Sopiva lämpötila vastasyntyneille?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Kainola

Sopiva lämpötila vastasyntyneille?

Viesti Kirjoittaja Kainola »

Huomenna tai tiistaina syntyy ensimmäiset konehaudotut tiput, 26 munassa näyttäisi olevan elämää. Nähdäväksi jää, kuinka monta sitten seilviytyy tähän maailmaan iloksemme. Ensikertalaisena haluaisin teiltä kokeneilta tietää, mikä on hyvä lämpötila tipuille lämpölampun alla? Lampussa kun on kaksi tehoa. Olen tehnyt tipuille lattiaan sekoituksen turpeesta, kutterinlastusta ja sahanpurusta. Onko se hyvä ja riittävä tipujen köllötellä? Laitanko lisäksi lampun alle heinää? Olkia?
Mua niin jännittää! :smt045
Muffe

Re: Sopiva lämpötila vastasyntyneille?

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Itse suosittelisin olkia lampun alle tai heinää. Saa pikku jalat paremmin tukea kun alkavat koipia oikomaan ja nousevat ylös. Eiköhän lämpötila aluksi ole sama lampun alla kuln hautomossa?! En ole koskaan mitannut lämpötilaa kun ihan kokeilemalla on menty. Kuitenkin niin ettei se polta tipuja tai jos tiput alkaa kurottaa lamppua kohden niin sitten on liian kylmä.
Onnea loppusuoralle ja jännitys tiivistyy :smt023
Kainola

Re: Sopiva lämpötila vastasyntyneille?

Viesti Kirjoittaja Kainola »

Kiitos vastauksesta! Tänään on kotiutettu "Ainolaan" 14 tämänpäiväistä pienokaista :smt055 . Huomenna pitäisi vielä tulla muutama lisää :smt043
Tästä se sitten alkaa.... ihana, kauan odotettu uusi harrastus. Ne on niiiiin suloisia!! :smt054
Kainola

Re: Sopiva lämpötila vastasyntyneille?

Viesti Kirjoittaja Kainola »

Nyt tipuja on 21 kpl :smt049 . Hyvin on alku sujunut, osaavat jo mennä syömään ja juomaan :smt001
Kattimari

Re: Sopiva lämpötila vastasyntyneille?

Viesti Kirjoittaja Kattimari »

Onnea tipuista! :smt049
Kainola

Re: Sopiva lämpötila vastasyntyneille?

Viesti Kirjoittaja Kainola »

Voi kiitos! Tämä on ollut niin mielenkiintoista ja olen ihan hullaantunut koko hommaan. Istun tipulassa joka päivä ja seuraan niiden touhuja. Miten voikaan kehitys olla niin nopeaa. Nyt 3-4 päiväiset tiput osaavat hienosti syödä ja juoda, sinkoilevat jo koko alallaan sinne tänne ja siipisulatkin alkaneet jo kehittyä! Ilmeellistä, varsinkin näin ensikertalaisen näkökulmasta :smt049
kotikot
nuorikko
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Heinä 2014, 00:01
Paikkakunta: Raasepori

Re: Sopiva lämpötila vastasyntyneille?

Viesti Kirjoittaja kotikot »

Tutulta kuulostaa tuo kertomasi. Niin mielenkiintoista!
Meillä eka tiput nyt runsaan 3 viikon ikäisiä ja muuttivat eilen sisätiloista kanalaan. Hieno saavutus tuo 21 tipua! Meillä oli omatekoisessa virityksessä 24 kehittyvää munaa, joista vain 8 selvisi päivänvaloon. Loput jostain syystä kuoli juuri ennen kuoriutumista. Harmitti kovasti. Uuden erän haudonta nyt puolessa välissä, joten äitienpäiväksi toivottavasti saadaan parempi tulos, kun uusi konekin käytössä. Jatketaan harjoituksia :smt002
Parvi piikkiöläisiä piristämässä pihaa.
Hilu

Re: Sopiva lämpötila vastasyntyneille?

Viesti Kirjoittaja Hilu »

Minuakin on mietityttänyt tämä asia, että kuinka lämpimässä niiden tipujen pitää syntymän jälkeen olla? Entä kuinka kauan lämpölamppua pitää pitää niillä päällä? Jos alussa asustavat ihan sisällä talossa niin kuinka lämmintä pitää olla. Minua pelottaa tuo lämpölamppu juttu siinnä mielessä, että miten olette viritelleet sen tipujen ylle niin ettei se varmasti tipu sinne puruihin ja syty palamaan.. Tipuja siis suunnitteilla :smt001
Eme

Re: Sopiva lämpötila vastasyntyneille?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Joskus olen lukenut ohjeen, että 2 astetta viikossa voisi vähentää lämpötilaa. Itse olen ajatellut, ettei sen emokanankaan lämpötila laske, vaan tiput vain alkavat viettää enemmän aikaa poissa sen siiven alta. Eli lisälämmitin saa olla kokoajan samassa paikassa, tiput voivat itse valita ovatko sen alla vai eivät. Jos pelkäät lämpölampun käyttöä, niin kannattaa harkita keinoemon hankkimista tai vaihtoehtoisesti jotakin terraariokäyttöön tarkoitettua lämmönlähdettä, esimerkiksi lämpömattoa. Sellaista ostaessaan kannattaa tarkastaa, onko sen sijoittaminen terraarion sisäpuolelle turvallista, eli osa on tarkoitettu laitettavaksi lasisen terraarion pohjan alle.
Kainola

Re: Sopiva lämpötila vastasyntyneille?

Viesti Kirjoittaja Kainola »

Tiput tänään 3 viikkoisia. Viikonloppuna poistimme kanalassa olleen "leikkikehän" jotta tiput saavat laajentaa reviiriään. Siitähän ovatkin innoissaan ja kesyyntyminen on edistynyt muutamassa päivässä huimasti. Nyt jo syödään kädestä :smt043 . Meillä oli "leikkikehän" yllä kaksi lämpölamppua, toinen punainen, toinen valkoinen. Nyt poistimme punaisen käytöstä ja jätimme valkoisen valon palamaan, mutta korkeammalle. Kanalassa lämpötila on 14-16 astetta. Onko se hyvä tipuille? Näyttävät nukkuvan lämpölampun alla, mutta koko kanala on jo tutkimisen kohteena. Tässä mennään ihan mutu-tuntumalla näin ensikertalaisena.
Yhden tipun jouduimme lopettamaan, koska sillä toimi vain yksi jalka ja muut alkoivat sitä kiusata :smt022 .
Jäljellä siis 20 virkeää ja touhukasta tipusta.

Seuraavaksi olen miettinyt sitä, koska tipuja voi päästää ulos? Piha-aitaus ei ole kylläkään vielä valmis. Rakennamme niille katetun ulkoaitauksen, koska koiramme todennäköisesti tekisivät niille jotain muuta kuin vain nuuhkisivat :smt001 . Merikotkiakin liitelee pihamaan yllä silloin tällöin.
Vastaa Viestiin