Tipuille äiti?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ulla.K

Tipuille äiti?

Viesti Kirjoittaja Ulla.K »

Hei, olen uusi tuleva kanallinen. Olen ahkerasti selaillut palstaa ja löytänyt paljon arvokasta tietoa. Muutama asia kuitenkin askarruttaa...
Kun siis haen tiput, niin mitä mieltä olette pitäisikö minun hommata jostain täysikasvuinen kana niitä hoitamaan?
Ja jos pitää niin voiko/pitääkö pesueen siinä tapauksessa olla kauankin sisällä?
Liekö osaan oikein hoitaa tipuja? Varsinkin kun olen päivät töissä? Pitäisikö pyytää "äitiyslomaa"?
Ulla.K

Re: Tipuille äiti?

Viesti Kirjoittaja Ulla.K »

Hö...? Tyypit vaan käy lukemassa eikä vastaa. Onko kysymykseni jotenkin tyhmä?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tipuille äiti?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kysymyksesi eivät ole tyhmiä ;) Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan!
Täällä on vaan nykyisin niin hipihiljaista, että vastauksia saa odotella.
Kysymykseen olisi helpompi vastata, jos tipujen ikä olisi tiedossa...

Aikuinen kana, joka ei ole hautomakuumessa, saattaa olla hengenvaarallinen tipuille. Tosin jotkut harvat yksilöt hoitavat tipuja milloin vain. Sanon silti, että jos tiput ovat kuoriutuneet hautomakoneesta, niin älä hommaa aikuista kanaa. Jos ne ovat kuoriutuneet kanan alta, niin osta se emokana. Jos emo on jo vieroittanut tiput, niin ne pärjäävät ilman emoa.

Oletan, että tiput ovat kuoriutuneet koneesta. Minkä ikäisiä ne ovat? Lämpötila ja ruokinta ovat riippuvaisia iästä. Ja huoleti voit olla päivät töissä, kunhan tipuilla on turvallinen paikka, sopiva lämpötila ja ruokaa+vettä koko ajan tarjolla semmoisissa astioissa, etteivät tiput saa niitä kaadettua tai jopa hukuttua veteen.
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: Tipuille äiti?

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Minulla on kääpiökoch-silkkikanamix, nimeltään Kulta. Se on osoittautunut erinomaiseksi adoptioemoksi. Vien kuoriutuneet tipuset n viikon ikäisinä omaan muista erillään olevaan boxiin, sitten Kulta sinne. Varovasti työntelen tipuja sen siiven alle ja alle minuutissa emon rakkaus syntyy. Se lässähtää maate ja haalii pikkuiset siipien alle.Toki olen ollut seuraamassa ettei hylkäämisoireita tule, se on tipuille kovaa kun alkaa nokkaa tulla. On hienoa seurata kun emo alkaa opettaa elämän pikkujippoja tipusille.Juuri nyt adoptioemo päätti pistää teinijengin tulemaan toimeen omillaan.
Kerran yritin maatiaiskanaselle lisätipuja hautomakoneesta kun sillä ei ollut 2 omaa. Työntelin tipuja siiven alle, hetken se antoi olla rauhassa mutta tunsi kyllä omansa hyvin tarkkaan ja antoi sitten reppanoille kyytiä. Erotuomarina kannoin tiput lämpölampun alle omineen kasvamaan. Hyviä kanoja niistäkin tuli.
Onkin todellinen aarre omistaa tälläinen Kulta!
Vastaa Viestiin