Tipujen kuoriutuminen

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Yönsäde

Tipujen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja Yönsäde »

Hei,

Olen pari vuotta sitten ostanut ihan vain ns.lemmikiksi 5 Tyrnäväläistä kanaa sekä yhden Tyrnis kukon.
Viime vuonna yksi näistä kanoista alkoi sitten hautomaan ja niistä kuoriutuikin sitten 3 kanaa ja yksi kukko.
Yksi näistä viime vuonna kuoriutuneista kanoista hautoi nyt ison kasan munia ja munat alkoivat eilen kuoriutumaan :smt007 . Eilen illalla eläviä ja virkeitä tipuja oli pesässä 5.
Aamulla aikaisin, kun menin katsomaan, niin niitä oli 6 ja yksi oli kuoriutumassa. Nyt kun kävin, niin tipuja oli jo 8 ja yksi oli kuoriutumassa :smt001 . Kaikki tiput ovat siis virkeitä...söivät jo minun tekemääni keitettyä riisiä ja keitettyä munaa sekä Agri marketista ostamaani poikasten rehua.
Nyt kysynkin teiltä viisaammilta, jotka tiedätte kanoista paljon enemmän kuin minä, että kuinka paljon yleensä tipuja voi kuoriutua kerralla. Pesässä on meinaten vielä 5 munaa jäljellä ?
Nyt varmaankin joudun osan tipuista jossakin vaiheessa myymään, kun niitä tuli noin paljon :smt001 ? Saas nyt katsoo...tai sitten pidän ne itselläni. Kukot totta kai joudun myymään jossakin vaiheessa, jos tipuista kukkoja tulee. Eli voin jo näin ennakkoon ottaa varauksia vastaan :smt002

Iloista Pääsiäistä kaikille !

Johanna
Yönsäde

Re: Tipujen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja Yönsäde »

Korjaus edelliseen tekstiini...
Siis pesässä on vielä 7 kuoriutumatonta munaa jäljellä eikä 5, kuten edellisessä tekstissä mainitsin.

Johanna
kotikot
nuorikko
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Heinä 2014, 00:01
Paikkakunta: Raasepori

Re: Tipujen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja kotikot »

Onnittelut tipuista!
Aika huima määrähän noita munia kanasi alla on, mutta eiköhän hyvällä oikein onnella voi onnistua vielä jokunen tai jopa kaikkikin. Välttämättähän aivan jokainen ei ole edes hedelmöittynyt.

En tiedä mikä on maksimi tipumäärä, mutta muistan, että joskus kauan sitten kääpiökanan hautomana onnistuin saamaan 10 mustaa virkeää tipua, joista vielä 7 oli kanaa ja 3 kukkoa. Useimmiten enin osa oli kukkoja. -Tuohon satsiin kyllä yritin valikoida erityisen pyöreitä munia, kun eräs vanha tuttava neuvoi tällaisen 'taian'. Liekö sitten ollut totta vai sattumaa, mutta kanoja tuli enemmän. Kerro toki, miten lopulta kävi noiden loppujen munien kanssa.

Samoin hyvää pääsiäistä!
Parvi piikkiöläisiä piristämässä pihaa.
Yönsäde

Re: Tipujen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja Yönsäde »

Hei ja kiitos vastauksesta :smt001

Tänään kanan ( Kesäheinän ) alla oli 9 virkeää tipusta . Yksi tipuista oli myöskin kuoriutunut, mutta oli kuollut :(.
Nyt kanan alla on vielä 5 munaa, mutta en kyllä usko, että niistä enään mitään tulisi ? Mutten niitä munia vielä pesästä pois ottanut.
Mutta ei kai tiput enään tänään voi kuoriutua, kun ensimmäiset tiput kuoriutuivat jo kaksi päivää sitten. Eilen viimeiset tipuset ?
Ja noista munan muodoista...en siis koskenutkaan noihin muniin . Kana oli siis itse käynyt munimassa noi munat eri paikkaan, kun missä oli pari pesäpaikkaa ja sinne sitten meni hautomaan ja nyt on 9 ihanaa tipusta siellä :smt001 .
Olen niin onnellinen. Kiitos sinulle onnitteluista :smt055 . Toivotaan nyt, että suurin osa tipuista olisi niitä kanoja !

Voin laittaa sinulle vaikka yksityisviestiä jossakin vaiheessa ?
Ja minullekin voi laittaa viestiä :smt001

Johanna
Liekanaru
muna
Viestit: 21
Liittynyt: 31 Tammi 2014, 15:48

Re: Tipujen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja Liekanaru »

Pikkuankat kuoriutumassa ja yksi on takaperin, ilmatilan toisessa päässä nokka jo näkyy. Miten toimitaan, en nyt löydä oikeaa ketjua. Vedänkö pojan
siitä vai saako sen tukehtumattomana? Mulle ois tärkeä poikanen, ekana porukasta ja hautomakoneessa. Liekanaru
"Joka ankanhoidolla rikastuu, se ei koskaan köyhdy..."
Liekanaru
muna
Viestit: 21
Liittynyt: 31 Tammi 2014, 15:48

Re: Tipujen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja Liekanaru »

Siellä on toinenkin poikanen tulossa vastakkaisesta päästä , nokankuva jo munan pinnalla. Onko peli menetetty? Liekanaru
"Joka ankanhoidolla rikastuu, se ei koskaan köyhdy..."
Kate75

Re: Tipujen kuoriutuminen

Viesti Kirjoittaja Kate75 »

Noista meillä kuoriutuneista kanantipuista ei ole kuin murto-osa tullut sieltä ilmakuplan puolelta, yleensä jostain keskeltä.

Aina sanotaan, että tipua ei saa auttaa ja saakin monesta viestistä lukea, että 2vrk kuoriutunut tipu on kuollut munaan. Itse olen huomannut, että kun ihan varovasti kuorii munankuorta nokan tekemän reijän ympäriltä saa tipua autettua. Eli toki sitten vasta, kun kuoriutumisyritystä on kestänyt jo kauan ja jos kalvo punertaa (on verenkiertoa) ei saa missään nimessä sitä kalvoa repiä. Muutenkaan en revi kalvoa vaan vain kuorta varovasti vähän kerrallaan ja antaa tipulle aina hetken aikaa yrittää itse. Sitten kun tipu alkaa tukkia ulos munasta niin muna takaisin hautomakoneeseen ettei itse revi sitä napanuoraa poikki vaan saa tipun aikataululla irrota.

Yksi poikasista alkoi ilmeisesti kuoriutua liian aikaisin ja nokkaisi kalvosta verisuonen, koska verta tuli paljon, ainoat tiedot mitä löysin olivat, että tipu kuolee varmasti. Reippaasti kuitenkin piipitti munassa vielä seuraavanakin päivänä ja seuraavan päivän iltana kalvon verenkierto oli loppunut ja autoin tipua kuoriutumaan (2vrk yrittänyt itse). Olin ihan varma, että se kuolee taatusti, mutta nyt viikon ikäisenä pirteänä piipittää sisarusten kanssa eikä mitään vammoja näy! Lämpimällä vedellä siitä täytyi kalvonriekaleita irrottaa, kun oli hiukan juuttuneet (kuivahtaneet) kiinni, pesin heti kuoriutumisen jälkeen ja takaisin hautomakoneeseen kuivumaan.
Vastaa Viestiin