Auttakee! Emo ei tuo poikasta syömään

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
helmikki

Auttakee! Emo ei tuo poikasta syömään

Viesti Kirjoittaja helmikki »

Hei!

Kysynpä nyt kokeneemmilta. Meillä nyt toinen alho saanut ekan tipun reilu 2 pv sitten ja edelleen tipua pesässä pitää, vaikka tipulla selkeästi jo halua syömään ja maailmaan. Toinen nuori alhorouva menetti tipunsa viikko sitten, kun ei yrityksistä huolimatta tuonut tipuaan syömään ja näin ollen tipu kuoli 5pv ikäisenä. Ymmärrän, että on elintärkeää tipulle olla pari pv emon lämmössä ja ruskuaispussin avulla pärjääkin, mutta pelkään, että tuolle toiselle ainokaiselle käy kohta samalla tavalla kuin viikkoa vanhemmalle sisarukselleen. Mitä teen? Emo niin vihainen, että ei päästä lähellekään. Äsken pölläytin sen sen verran ulos pesästä, että sain katsottua montako tipua on, no 1 näkyi ja 6 munaa. Pitäisikö nuo loput munat suosiolla ottaa pois? Senkö takia emo ei halua poistua pesästä? :smt017
Maatikko

Re: Auttakee! Emo ei tuo poikasta syömään

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Anna nyt alkuun ruokaa vaikka pikku lautasella ihan siihen pesään. Ja vettä myös teevadilla. Oon pitäny vesi- ja ruokalautasia siinä pesän sisäänkäynnillä. Siinä oppivat syömään ja juomaan.
Avatar
Aleksandra
kalkkuna
Viestit: 1160
Liittynyt: 22 Kesä 2011, 21:30
Paikkakunta: Vihti

Re: Auttakee! Emo ei tuo poikasta syömään

Viesti Kirjoittaja Aleksandra »

Vettä ja ruokaa pesän suulle ensi päiviksi. Itse olen pitänyt koko ajan tarjolla heti kun ensimmäinen kuoriutuu. Työhanskat tai rukkaset ruokkiessa käteen niin ei emon nokkiminen haittaa. Pian se emo tajuaa, että ruokaa ja vettä tuodaan, eikä ole enää niin hyökkäävä.
Vastaa Viestiin