Ensimmäinen haudonta kanan alla

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
mahannus

Ensimmäinen haudonta kanan alla

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Mulla on kanalassa viis kanaa ja yks kukko, jätin yhden kanan alle munat niitä on ehkä kymmenisen kappaletta, tänään mielestäni kuulin piippausta kanan alta kun kurkistin.
Sellaista mietin pitääkö minun eristää tuo emo ja tulevat poikaset muista kanoista ja kukosta? vai pärjänneekö sulassa sovussa? ja miten pitääkö tuolle kanaäitille laittaaa oma vesiastia hautomakopin eteen ja ruokaa poikasille?
Oon aikasemmat haudonnat tehnyt koneella ja hoitanut itse poikaset niin tämä on ihan uuutta :)
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Ensimmäinen haudonta kanan alla

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Onnea tipuista! Kannattaa laittaa vettä ja ruokaa tarjolle emon ulottuville pesän suulle. :smt045
Itse olen eristänyt emon ja tiput muutamaksi päiväksi verkolla omaan osastoon. Sillä tavalla, että ovat verkon läpi näköyhteydessä muuhun parveen. Saavat tipuset rauhassa opetella elon alkeet emon kanssa ilman, että muu poppoo tunkee sekaan. Kanaemo kyllä selvästi osoittaa sitten kun se haluaa lähteä poikasten kanssa liikkeelle. Joskus parin päivän 'rauhoitusaika' on riittänyt.
mahannus

Re: Ensimmäinen haudonta kanan alla

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Juu laitoin pesän eteen matalan vesiastian ja ripottelin rehua ja keitettyä kananmunaa pesän eteen, jospa ne siitä osais syödä.
Pesä on vaan korokkeella 80cm korkeudella, mietin ettei ne tiput putois lattialle niin laitoin pikku reunuksen siihen väliaikasesti, eilen oli kaksi tipua ilmaantunut emon alle ja vielä munia iso körö odottaa kuoriutumista, kunhan ne kuoriutuu lasken koko köörin lattiatasolle.
Goodman

Re: Ensimmäinen haudonta kanan alla

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Kannattaa tosiaankin varmistaa jotenkin, etteivät tiput pääse putoamaan tuolta pesästä, ovat nimittäin parin päivän ikäisinä toisinaan jo uteliaita tutkimaan ympäristöä. Itse olen myös useimmiten eristänyt poikueen muista, kun joskus on joku toisista kanoista jopa tappanut poikasen nokkimisellaan.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1159
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Ensimmäinen haudonta kanan alla

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Meillä on ollut korkealla olevan haudontapesän suulla tällainen viritys kuoriutumisen ajan. (Ton ruoka/vesikupin kyllä vaihdoin vieläkin matalampireunaiseen):
Kuva
image upload

Sitten kun tiput ovat kuivuneet, olemme siirtäneet emon ja tiput omaan tilaan joksikin aikaa:
Kuva
image upload no size limit

Jos näistä kuvista jotain vinkkiä ja inspiraatiota olisi. :smt001
mahannus

Re: Ensimmäinen haudonta kanan alla

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Näyttää varsin kätevältä ratkaisulta.
Mä heivasin muut kanat ja kukon eri paikkaan niin nyt emot ja tiput saavat olla muutaman päivän keskenään, laskin lattiatasoon koko köörin.
Vastaa Viestiin