Fasaanin munien haudonta kanan alla

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ronkeli

Fasaanin munien haudonta kanan alla

Viesti Kirjoittaja Ronkeli »

Hyvää Joulun odotusta,

Minulta kysyttiin eilen haluaisinko tai paremminkin haluaisiko joku minun kanoistani hautoa fasaanin munia keväällä? Onko kellä kokemusta, miten haudonta onnistuu ja onnistuuko kanaemolta niiden poikasvaiheen hoito? Miten kana reagoi kun kuoriutuu pienempiä ja heiveröisempiä poikasia kuin mitä kanatiput ovat vastakuoriutuneena. Miten muu kanalan väki reagoi? En löytänyt tähän selkeää vastausta. Konehaudonnasta osalla taitaa olla melko huonoja kokemuksia, onnistumisprosentti jää pieneksi. Minulla on kanalassa kaksi yksiötä, jossa kanaemot ovat saaneet hoitaa tipujaan muilta rauhassa ensimmäiset viikot, mutta kuitenkin ovat näköyhteydessä verkon takaa muihin asukkaisiin. Lämpölamppukin löytyy.
Kertokaa kokemuksia, kannattaako tätä suunnitelmaa edes miettiä eteenpäin. Tiedän sitten kertoa kyselijälle miten edetään. Tarkoitus olisi, että kana hoitaisi niitä ehkä kuukauden päivät, kenties vieroittamiseen saakka. Hautomahalukkaita kanoja uskoisin keväällä olevan yllinkyllin.
rilla

Re: Fasaanin munien haudonta kanan alla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Mulla on yhdestä haudonnasta kokemusta.
Poikasia ei tullu kuin 2. Ei varmaan ollut emon syy,mut munat oli aika vanhoja.
Samoin hoiti kuin omiaankin. Mut parin päivän päästä toinen tipu katosi.

Pienen reiän kautta oli livistäny häkistä ja kissa varmaan napannu.
Mut toisen hoivas isoksi fasaaniksi. :smt006
SiniS

Re: Fasaanin munien haudonta kanan alla

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Vuonna miekka ja keppi haudotettiin fasun munia koristekanalla. Ison poikueen hautoi ja kasvatti ne siihen asti, että fasaanilapset sitten omin neuvoin aikuistuvat ja lähtivät itse maailmalle vapaana ulkoilevasta porukasta. Aina joskus pihaan eksyi ylikesy fasaani, niiden pääteltiin olevan näitä pihassa kasvaneita, jotka tulivat vanhoille kylmille norkoilemaan.
Vastaa Viestiin