APUA! Agressiivinen kana tipuja kohtaan!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Iitala

APUA! Agressiivinen kana tipuja kohtaan!

Viesti Kirjoittaja Iitala »

Hei!
Tarvitsisin pikaisesti apua!
Meillä on 4 Alhon kanaa ja kukko. Yksi kanoista aloitti hautomisen kolmisen viikkoa sitten ja toissapäivänä kuoriutui pieni, terve tipu. Tänään kuoriutui toinen. Yksi kanoista on ollut kovin agressiivinen emoa ja tipuja kohtaan, ja tänään löytyi toinen tipuista kuolleena. Epäilemme, että tämä agressiivinen kana on tappanut pienen. Se yrittää myös käydä nappaamassa munia hautovalta.
Miten toimimme? Kenet erotamme joukosta? Ja miten ja kuinka pitkäksi aikaa?
Kanalamme on tosi pieni (n. 6 neliötä) eli eriyttäminen on kovin vaikeaa. Olisiko viisaammilla antaa neuvoja?

Kiitoksia ystävällisistä vastauksista jo etukäteen!
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: APUA! Agressiivinen kana tipuja kohtaan!

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Kun kanaperheesi on näin pieni, on sinun helppo nähdä mikä mättää. Ei siinä muuta mahdollisuutta ole kuin eristää tämä munia ja tipuja havitteleva näistä joita se vainoaa. Verkko vain sopivaan kohtaan tai sitten tämä "tyyppi" jonnekkin häkkiin erikseen johon sille omat all inglusive palvelut joksikin aikaa. Sitten kun tiput ovat vähän varttuneet, varovaisia kokeiluja. Onko muuttanut meininkiään.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: APUA! Agressiivinen kana tipuja kohtaan!

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Itse eristäisin emon tipuineen. Sitten kun kaikki ovat kuoriutuneet eikä emo enää haudo ja se haluaa itse lähteä tipujen kanssa liikkeelle, se kokemukseni mukaan itse suojelee poikasiaan muilta. (Varmaan poikkeuksiakin on, mutta ainakin meidän alhot ovat olleet hyvin päteviä tässä.) Jos emolla on vielä hautominen kesken se ei oikein voi lähteä suojelemaan jo kuoriutuneita poikasiaan. Meillä on toiminut hyvin se, että emo saa olla 3-5 päivää poikasten kuoriutumisesta rauhassa verkolla erotetussa tilassa. Kannattaa laittaa myös tipuille suojapaikkoja (sitten kun ovat muun parven seassa), jonne ei kana mahdu. Meillä on ollut vanerilevy, jossa on matalat jalat. Tiput ovat oppineet väistämään aikuisia sinne alle tarvittaessa.
Vastaa Viestiin