kukko vai kana?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
eak85

kukko vai kana?

Viesti Kirjoittaja eak85 »

Mulla on 8 tipua, jotka ovat nyt 4vk ikäisiä. Kolme olen tunnistanut kukoksi, mutta katsokaapa näyttääkö näistä joku muukin kukolta.
Kuvat vähän epäselviä, mutta yritetään pärjätä näillä. Jos nyt edes onnistun ne tänne ladata

Kuva
Kuva
Tätä epäilen kukoksi, mutta harja ei ole kuitenkaan ihmeemmin lähtenyt kasvamaan. Iho harhan alla punertaa.

Kuva
Kuva
Tässä äskeisen sisarus, samasta parvesta. Ovat sulkiintuneet samalla tavalla, mutta tällä harja ehkäpä hitusen pienempi.

Kuva
Kuva
Kuva
Nämä kaksi ovat samasta parvesta. Ylemmässä kuvassa oleva tipu sulkiintunut hitaammin. Kaksi alempaa kuvaa on tipusta, joka sulkiintui nopeasti.
Kummallakin harja pieni verrattuna muihin.

Kuva
Kuva
Tämä tipu kooltaan aika iso..

Kuva
Tämä on selvä kukko ja samasta parvesta tuon ruskean kanssa. Ovat muuten samanlaisia, saman kokoisia ja sulkiintuneet samalla tavalla, mutta ruskealla ei ole yhtä suuri harja.

Kuva
Tässä selvä kukko.

Kuva
Samoin tässä..

Toivottavasti kuvat eivät ole liian pieniä :D
eak85

Re: kukko vai kana?

Viesti Kirjoittaja eak85 »

Eikös kellään ole veikkauksia?
Laittakaa nyt jotain arvausta tulemaan. :smt001
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kukko vai kana?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

No minäpä yritän arvailla. :) Eka on mielestäni olemukseltaan kukkomainen ja toka taas kanamainen. Seuraavat kaksi mustaa ovat hankalampia, mutta voin silti veikata. Ylempi olisi kukko ja alempi kana. Sitten: iso, ruskea tipu voisi olla kukko. Minkä rotuisia nämä ovat?
eak85

Re: kukko vai kana?

Viesti Kirjoittaja eak85 »

Voipi hyvinkin olla juuri noin.. Olisihan se kiva, jos 8 tipusta enemmän kuin 2 olisi kanoja, mutta onhan sekin tyhjää parempi :smt002

Nämä on sekalaisista parvista, en osaa edes sanoa, minkä rotujen sekoituksia ovat. :smt001
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kukko vai kana?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Tule kertomaan sitten kun selviää, osuiko veikkaukset oikeaan. Kiinnostaa tietää. :)
SirkKana

Re: kukko vai kana?

Viesti Kirjoittaja SirkKana »

Eikö tipuille ole mittän ohjetta mistä tietää kumpia ne on?? Ensimmäinen (ja viimeinen) minulla kuoriutui koneesta neljä päivää sitten enkä ole tipua vielä liiemmin tutkinut enkä asiaan perehtynyt ;) aloittelija siis :)
Takkutukka

Re: kukko vai kana?

Viesti Kirjoittaja Takkutukka »

Hei, vielä jaksatte arvailla? Neljä tipua, kuukauden ikäisiä. Kaikki näyttävät olevan samaa sukupuolta (samanpituiset ja malliset pyrstöt, samanpaksuiset jalat, samankokoiset heltat). Mutta kumpaa sukupuolta? Itse luulen kanoiksi. Kaikkia en saanut kerralla samaan kuvaan eikä laatu muutenkaan häikäise, mutta jos näistä saisi selvää :smt017
Kuva
Kuva
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: kukko vai kana?

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

SirkKana: tipujen sukupuolitunnistuksesta on vaikkapa tämä ketju, jonka avulla voit aloittaa arvailun:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=16671
Tuon keskustelun alkupäässä on myös linkki toiseen ketjuun, jossa on piirroskaavio tipujen siipisulista.

Takkutukka: munkin mielestä kaikki tipusesi näyttävät keskenään samanlaisilta. Minäkin veikkaisin kanoiksi. :smt001
eak85

Re: kukko vai kana?

Viesti Kirjoittaja eak85 »

Nuo mun tiput ovat nyt 3kk ikäisiä ja niinhän siinä kävi, että kaikki muut oli kanoja paitsi nuo kolme jo silloin selvää kukkoa.
Ainakaan eivät ole tähän mennessä kukon näköiseksi muuttuneet missään suhteessa.

Mun sekaparvessa ei siis voinut sulkiintumisen perusteella sanoa sukupuolta.
Yksi nopeasti/kanamaisesti sulkiintunut oli kukko ja taas yksi hitaasti/kukkomaisesti sulkiintunut oli kana.
Osa oli sitten jotain tuolta väliltä..

Yhdellä noista kukoista on edelleen tosi lyhyt ja kanamainen pyrstö, vaikka on ollut selvä kukko jo 4 vk iästä lähtien. :)
kaakana
kukko
Viestit: 123
Liittynyt: 18 Marras 2014, 16:39

Re: kukko vai kana?

Viesti Kirjoittaja kaakana »

Marans rotuisen Martan tunnistin Martiksi vasta siinä vaiheessa kun alkoi kiekua. Samoin kävi valkohuntu Reginalle josta tulikin sitten Reino kiekumisen alettua. Ei ollut kokemusta näistä roduista. Kokemuksesta oppii. Helpompi on kuitenkin tunnistaa maatiaisia.
Vastaa Viestiin