Kaupan luomumunat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Rouva Konijänkä

Kaupan luomumunat

Viesti Kirjoittaja Rouva Konijänkä »

Taas sarjassamme tyhmät kysymykset(harrastan niitä hyvin usein :smt003 ) tahtoisin tietää, että onko kukaan ollut yhtä outo kuin minä: ottanut kaupasta luomukananmunia ja laittanut ne hautomakoneeseen, huomattuaan, että lähes jokaisessa ruoan laitossa käyttämässään luomumunassa on ollut veripilkku? Mun oli pakko testata... otin munakennon heti, kun munakuorma tuli eli mahdollisimman tuoreena. Sitähän ei tietenkään tiedä, miten paljon ovat kuljetuksessa tärähtäneet jne. Nooh, odotellessa kuinka käy...
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Dripple? Etkös sä kerran tätä koettanut. Eivät tainneet lähteä kehittymään.

Meinasitko antaa tulla loppuun asti poikasia jos ovat hedelmöittyneet?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Luomukanalassa taitaa olla niin vähän kukkoja suhteessa kanamäärään, että hedelmöittyneen munan löytyminen on tuurin kauppaa. Kyllä ne veripilkut on kai vaan kanan elimistöstä munan sisälle eksyneitä laatuvirheitä. Hedelmöittyneessä, ei haudotussa-munassa ei ole verta näkyvillä sen merkkinä, että siitä olisi tipu tulossa. Kehittyvän alkion verisuonia alkaa näkyä vasta muutaman päivän haudonnan jälkeen.

Mutta onhan siinä pieni onnistumisen mahdollisuus aina olemassa, joten haudontaonnea! Ja kerrohan raporttia miten etenee...kantsii läpivalaista esim. viikon päästä.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ompa kiinnostavaa!!! Mutta tosiaan se veri ei tarkoita että olis hedelmöittyny.
Olen ollut kanalassa viikon töissä ja just nuita veripilkkuja piti läpivalaista ja ottaa pois myynnistä. Joka muna piti valaista ettei myyntiin olis menny veristä.
Ja ne oli ihan häkki kanoja ilman kukkoa. Aina välillä oli verta ja piti merkitä kuka sen oli muninu. kuulemma voi periyttää sitä.
Ja ressit ynnä muut vaikuttaa.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Viiriäisen munat kuoriutui, kun ostettiin kaupasta. Pitihän sekin kokeilla :smt003
Rouva Konijänkä

Viesti Kirjoittaja Rouva Konijänkä »

Höh!! Mua on siis huijattu joskus kersana, kun on väitetty, että veripilkku on tipun alku!! Pitääpä antaa äidille ja isille palautetta :smt003 No, katsotaan nyt kuitenkin miten tässä käy.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

monnilainen kirjoitti:Viiriäisen munat kuoriutui, kun ostettiin kaupasta. Pitihän sekin kokeilla :smt003
Ihan tosi!! Siis vau. Meillä ei kyllä missään ole niitä myytävänä, mutta olen oulussa marketissa joskus nähny.

Rouva K, olen siis niin utelias, että voisitko läpivalasita mahollisimman pian ?? :)
4-7vrk pitäs jo näkyä verisuonia.
Ja jos on heti alkuun kuollut on sellainen punainen rengas. Sekin kuitenkin kertos että mahiksia vois olla, mutta munat tärähtäny kuletuksessa.
Voi hitsi kuinka kiinnostavaa. Arvaa, kuka lähtee heti ostaan luomumunia jos verisuonia näkyy :smt005
Rouva Konijänkä

Viesti Kirjoittaja Rouva Konijänkä »

No siis... olen niinkun miljoona kertaa yrittänyt läpivalaista meidän munia, mutta nykyään en edes yritä, kun ei me ikinä niissä mitään nähdä ja silti sieltä on tullut tipuja. Näkyy sen ilmatila munan toisessa päässä, mutta ei muuta... Ja munien pinnan väritys muuten muuttuu joskus. Mistä se johtuu?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kyllä sieltä pitäs tosi hyvin näkyä..
Eli jos ihan oikein tekee. Pitäs ottaa mustaa pahvia ja leikata siihen kananmunan muotoinen hieman pienempi reikä. Ja lamppu tulee sen alle. Ja pimeässä huoneessa sitten pyörittelee munaa siinä reiässä. Kun valo sieltä alta paistaa niin näkee tosi hyvin.

Itse äsken valaisin omani ihan vain roikkalampun edessä pyöritellen.
Ei ollut mitään :smt010 Luultavasti ovat tyhjiä. odotan kuitenki vielä kun ovat vasta 3,5 vrk.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Se veripilkku tulee haavasta munanjohtimessa. Luomumunissa voi olla enemmän veripilkkuja kuin tavallisissa, koska luomukanoja saatetaan munittaa kauemmin ja niitä pilkkuja tulee helpommin vanhemmilla hybridikanoilla. Mut luomukanaloissa ei siis ole kukkoja sen enempää kuin tavallisissa kanaloissa, lähinnä satunnaisesti, jos joku kukkopoika on mennyt vahingossa lajittelusta läpi ja jäänyt myöhemmin poistamatta. Jotkut luomukanalat kyllä pitää vasiten kukkoja joukossa parantamassa kanojen elämänlaatua. Mut ei se mikään suositus tai pakollista ole.
Rouva Konijänkä

Viesti Kirjoittaja Rouva Konijänkä »

Jihaa, 2 tipua on kuoriutunut kaupan munista!!! Ovat pieniä ja ruskeita=)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Joko sulla aika meni??!! Äkkiä..
Montako oli alunperin laitteessa.
Ja onneksi olkoon!!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Oho! :smt103 en olis uskonut. Onneks olkoon vaan :smt080 Oliko ne ruskeita munia kun ruskeita tipuja (kuva?) tuli?
Rouva Konijänkä

Viesti Kirjoittaja Rouva Konijänkä »

Munia oli alunperin 6. Olin tänään hakemassa kaupasta lisää, mutta nyt oli munat valkoisia(sama tuottaja!!) niin en sitten ostanut, koska haluan ruskeita kanoja. Valkoisia meillä on tarpeeksi ennestään.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

:smt103 :smt026

Ihmeiden aika ei ole ohi,onnea tipusista! :smt001
Vastaa Viestiin