Tipu ei kasva/kehity

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Annir85

Tipu ei kasva/kehity

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Heipä hei.
Eipä ole aiemmin tässä tuoden aikana haudonnoissa tullut tämänlaista vastaan. Enkä löytänyt aiempaa keskustelua tämänlaisesta tapauksesta.
29.9 kuoriutui tipuja, eli ne ovat nyt n.5,5vk vanhoja. Yksi tipuista ei ole kasvanut lähes ollenkaan, toisin sanoen se näyttää noin neljä päivää vanhalta edelleen. Siellä se kylläkin painelee muiden mukana.
Ruokinta on ollut tipulla ja emoilla joka haudonnassa samanlaista, laskeskelin että vuoden alusta kuoriutuneita tipuja on yhteensä 95... :oops: ja niistä tämä yksi ei kehity kuten muut. Missä vika? Vai "käykö näin joskus silloin tällöin"?
samapi

Re: Tipu ei kasva/kehity

Viesti Kirjoittaja samapi »

Kalkkunan poikasissa oli keväällä tällainen yksilö, kuoli noin kahden viikon ikäisenä. En tiedä mikä siinä oli vikana, kuitenkin söi ja joi aivan niinkuin toisetkin :smt017
Annir85

Re: Tipu ei kasva/kehity

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

No onhan noita tipuja täälläkin ihan pieninä, alle pariviikkoisina kuollut. Osa näytti siltä ettei ole kasvua tapahtunut paljoa, mutta tämä nykyinen ihmetyttää kun porskuttaa vieläkin muiden mukana ihan pirteänä :smt017
En sitä raaski lopettaa, kun on niin terhakka tapaus, syö ja juo muiden mukana. Pitänee katsoa tuleeko siitä mitään, toki jos huonoksi kunto menee, niin pitänee päästää päiviltä.
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: Tipu ei kasva/kehity

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Tietyt sairaudet voi aiheuttaa moista, siis sekä tarttuvat että perinnölliset.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Jonna

Re: Tipu ei kasva/kehity

Viesti Kirjoittaja Jonna »

Meillä oli yksi tuollainen. Jos jatkossa tulee, lopetan heti kun on selvää ettei ole normaali. Normaaleja niistä ei tule joten armeliaampaa pistää pois heti, kuin joutua sitten myöhemmin muun lauman runnomaksi kuten meillä kävi.
Tuo meidän kehari-kukkopoika eli lauman jatkona kunnes sillä oli ikää 3-4kk, sen jälkeen sitä sorsittiin, ja toiset samanikäiset kukot alkoivat sitä kilpaa polkea (!!), ennenkuin ehdin väliin oli jo käynyt huonosti ja jouduin viimeistelemään homman. Onni onnettomuudessa että olin siinä, varttia myöhemmin jos olisi sattunut niin reppana olisi joutunut kärvistelemään aamuun.
Annir85

Re: Tipu ei kasva/kehity

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

:smt012 no joo, noin pitkälle en ajatellut. Tottahan sitä vanhempana varmasti kiusataan. Oi voi, lopetus puuhiin taidan joutua :smt009
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 334
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tipu ei kasva/kehity

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Minulla oli joskus iät päivät sitten lemmikkinä tuollainen tapaus. Tädilläni oli tipujen joukossa 1 joka oli vain tipu, vaikka toiset kasvoivat. Sain sen sitten lemmikiksi ja se oli minulla ainakin 7 vuotta. Yöt navetassa omassa häkissään ja aina kun olin kotona hain sen sisälle, se istuskeli ikkunalla tai kulki lattialla ja kissat ja koirakin antoivat sen olla kun käskin. Ihana pienikokoinen kana siitä lopulta kasvoi. Söi hyvin vähän, eikä paljon sontinut, piipitti joskus ja mielellään istui kädelläni tai sylissäni.
Olen miettinyt, että jospa sellaine omista tipuistani kasvaa opeten sen kyllä sisälemmikiksi, ei vaan ole näkynyt. Vielä.
Toimitappa tipusi minulle, opetan siitä 0ikean sisäkanan.
Annir85

Re: Tipu ei kasva/kehity

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Voi kyllä sen saisit vaikka heti jos kyyti järjestyy :smt001 , itselläni ei nyt vielä ole tiedossa kulkua sinne päin. Hetken voin sitä hengissä pitää, kun sitä ei olla ainakaan vielä kiusattu.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 334
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tipu ei kasva/kehity

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Jos joku ystäväsi tai muu kaveri suuntaa kulkunsa Vammalaan, niin laita tipu mukaan ja viestiä minulle jotta mihin voin mennä vastaan. Mieluusti ottaisin sen ihan haasteena jos se vaikka olisi kuten tuo muinoinen Tiplon.
Annir85

Re: Tipu ei kasva/kehity

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Laitan sanan kiertämään, josko joku kulkisi sinne :smt004
Annir85

Re: Tipu ei kasva/kehity

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

laitoin pikkupi yv:n
Annir85

Re: Tipu ei kasva/kehity

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Paivitys tuon tipun kuulumisista, se siis jai meille, kun kyytia ei jarjestynyt, eika itsekaan tullut ajeltua. No, tama tipu on nyt melkein yhta iso kuin sisarensa, ne alkavat olla munintaiassa. Normaalia tahtia kasvaneen heltat ja harja alkavat hieman punoittaa ja kasvaa, talla hitaalla tapauksella ei viela nay heltoissa/harjassa punaa. Kelpo kana siita nayttaa tulevan :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tipu ei kasva/kehity

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hienoa "kuulla", että tipu selviytyi =D> Mukavaa Annir85, että kerroit sen kuulumisia!
Nuki

Re: Tipu ei kasva/kehity

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Kai eläimilläkin voi tosiaan olla jotain kehitysvammoja. Mulla oli myös joskus "kehari"kana, se oli plymouth rock, mutta oli aikuisenakin puolet normi-plymaria pienempi, ikään kuin kääpiöversio. Ehkei ollut aivan rotupuhdaskaan, jalat olivat harmaat ja rakenne muutenkin enemmän kuin maatiaisella tai muulla kevyemmällä mallilla. Karkki oli aina semmoinen reppana, kanat vähän sorsi ja etenkin kukot kiusasi, polkivat ringissä urakalla. Aika pian Karkin aikuistuttua se oli pakko eristää muista, yhden toipilaskanan kanssa asustelivat.
Vapaana pihalla ollessaan Karkki hengasi aina mun lähellä välttyäkseen muiden kiusaamiselta ja yllättäen siitä tulikin mun lellikki. Valitettavasti Karkki oli aika lyhytikäinen, olikohan jotain max parivuotias kun marek iski ja jouduin sen lopettamaan :smt010
Hauska kuulla että sun erikoisuutesi selvisi aikuiseksi asti :smt001
Vastaa Viestiin