Mikä vika

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
harrastaja

Mikä vika

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Enkö osaa käyttää konetta vai mikähän on ollut syynä kun tänä kesänä ei meinannut tipujen haudonta onnistua .Oli 9 täys aikasta munaa ja kukaan ei kuoriintunut olen ympäri Suomen maata etsiskellyt munia ja posti kuljettanut pidemmältä ja kanan alla sain muutamia pitkin kesää ja koneessa olleita varmaan 5 jäi henkiin ja haudotettuja varmaan liki 50 kpl mulla ortagon ego ja ite olen munat kääntänyt ostin uuden mittarin jossa kosteus ja lämpö mutta kun ei pysynyt tasaisena kosteus kyllä mutta lämpötila heitteli .Mitähän olen tehnyt väärin jos neuvoisite ens kesää ajatellen
Goodman

Re: Mikä vika

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Onko kuoriutumatta jääneissä munissa lähtenyt kehitys käyntiin? Jos ei, niin munat ehkä hedelmöitymättömiä, mutta jos tipu on kehittynyt, mutta ei kuoriudu, niin epäilisin väärää kosteutta. Liiallinen kosteus haudonnan aikana saa tipun kasvamaan liian nopeasti, jolloin se ei enää pysty kuoriutumaan. Lämpötilan vaihtelukin on huono homma, jos kovin paljon heittelee. Konehaudonnan ABC:stä löytyy ohjearvot lämpötiloihin ym.
Vastaa Viestiin