Tipujen ukoilu ja ruokinta.

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tipuset

Tipujen ukoilu ja ruokinta.

Viesti Kirjoittaja tipuset »

Moikka!
Mulla viisiviikkoisia tipuja kolme, koska voin laittaa heidät ulos kesätipu koppiin missä aitaus?
Ovat vielä sisällä saunalla ja lampun alla, ollaan harjoiteltu oloa ilman lamppua ja kerran käyty ulkona kopissa sisällä.
Nurmijärvellä aurinkopaistaa, mutta tuulee koleasti, mimmoinen lämpö pitäisi olla jotta selviäisivät ulkoa päivän?
Yöksi ottaisin sisälle lampun alle, ulos ei ole mahdollista laittaa lamppua kun toi on semmoinen kesäkanala. Lamppu ei ole lämpölamppu vaan ihan tavallinen pöytälamppu, mutta lämmittää korkealtakin kivasti ja viihtyvät sen alla. Tulivat mulle vajaa viikko sitten kotiin. Entä kun kanalan pohja on ruohikkoa, kestääkö masu sitä jos ei ensin harjoittele sen syömistä? Nää on kyl tosi nirsoja kavereita ja tykkäisivät vaan kädestä syödä ja muutenkin tosi kesyjä kun päivittäin käsittelen. Alkavat olee tosi villejä :smt035 jo. Näyttivät viihtyvän kopissaan hyvin kun kokeiltiin, mutta kun pelottaa että kylmettyvät!
Mitä muuta kannattaisi nyt syötellä kun tipurehua? olen pikkuisen antanut salaattia pikkuseksi pilkottuna, vaaleaa leipää joka oli kosteutettu vedellä, kurkkua, kanamuna valkuaista ja kuorta pikkuseksi murskattua ( ei oikein nuo jälkimäiset kelvanneet :smt009 - salaatti ja tipunruoka maistuu ja tietty vesi :smt001
On he aivan ihania, mun ekat tiput :smt055
tipuset

Re: Tipujen ukoilu ja ruokinta.

Viesti Kirjoittaja tipuset »

HUPSISTA :smt001
Tuossahan olikin aijemin ruokinta ohjeita esillä tipuille!
Mutta nyt tarttisin vastauksia ulkoiluun vielä, sellaista en täältä löytänyt.
Koska tipu ei enään tarvitse lamppua ja tarkenee tuulisellakin viileänä päivänä ulkona? :smt001
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Tipujen ukoilu ja ruokinta.

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Onnea ekoista tipuista! Ilmeisesti ovat konehaudottuja eikä näin ollen ole emoa lämmittämässä? Tipuset tarvitsevat silloin lisälämpöä noin 8 viikkoisiksi eli siihen saakka kun sulkapeite on kasvanut riittäväksi lämmittääkseen kunnolla. (Varmaan luin sen jostain täältä Muniksesta, en vain nyt tähän hätään löytänyt mistä. Tai sitten luin jostain kirjasta.) Tässä on varmasti myös rotukohtaisia eroja. Joka tapauksessa kannattaa totuttaa ne ulkoiluun vähitellen. Riippuu niin paljon säätilasta, koska ne voi olla koko päivän ulkona. Toivotaan, että tulee pian kunnolla lämmintä! :smt001
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Tipujen ukoilu ja ruokinta.

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Vielä lisäys. :smt024 Vilkaisin tuonne konehaudontapuolelle ja löysin viittauksen tuohon kahdeksaan viikkoon. Lainaus:

"Siksipä hautomakoneesta poikasia poimiessasi vie ne ennalta valmistelemaasi paikkaan keinoemon alle, jossa lämpötila tulisi olla n. 37-35*C. Poikasten lisälämmöntarve kestää niin kauan kunnes höyhenpeite on kasvanut, jopa 8 viikkoa. Lämpötilaa voi laskea keinoemon alla n. 2 astetta viikossa."
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Tipujen ukoilu ja ruokinta.

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Tuo 2 astetta viikossa on mun kokemuksen mukaan liioiteltua. Sen mukaan 6 viikkoisilla pitäisi vielä olla lämpöä 26 astetta.Omat konehaudotut tiput ovat kolmiviikkoisina huoneenlämmössä ja 6 viikkoisina kanalassa ilman lämpölamppua. Ulkoilemaan pääsevät halutessaan noin 6-8 viikkoisina kun yhdistän ne aikuisiin. Useimmiten viettävät vielä parisen viikkoa sisällä ennen kuin uskaltautuvat ulos. Haudon keväällä joten kanalassa ainakin yli 10 astetta. Hyvin ovat pärjänneet eikä kukaan ole kylmettynyt. Jos joukossa on joku hitaasti sulkautuva (kukko)tipu lämpölamppu on ollut päällä pidempään.
Tipuset: jos tipusi ovat sisällä ottaisin niiltä lämpölampun pois. Voit myös ulkoiluttaa tipuja aurinkoisina päivinä mutta varmista että niillä on hyvä tuulensuoja, täällä ainakin on ollut kovin kylmiä tuulia. Aloita maltilla, pidentäen ulkoiluaikoja pikkuhiljaa. Ulkoillessaan tottuvat myös ruohoon, joka on erinomaista pikkutipujen ruokaa, ei niille tähän aikaan vuodesta tarvitse mitään kaupan kurkkuja antaa, tuore vihreä on niille parasta ruokaa. Meillä saavat ruohoa ym vihreää pihalta heti parin päivän ikäisestä lähtien. Muutamana ekana päivänä tuntuvat vaan tuijottavan vihreää mutta nopeasti se alkaa maistumaan ja on niiden herkkua. Vihreää kuitenkin maltilla että jaksavat muutakin ruokaa syödä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
tipuset

Re: Tipujen ukoilu ja ruokinta.

Viesti Kirjoittaja tipuset »

Kiitos vastauksista :smt006
Me kävimme jo kerran puolisentuntia kestävällä harkalla kanalassa sisällä, kun oli tosi lämmin päivä.Sieltä tuijoteltiin akkunasta kiinnostuneena ulos ja ryysis oli ikkuna paikasta orrella. Toi lamppu on sellainen tavallinen pöytä valo ja normi Airan lamppu, on aika korkealla nytten, mutta sauna on lämmin ja lamppukin pitää tasalämpöä päällä. Oo pitänyt lamppua 24h- päivittäin otan tiput latikkoineen työhuneeseen keikkumaan, samalla kun teen duunia. Tossa ne nytkin vieressä laatikossa hyppelee ja pyrähtelee laatikon reunalle ja matolle :smt054 Sylissäkin tuo yksi ( epäilen vahvasti et hää ois kukko? ) viihtyy kun hellästi kiinni pitelen, tarkkailee ympäristö.
Aattelin että josko yöksi laittaisi lampun sammuksiin ja päivät pitäisi päällä ja sit tietty kun seukkailevat mun kaa ei ole lamppua, vaan ihan normi luonnon valo.
Tai sitten päivät pois lamppu ja yöksi päälle lämmittämään, kun yöllä on viileämpää vanhassa talossa? :smt017
Sitten aattelin, että tarjoilen pikkasen voikukan lehteä pieneksi pilkottuna päivittäin vähäsen, sit tottuvat siihenkin ja saa vaihtelua tipurehuun joka maistuu parhaiten mun kädestäni! He ovat ihan äly villejä tapauksia! Tykkäävät mun seurastani selvästikkin kovin ja antavat paijata. Mä teen nyt sit ohjeittenne mukaan ja käytän omaakin maalais järkeä, kun ilmat lämpöiset ja ei tuule laitan pikkuhiljaa omaan paikkaansa ulos ja yöksi sisään niin kauan kunnes on yötkin tasasen lämpöisi. Vähennän lämpölamppua ja annan maltilla vihreää ym, tulevaa ruokaa. Mites kun tuolla luki että ovat antaneet pienille jo kypsennettyä jauhelihaakin? Aattelin tänään hakea raejuustoa ja tarjoilla sitä huomenna pikkasen, tänään vihreätä ( harjoitelleet jo salaatilla montapäivää ) ja huomenna sit mukaan raejuustoa. Oon niin kauan halunnut omia kanoja ja nyt kun siihen tuli tilaisuus, tartuin siihen. Menevät talveksi ystäväni kanalaan talvehtimaan ja keväällä taas takaisin kotiin. ( Kunnes pimahdan ja rakennutan oman kanalan ;) Heidän toden näköinen isänsä on Silkki ja äippä maatiainen, ihania :smt055 Juu ovat konehaudotteuja lapsia.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Tipujen ukoilu ja ruokinta.

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Voit antaa jauhelihaa, ei tarvitse kypsentää ja raejuustokin ok.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Vastaa Viestiin