No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea, onnea! Heta on hieno 'elävä hautomakone', kun sitä ei muutotkaan häiritse :smt001
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Missäs vaiheessa mä yritän ottaa tipuista kuvia sukupuolitunnistusta varten? Ja mitä kuvissa pitäis näkyä? Mun tuurilla ne on molemmat kukkoja :smt012
Ja koska niistä vois tehdä rotutunnistusta, vaihtoehdot on puhdas maatiainen tai maatiainen-orppi.
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Ikää vuorokausi, veikkauksia rodusta ja/tai sukupuolesta?

Tipu #1
Kuva
Kuva
Kuva

Tipu #2
Kuva
Kuva
Kuva
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Meillekin kuoriutui eilen tipuja ja viimeiset tänä aamuna.En ole ennen katsonut tipun peräaukkoon mutta nyt yritin muutamaa päivän vanhaa tunnistaa kumpaa sukupuolta tipu on.
Eihän siitä meikeläinen kaikilta osin saanut paljon selvää mutta parilla tipulla minun mielestä näkyi se kukkopuolen sukupuolinystyrä.Minusta se oli aika selvä näin ensikertalaiselle " lajittelijalle ".Ei tullu mitenkään merkittyä niin sitten myöhemmin kun varmistuu ,näkee menikö arvaus oikein.

Katsoppa SiniS sinäkin tipun peräaukkoon mitä sieltä näkyy,vaikka ihan huvin vuoksi :smt003 .Sukupuolitutkimus tehdään parhaiten 24 tuntia kuoriutumisen jälkeen.

E.Martimo KUKKO VAI KANA? Siinä vihkosessa on neuvottu kananpoikastan sukupuolilajittelu.
-peräaukon alareunan keskikohdan kummallakin puolella on pari soikeata ihopoimua.
-näitten ihopoimujen yhtymäkohdassa urosyksilöllä sijaitsee sukupuolinystyrä.
-naarasyksilöltä se puuttuu kokonaan tai se on tavallista pienempi.
-urosyksilön sukupuolinystyrä on paljon tummemmanpunainen kuin naarasyksilön.
-urosyksilön peräaukkoa on paljon vaikeampi avata.Naarasyksilön peräaukko on herkempi ja helposti avautuu.

On erittäin tärkeää,että valaistus on riittävän voimakas.
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Lehmien kanssa toi perseiden vahtaaminen on ihan arkipäivää, että miksi sitä ei sitten kattelis kanojen ahteria :smt003

Kaveri sanoi jo tipu2:sta mielipiteensä, pyysi ykkösestä parempaa siipikuvaa. En vielä kerro mitä hän meinas, etten luo mielikuvia muille.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Onnea ihanista tipusista! :smt007

En ole itse noin pienistä koskaan osannut sukupuolta määrittää (aina on mennyt ainakin osa pieleen), joten en yritä nytkään. :smt003
Mutta tässä linkki ketjuun tipun sukupuolitunnistukseen siivistä:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... ä&start=15
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Aleksandra kirjoitti: Mutta tässä linkki ketjuun tipun sukupuolitunnistukseen siivistä:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... ä&start=15
Tuon ketjun perusteella jo tipuja katselin ja oma mielipide alkaa olla melko selvä.
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Kuva
Tipu #1 lisää siipikuvaa. Noita aiempia ketjuja ja kuvia tutkineena, tästä on nyt aavistus myös.
Peppututkimus ei kyllä tehnyt mua hullua hurskaammaksi :smt040
Annir85

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Onnittelut :smt055
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Ikää 5vrk
Tipu #2
Kuva
Kuva

Tipu #1
Kuva
Kuva

Hirmu vauhtia ne kyllä kasvaa :smt001
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Heta alkaa elehtiä siihen malliin, että häkkieristys alkais piisata, tiput on huomenna 2 viikkoa vanhoja. Kai se pitää rouvaa uskoa ja päästää pois häkistä. Sillä on kuitenkin vain kaks, eiköhän se niitä saa suojeltua muilta. Askarrellaan tipuruokala/piilo päivän mittaan ja vapautetaan sakki iltasella.

Mua hirvittää, että onko siellä tipunraatoja aamulla :shock:
EH46
tipu
Viestit: 31
Liittynyt: 17 Kesä 2013, 10:45
Paikkakunta: Joutsa

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja EH46 »

Toistakymmentä haudontaa oli kolmen vuoden aikana minulla.
Alussa oli eristys muutaman päivän ajan.
Sitten totesin että kyllä emo poikasistaan huolta pitää, oli jokunen hyvinkin ärhäkkä emo.
Liian lähelle tuleva sai äkkilähdön.
Viime aikoina en eristänyt ollenkaan. Jos oli seinäpesässä varmistin että kaikki tulivat pesästä alas.
Ei ollut mitään ongelmia
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Turhaan murehdin, siellä ne tsirpulat viuhtoo isojen seassa menemään ihan pois tiehensä.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Ihanaa, että yhdistäminen sujui niin hyvin. :smt023 On ollut kivaa seurata tätä ketjua! Tiput varmaan kasvaa kohisten. (Itselleni tulee edelleenkin meidän kanojen jokaisessa haudonnassa "yllätyksenä" se tipujen älytön kasvuvauhti. :) )
SiniS

Re: No nyt se heitti lätyksi! *kuvia*

Viesti Kirjoittaja SiniS »

Sitkeästi yritän ottaa niistä kuvia, mutta vauhtia riittää niin paljon ettei känny pysy perässä. Pitää varustautua järkkärillä. Kokeilen liittää videota parin päivän takaa
Vastaa Viestiin