Risu Pekan luona haudotaan 2018

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Risupekka

Risu Pekan luona haudotaan 2018

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Ajattelin itse tänne päiväkirjamaisesti kertoa miten kanalassa haudonta sujuu :smt003

Elikkä yksi vasta vähän aikaa sitten muninnan aloittanut mix-kana,pilkku nimeltään. On ruvennut hautomaan munia 7.1 sunnuntaina.
Itse olen aivan täpinöissäni tästä, nimittäin on ensimmäinen kana jolla on hautomakuume. Ihii, toivon että Pilkulla riittää intoa hautoa munia loppuun asti.
Olen nyt joka päivä käynyt kanalassa tarkistamassa tilanteen, ja hyvältä näyttää.
Eilen sitten merkkasin munat, joita oli Pilkun alla 8 kpl. Myös valaisin kaikki munat, ja muutamissa näkyi jo verisuonia! :smt054

Tänään väkersin pesän eteen lankusta esteen, että muut kanat eivät pääse Pilkua tökkimään,
eikä munia tippuisi pesestä pois. Nätisti antoi Pilkku tehdä operaation, kun akkuporakoneella porasin lankun kiinni pesän suulle.

Jos kaikki menisin hyvin tipusia pitäisi kuoriutua 28.1
Eikun peikut pystyyn. :smt023
Risupekka

Re: Risu Pekan luona haudotaan 2018

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Tällä hetkellä Pilkun alla on 6kpl munia.
Alun perin oli 8kpl,yksi muna oli mennyt rikki ja yhdessä ei näkynyt elonmerkkejä.
Näyttää siltä että nämä kaikki muut ovat alkaneet kehittyä hurjaa vauhtia. :smt007

Pari kertaa olenkin nähnyt kun Pilku on käynyt nopesti syömässä ja juomassa. Sutii myös orrella höyheniä. Neiti on myös nyppinyt mahan alta höyheniä, näkyy vain kalju läntti, eli hautomisinto on kovana.

Yli viikon Pilku on tarmokkaasti hautonut pesää, parin viikon päästä pitäisi tulla sitten perheen lisäystä.
Piäkana

Re: Risu Pekan luona haudotaan 2018

Viesti Kirjoittaja Piäkana »

Haudontakuulumisia on aina kivaa lukea! :smt001
Meillä kuoriutui eilen tipuja. Hautojana ensikertalainen, itsekin vasta viime kesäkuussa kuoriutunut kananen.
Luulenpa siis että teilläkin kana hoitaa hommansa hyvin. Minä luulin että meilläkin tuo nuori kana kyllästyy kesken kaiken hautomiseen, muutaman päivän sitä yritin myös estellä, mutta keinot eivät toimineet ja nyt on tipuja.
Risupekka

Re: Risu Pekan luona haudotaan 2018

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Piäkana kirjoitti:Haudontakuulumisia on aina kivaa lukea! :smt001
Meillä kuoriutui eilen tipuja. Hautojana ensikertalainen, itsekin vasta viime kesäkuussa kuoriutunut kananen.
Luulenpa siis että teilläkin kana hoitaa hommansa hyvin. Minä luulin että meilläkin tuo nuori kana kyllästyy kesken kaiken hautomiseen, muutaman päivän sitä yritin myös estellä, mutta keinot eivät toimineet ja nyt on tipuja.
Oi onnea oikein paljon uusista perheenjäsenistä! :smt003
Ihanaa että kanasesi on onnistunut hautomisessa, paljos tuli tipua taloon?


Valitettavasti kaksi kananmunaa oli mennyt rikki, eli 4kpl on Pilkun alla. Toivotaan nyt parasta että nämä säilyisivät, tai edes yksi.
Luulen että Pilkku puolustaa niin voimakkaasti pesää että siinä samalla tiimellyksessä munat saavat osumaa.
Kun siellä on aina muiden munimia munia, vaikka pesijä on muitakin kuin tämä mitä Pilkku hautoo. Kait se vaan on kiva sinne käydä munimassa,
kun on valmiiksi lämmitetty pesä :smt005
Piäkana

Re: Risu Pekan luona haudotaan 2018

Viesti Kirjoittaja Piäkana »

4 tipua tuli meille tällä kertaa.
Viime keväänä oli meillä sama munanrikkomis ongelma, silloin hautoi meidän suurin kana n. 3 kg ja samaan pesään kävi munimassa toiseksi suurin kana n. 2,5 kg. Nuo kanat olivat niin painavia ja kömpelöitä niin luulen että sen takia munia meni rikki. Silloin oli 12 haudottavaa munaa ja 4 niistä taisi rikkoutua. Tällä kertaa oli hautojana meidän pienin kana, n. 1 kg painoinen ja samaan pesään kävi munimassa toiseksi pienin kana :smt003 Nyt ei mennyt muniakaan rikki (6 oli haudottavana).

Jos mahdollista, niin hautojalle voisi rajata oman tilan ja laittaa muniville kanoille joku toinen munintapesä suosikkipaikan lähelle. Minä eristin meidän hautojan munivilta noin 4 päivää ennen kuin tiput kuoriutuivat. Eristettynä hautoja ei stressaa turhaan tunkeilijoita ja tipujen ei tarvitse jäädä pesästä kinastelevien kanojen jalkoihin.
Risupekka

Re: Risu Pekan luona haudotaan 2018

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Oi ihanaa, että on tullut 4kpl tipuja taloon :smt001

Itselläni on vain huonoja uutisia, valitettavasti :smt010
Kaksi päivää sitten eristin Pilkun 3kpl jäljellä olevat munat isoon häkkiin jossa oli pesä paikka, ruokaa ja vettä. Ja toki häkki oli kanalassa. Pari rättiä päällä pesäpaikan kohdalla että saisi Pilku rauhassa hautoa. Tänään kun kävin munat tarkistamassa yksi muna oli jäänyt kylmäksi oli jotenkin onnistunut menemään heinän alle, siellä ei näkynyt elämää. Yksi muna meni vahingossa rikki, ja haisi todella pahalle, aukaisin sen sisällä oli vain mädäntynyt sisus ei tipun alkua.. Ja viimeinen muna oli samanlainen.

En itse ymmärrä miten näistä munista ei lähtenyt tipuja kehittymään? Kun viikko sitten näkyi selvästi verisuonia.
Harmittaahan tämä..

Päästin sitten Pilkun pois häkistä takaisin kanalaan vapaasti juoksentelemaan.

Katsotaan jos se seuraavalla kerralla onnistuisi.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Risu Pekan luona haudotaan 2018

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Voi kuinka kurjaa, ettei tällä kertaa onnistunut. Toivottavasti uusi tilaisuus koittaa vielä.

Mutta, kaikesta huolimatta:
Hyvää syntymäpäivää! :occasion4:
(Tuosta etusivun alareunasta huomasin, että sulla on synttärit tänään... :smt002 )
Risupekka

Re: Risu Pekan luona haudotaan 2018

Viesti Kirjoittaja Risupekka »

Oi kiitoksia oikein paljon! :smt003
Vastaa Viestiin