Hyljätyt munat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Hyljätyt munat

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Alkoipa kana hautoa päivänä muutamana. Pesä oli korkealla seinällä oleva muovilaatikko enkä sitä siksi huomannut ihan heti. No, annoin tuon hautoa, enkä taas huomannut kuinka sinne kävi toinen typy munimassa ja alkoi hautoa samassa laatikossa.
Alkoi sitten piipitys kuulua ja kana tanttaroi maassa kuristen ja kutsuen tipujaan hyppäämään. Mikä oli mahdotonta jo laatikon laitojenkin takia. Otin sitten laatikon lattialle ja nostin 4 tipua sieltä emonsa hoiviin. Toinen muori jäi hautomaan. Mutta meni kolme päivää niin se jäljelle jäänytkin tipu oli hoivaamassa niitä ensimmäistä neljää joilla oli siis sitten kaksi emoa.
Jäljelle jäi 5 munaa jotka olivat jo kylmiä, kun toin ne hautomakoneeseen. Ajatuksella, että kait ne ovat kuolleet mutta katsotaan nyt kuinka käy. Kului viisi päivää ja ensimmäinen niistä kuoriutui, tänään on viimeiseenkin tullut särö ja piipitys kuuluu. Harmi vain, kun nyt eivät ne emot näitä enää huoli vaan minun pitää niitä kanojen tavoille opettaa. Toivottavasti ainakaan kaikki eivät ole kukkoja :smt017
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Hyljätyt munat

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Voivat hyvin huolia, kokeile jos et vielä ole :smt023
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Hyljätyt munat

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Ei tullut kauppoja. Muorit oli jo minuakin kohtaan niin epäluuloisia, että johdattivat nämä neljä piiloon ja sitten tekivät minulle uhkaeleitä ollenkaan katsomatta tipuja. Minulla oli ensin vain kaksi isompaa siis viisi ja kuusi päivää näitä ekoja nuorempaa mukanani. Jätin tiput sitten hetkeksi matalaan laatikkoon, ja häivyin itse että jospa muorit hyvinkin tulisivat tuttavuutta tekemään. Tulihan ne mutta eivät olleet ystävällisiä ja tiput pelkäsivät niitä. Sitten siitä jo kiinnostuivat kaikki muutkin ja tulivat katsomaan että ruokitaanko täällä jotakin erikseen herkuilla.
Minä otin tiput ja läksin niistä talkoista.
On muuten kummallista kuinka pienin ja nuorin näistä hylättyjen munien tipuista on vikkelämpi kuin muut. Se myös heti kohta kuivettuaan alkoi isompien suustakin havitella syötävää ja muutenkin on niille kova vastus. Jos nyt näin sanoisin. Niin että kyllä niillä tipuillakin on erilaiset luonteet jo pienestä.
Vastaa Viestiin