen sua! :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ja mää tutkin suurella mielenkiinnolla tipuset tolla periaatteella!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Saakos Hilta ton tulostaa?
Laittsin oikeen tuohon esille niin saan sit pääsiäis tipujani vahdata!
Mites tuo heltta puoli? Toisilla kunon nokan päällä alkua ja toisille menee päälaelle, onko ne kukkoja millä on pidemmälle heltta?
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Jee! Hyvä homma! Mä olen tätä jo pitkään itsekseni pähkäillyt ja koettanut tutkia enkkusivuiltakin, mutten ole löytänyt mitään, joka tukisi omia havaintojani.
Jee täältäkin! Hilta on pohtinu samaa kuin mäkin. Just viikko sitten lähettelin Siimikselle kuviakin ja niistä yhden nimesin: Kanoilla sulkia muuallakin kuin siivissä. Tosin silloin mietin, että oonkohan oikeessa vai luulenkohan vain.

Tässä niitä mun viime viikon otoksia orpingtoneista 18 vuorokauden ikäisenä. Tässä ensimmäisessä takana kana ja edessä kukko.
Kuva

Ja tässä iässä jo myös kanoilla on sulkia siipien edessä rinnan puolella, mutta kukoilla ei. Harjassakin jo erot näkyy tällä rodulla.
Kuva
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Lisäksi oon vielä huomioinut että kukot tekee aloitteen syömiseen ja juomiseen ja kanat menee vasta niiden perässä.
Kuva
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, kyllä mä oon noita samoja merkkejä huomioinut, mutta en ole oikein osannut niihin aina luottaa. Hyvä, kun tulee vahvistusta!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

mirri: toki saa tulostaa :smt002 Laita sitten raporttia tänne.
Tuossa smarin ekassa kuvassa näkyy tosi hyvin erot! Kanalla jo täyspitkät siivet ja kukolla ihan nysät.
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Kuinka aikaisin nämä erot tulee? Musta nyt näillä parin päivän ikäisilläkin jo toisilla on siipisulan kärkiä ja toisilla ei :smt017
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Noni, kukontekeleet on rengastettu pienillä nippusiteillä. Seurataan tilannetta!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ja ny sää sen vasta sanosit kanamummo! nippuside siinä se ratkasu. Het maanantaina haen valmiiksi, niin saan sit pääsiäistipuja merkata!
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Aaahhh, miten ihana topiikki, On mahtavaa oppia!

Kiitos Hilta uuurastuksesta :smt004
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä merkkailen tipuja sinisellä haavaspraylla. Erivärisiä ihan tarkoitukseen tehtyjä spraysuihkeitahan olisi sikojen merkintään. Mutta siniselläkin saa tehtyä monta merkkiä, mulla eri merkintätapoja on yläperä, niska, oikea siipi, vasen siipi. Noi niska ja yläperä on kätevimmät kun näkee heti tipulaatikkoon vilkaistessa kellä on merkki. Ja tuo haavaspray pysyy höyhenissä (ja omissa käsissä) tosi hyvin!
Vastaa Viestiin