haudonta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
lumi

haudonta

Viesti Kirjoittaja lumi »

Mulla on parvessa 2 kukkoa isä ja poika ja nyt yksi kana hautoo jonka alla on molempien kukkojen hedelmöittäneitä munia.
samassa parvessa on myös tämän nuoren kukon äiti ja tämän kanan munia on myös tuon hautovan alla, niin olisin kysellyt mielipiteitä, onko parempi ottaa ne munat pois ja annanko hautoa? kun kyseessä voi olla äidin ja pojan jälkeläisiä? voi myöskin olla että vanhempi kukko on ne hedelmöittänyt joka ei ole sukua tälle kanalle. Jostakin oon lukenu että kanojen kohdalla ei haittaa jos kyseessä on äiti ja poika tai isä ja tytär, mutta täys sisarusten jälkeläisiä ei pitäisi hautoa. Onkohan näin?
Goodman

Re: haudonta

Viesti Kirjoittaja Goodman »

Minun mielestäni voit antaa hautoa ihan rauhassa. Tuossahan ei ole täyssisarusten munista kyse ja silloinkin seurauksena olisi vain huono kuoriutumisprosentti ja mahdollisesti heikkoja tai sairaita poikasia. Asiantuntija en ole, mutta noin sen olen itse ymmärtänyt.
lumi

Re: haudonta

Viesti Kirjoittaja lumi »

kiitos vastauksesta :) Näin minäkii sen ajattelin, mutta aattelin kuitenkin vielä kysellä muiden mielipiteitä :)
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: haudonta

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Kanojen kohdalla se ei ole niin nuukaa.
Horniolaiset maatiaiset ovat täältäpäin ja ne olivat kymmeniä vuosia saman muorin parvessa. Siis varmasti sukus eteen ja taaksepäin. Ja olivat eläkkäitä ja hyvävoimaisia silloin kun ne löydettiin ja keksittiin ja saivat uuden nimen.
Vastaa Viestiin