pikkutipujen ruoka

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Wiola

pikkutipujen ruoka

Viesti Kirjoittaja Wiola »

Minkäslaista kotisekoitusta voisi kasvaville tipusille 0-6 viikkoa sekoittaa ellei käytä Pikkupunahelttaa? Voisihan tuotakin säkin ostaa jos tietää että muutkin elukat suostuu sitä syömään.

Mikäli laittaa kaura-ja vehnähiutaleita, piimää, raejuustoa, nokkosen siemeniä + kuivaa nokkosta jauhettuna, pellavansiemenrouhetta, munankuorijauhetta, soseutettuja kasviksia: porkkanaa, lehtikaalia...

Mitäs seokseen vielä pitäisi lisätä?
Ensimmäisen viikon aikana lisäksi keitettyä ja murskattua kananmunaa.

:smt017
Larppari

Viesti Kirjoittaja Larppari »

Itellä on jotain tipuruokaa, 40kg säkki. Ja kanatkin syö samaa, ja riittää pitkäks aikaa.

Mut sullahan menee päivä jo siinä että teet ton Wiolan erikoisen niille. :D
Wiola

Viesti Kirjoittaja Wiola »

..joo ja jos kanat syö tirpparehua, niin on säkki tilattava. Agrissa sanoivat että 18.95 / 40 kiloa. On se ainakin edullisempaa kuin omatekemä pöperö.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Näin on ja paljon helpompaa! Mulla oli ekalla tipueella aluksi kotipöperö ja muutamalla kakkapylly, mutta rehuun siirtymisen jälkeen ei ole tuhruja tipuilla näkynyt :smile: Voihan niille silti omia kokkauksia lisukkeeksi tarjoilla, vaikka ostorehulla pääasiassa olisivatkin. Eikä se säkki ihan hetkessä vanhene eli osan voi jemmata kuivaan ja viileään paikkaan seuraavaa tipusatsia varten.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Minähän oon tehnyt noille itse kotiseosta. Munituspuolitiivistettä sekoitettuna keitettyyn hienoksiraastettuun perunaan ja yhtä hienoksi raastettuun raakaan porkkanaan (noin saman verran kumpaakin, ja/tai muita vihanneksia jos sattuu kaapissa olemaan). Suunnilleen 50-50 raastetta ja rehua. Sekoitetaan hyvin ja säilyy hyvin huoneenlämmössäkin ja vielä paremmin tietysti jääkaapissa.
Tuo mössö maittaa tipuille tosi hyvin, minusta vielä parempaa kuin silkka teollinen rehu kun on kasvisten ansiosta mehevää ja muhevaa.
Olen koittanut tutkia ja vertailla tipurehun ravintosisältöä tähän munitusrehu-kasvisseokseen eikä minusta merkittävää eroa ole.
Lisäksi oon syöttänyt ensimmäisen viikon ajan keitettyä murskattua kananmunaa, ja tarjolla on yleensä ollut myös neljän viljan puurohiutaleita.
Haasteellistahan noin kotiaineksista tehden on saada rehusta tarpeeksi valkuaispitoista. Esimerkkiseoksessa piimän, raejuuston ja pellavan osuus seoksesta pitäisi olla tosi iso, ja riittääkö valkuainen sittenkään?
Tarjottavan ruuan olomuoto tosiaan on aika tärkeä, esinnäkin tietysti pitää olla hyvin tipun nokkaan sopivaa ja kurkusta alas menevää, mutta lisäksi tosiaan minusta tuollainen kosteanmuheva rehu maittaa paremmin kuin kuiva. Mutta jos tarjoilee rehun astiasta jonka päälle tiput pääsevät hyppelemään, niin tärkeää on myös se ettei ateria mene liiskaksi. Kokeilin joskus tarjota puuroa ja raastettua porkkanaa ja raastettua keitettyä perunaa ja niitten kaikkien kanssa ongelmana on että tiput juoksevat vähän aikaa päällä ja sen jälkeen ruoka on tallattu lautaselle tiiviiksi laattakakuksi eivätkä tiput enää noki sitä. Tuossa mun sössössä se munitusrehu pitää seoksen sen verran kuohkeana ettei sitä helpolla tallota tasaiseksi kakuksi.
Mulla on joku wanha kanakirja ja siinä tuota piimää suositellaan tipuille hyvin sopivana rehuna, joten jos sitä muuten taloudessa käytetään niin ilman muuta kannattaa minusta tarjoilla tipuille. Samaten raejuustoa.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mun mielestä konehaudottujen kotiruokinta on niin hankalaa että en viitsi edes ajatella sitä tehdä. Niillä kun on niin lämmin kuitenkin lämpölampun tai levyn alla ja lähellä, että se pilaa kaikki heti tosi nopeesti. Ja siinä kun sitten kävelevät ja kakkivat, niin ruoka pitäisi vaihtaa parin tunnin välein, huh huh. Ja oon muutenkin mikrobikammonen. Tai sit mä oon liian laiska tai sit on liikaa muutakin tekemistä kuin pestä niitä tipukuppeja tauotta. Ja pelkään tietysti että ne tiput heti kuolee jos käyn kaupassa ja kosteet ruuat kakkaantuu ja pilaantuu sillä aikaa. :smt003
Silloin jos tiput on äitikanan helmoissa, niin ympäristö on yleensä paljon viileempi ja kotiruokinta helpompaa. Eli silloin ei se lämmönlähde lämmitä myös ruokaa.

Tipurehua kuluu yllättävän paljon ja jos jää niin aina varmaan löytyy lopulle käyttöä. Voihan sen syöttää aikuisille muun ruuan joukossa vaikka pois ja jos muutenkin antaa kotiruokaa, niin ei se sitä ruokintaa sen enempää sekoita. Paitsi jos on cc:tä.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Musta on tullu kans niin laiska et annan tipuille vaan rehua. Siihen päälle raastan kyllä porkkanaa aamuin illoin ja piimää lorautan päälle välillä.
Silloin tällöin saavat keitettyä munaa, etenkin ihan pieninä.

Ennen mäkin annoin kananmunaa ja hiutaleita yms mut en enää viitti.
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Mä olen niin hörhö,että annan teollista rehua vaan pikkiriikkisen,koska se on tavallaan "kuollutta"ravintoa.Kaikki bioenergia on hävinnyt tehtaan prosesseissa.Pienet linnunalut tarvitsevat "elävää" ravintoa.Annan tipusille paljon keitettyä kalaa;madetta,siikaa,merilohta(onneks sattuu oleen kalastajasukulaisia) Ja kesäisin käyn onkimassa merestä linnuille fisua.Piimä,mitä on tehty tankkimaidosta,on tosi hyvää tipuille.Ja kaikenlaiset vihannekset.Bataatti on herkkua! Kesällähän ne saa parempaa safkaa kun ne emon kanssa dallailee pihalla ja syövät kaikenlaisia öttiäisiä.
Mä oon käyttäny kans tota Muusan reseptiä,siinä on toi rakenne kohdallaan :smt002 Tipuilla on kyllä ärsyttävä tapa talloa ruoka syömiskelvottomaks.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kyllä on herkut Gizzmon tipuilla! Aion pukeutua tipuksi ja mennä kuokkimaan Gizzmon kanatarhaan! :smt003 Älä G ylläty jos ens kesänä tarhaasi ilmestyy vähän isompikokoinen tipu! :smt005
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Joo,mutta et sitten tallo sitä ruokaa,ja syöt kiltisti kaikki madot,lierot ja sittisontiaiset mitä emokana esille ruoputtaa :smt005

Aah,sulla on maailman kaunein pululapsi sielä :smt016 Toi väri on kaikista hianoin väri mitä pululla voi olla
Wiola

Viesti Kirjoittaja Wiola »

Wiola kirjoitti:Kiitos Gizzmo:) Sitä tässä juur yritin pähkätä kun haluaisin luomukanojeni jo tipuina syövän luomuruokaa...Siis: elävää ruokaa eikä rehuja..voihan sitä rehua laittaa lisukkeeksi kyllä.

Mullakin punakorvat syö säännöllisesti muikkua että niistä voi osan kypsentää tirpoille. Kuivattuja kasviksia ja muuta luonnonmukaista on kaapit pullollaan. Neljänviljanhiutaleita vaan mietin kun niissä on ruista joka ei kovin hyvin sovellu kanasille, siksi kaura- ja ohrahiutaleita...luomupiimää meillä juon minä ja koira ja siitä liikenee tipusille...
Tuossa pikkuTirppa 6 vrk omatekoisella pöperöllä...huomaa hienot siipisulkien alut:)
:smt016
Kuva
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Soija on yksi hyvä lisä tipujen ruokaan. Itse nostin sillä pikkupunaheltan proteiinipitoisuutta, sillä viiriäiset syövät luonnossa tipuina tosi proteiinipitoista ravintoa. Harmi vaan että lähes kaikki soija on jotain geenimuunneltua.
Wiola

Viesti Kirjoittaja Wiola »

^Just mietin kanssa soijalisäystä pöperöön. Mulla on noita ihmitensoijajuttuja: soijajauhoa ja vaaleaa sekä tummaa soijarouhetta...pitääpä niitä lisätä tuohon pöperöön...nyt kun kananmuna jää eka viikon jälkeen pois. :smt017
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Soijassa on kaikki muut aminohapot paitsi metioniini...mulla on soijaa maatalouskaupasta ostettu säkki.Riittoisaa tavaraa kun käyttää just tohon valkuaisen nostoon.
Unohdin mainita sen että käytänhän mä naudanlihaa kanssa tipujen ruuaks.Mulla on pakasteessa kokonainen sonni ollu kilon kappaleina(tai ainakin melkein)aina kun teen liharuokaa,otan tipuille siitä oman osuuden.
Eli ei muuta kun lihatiskille notkumaan,kaikenmaailman sisuskalutkin olis hyvää tipuruokaa.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Jasså, Gizzmon tipuille tarjoillaan myös liekitettyä härkää...? Veikkaampa että vielä punaviinikastikkeessa!
Vastaa Viestiin