Konehaudotut kanan alle

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Temppu

Konehaudotut kanan alle

Viesti Kirjoittaja Temppu »

Kertokaapa kokeneemmat missä vaiheessa konehaudotut tiput kannattaa laittaa hautovan kanan alle? Kannattaako itse hoitaa niitä hamsterinhäkissä lämpölampun alla jokunen päivä vain mahdollisimman pian viedä kanan hoiviin? Viikon päästä pitäisi kouriutua ekat tiput koneesta ja kanalassa yksi kana hautoo joten vaihtaisin vain tiput muniin koska munat eivät ole hedelmöittyneitä kun ei ole kukkoa tällä hetkellä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Konehaudotut kanan alle

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä vaihtaisin munat muniin ;) eli 'mahdollisimman pian kanan hoiviin'. Onhan kuoriutumisen näkeminen hienoa, mutta yleensä siirto on sitä helpompi mitä aikaisemmin sen tekee. Kuinka kauan kana on jo hautonut? Jos se vasta aloittelee tai osoittaa jo kyllästymisen merkkejä, niin sitten tietysti voisi olla viisaampaa siirtää tiput, eikä munia.
Tarmokas

Re: Konehaudotut kanan alle

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Minä olen siirtänyt vasta tiput ja ottanut munat koneeseen kanan alta. Meillä on onnistuneet siirrot jopa viikon mmyöhemmin kuoriutuneille :smt054
Temppu

Re: Konehaudotut kanan alle

Viesti Kirjoittaja Temppu »

Kana on hautonut nyt noin viikon mutta tämä meidän Penelope ei ole kovin luotettava hautoja (toisin kuin kanssasisarensa). On aloittanut hautomisen moneen otteeseen ja hautonut muutaman päivän ja todennut sitten että ihan älyvapaata hommaa tällainen ja että kukkapenkkien tonkiminen ja muu pusikoissa seikkailu on paljon mukavampaa kuin kököttää joidenkin munien päällä. Penelope on sellainen kana jolla on seikkailijan sydän ja runoilijan sielu joten tällainen hautominen ei olen ihan sen tärkeyslistalla kärkipäässä :smt001 Joten en uskalla munia vaihtaa sen alle kun ei tiedä milloin sillä lamppu syttyy ja se kohkaa jonnekin muualle sieltä pesästä. Nämä on nyt minun ensimmäiset konehaudotut tiput joita tulee joten aika jännää on kun enää viikko jäljellä. Kanat ovat hautoneet ja hoitaneet pari poikuetta jo aikaisemmin (ja hyvin ovatkin hoitaneet).
Vastaa Viestiin