tipuja(-ko)?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Focaccia

tipuja(-ko)?

Viesti Kirjoittaja Focaccia »

Help help..olen istunut käsieni päällä odottaen, vaikka mieli tekisi nostaa kanaa ja vaikka mitä.

Eilen oli kuulevinani tsiptsip..ja myöhemmin tiu-tiu-tiutiu kanaseni alta, haudottavana on 10 munaa ja niistä läpivalaistuna ainakin 5 pitäis olla mahdollisia hedelmöittyneitä. Eilen oli 21pvä.
Muttamutta..illalla en kuullut enää mitään. Aamulla oli hiljaista, päivällä istuin kanalan lattialla ja ehkä kuului tsiptsip..ehkä. Hirvittää!

Annanko kanan vaan jatkaa ja toivon että se lähtee liikkeelle vaikka huomenissa? Uskaltaisinko nostaa ja katsoa? Kuinka kauan annan tyhjien munien olla pesässä vai pitäskö ne kaivaa pois?

Voi että..huolettaa niin kun kunnon piipitystä ei kuulu, voihan ne tipuset toki olla niin emon alla ettei se hento ääni vaan kuulu..mutta silti.

Focaccia
Annir85

Re: tipuja(-ko)?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Itse olen ainakin niin valtavan utelias, että tulee kurkattua hautovan kanan alle aamuin illoin kun 21.pv on liki :smt040, kun reikiä näkyy munissa, koitan malttaa mieleni ja pitää näpit hetken erossa.
Kyllä se emokana nokkasee jos on sitä mieltä, ettei sulla ole asiaa hänen helmoihinsa kurkistelemaan :smt023. Toki emo lähtee tipuineen pesästä, kun itse päättää ajan olevan sopiva. Itse kerään kuoret suht pian pois kun huomaan että tipu on maailmaan putkahtanut... hätähousu taidan olla.

Kokeneempien kommentteja ja neuvoja odotellessa :smt002
samapi

Re: tipuja(-ko)?

Viesti Kirjoittaja samapi »

mieki kurkkaisin jo :smt007 säännöllisesti olen tarkistanut pesän eikä kana ole ollu millänsäkkään, varsinki kun on ollu tuttu hoitaja.
Focaccia

Re: tipuja(-ko)?

Viesti Kirjoittaja Focaccia »

Kun tuo kananen antaa nokkaa aika tarmokkaasti jo kun laitan ruokaa sen nokan eteen!! Voin vaan kuvitella miten nokkii jos nostan sitä!

Pitkin haudontaa on nosteltu ja otettu uudet munat pois - nyt pari pvää sitten eristin sen omaan yksiöön hautomaan rauhassa..enää ei annakaan nostaa.
Tarkkaan kuunnellen kuulin tänäänkin pieniä tsipstsip ääniä mutta kovin pieniä..luulisi että liikkeelle jo pyrkivät jos eilen on kuoriutunut.

Voi tätä huolen määrää!! taidan mennä taas kuuntelemaan..

Foca
Eme

Re: tipuja(-ko)?

Viesti Kirjoittaja Eme »

Meillä kanan alla olleet vasta kuoriutuneet tiput ei ole juuri ääntä pitäneet. Konehaudotut, yksin laatikossa olevat tiput huutavat koko ajan ja isolla äänellä, mutta kanan alla olevat ovat vissiin hiljaa tyytyväisinä.
Focaccia

Re: tipuja(-ko)?

Viesti Kirjoittaja Focaccia »

Olihan siellä :smt038

Vasta kolmantena päivänä ekasta pienestä sirputuksesta näin ensimmäisen nokan pilkahtavan emon alta. Lopulta sieltä putkahti 5 pirteää tipusta.

Epäonnikin ehti käymään..kun eräänä aamuna ei emon alta löytynytkään kuin 4 poikasta. Epäilin vahvasti rottaa tai vastaavaa petoa. Kanaemo oli tipuineen kanaverkolla eristetyssä tilassa jonne siis rotta kyllä pääsee jos haluaa. Päätin siirtää koko porukan vanhaan kanihäkkiin - pääsee se rotta sinnekin, mutta joutuupa tekemään enempi töitä ja emolla on aikaa nokkia vaikka silmät päästä.
Siirsin emon poikineen..ja pehkuja edellisestä paikasta levittäessäni kuitei löysin pienen tipusen :smt022 , oli varmaankin jäänyt emon jalkoihin ja tukehtunut pehkuihin - emo onkin ihan mahdoton kuopimaan ja pöllyttämään turpeita.

Nyt on tiput ja emo öisin turvassa häkissä, ja kauniina päivinä kun muut kanat saa teljettyä ulkotarhaan, saa emo poikineen temmeltää kanalassa.

Milloinkohan uskaltaisin kokeilla noita muiden kanojen sekaan? Parvessa on 2 vanhaa kanaa ja kukko jotka tuskin tipuille mitään tekevät, mutta emokanan ikäiset nuoremmat 2 kanaa epäilyttää - toki emo on hanakka puolustamaan omiaan. Piilopaikkoja tipuille saan kyllä järjestettyä, mutta emoonhan ne turvautuu ennemmin kuin muuhun piiloon.

Foca
Annir85

Re: tipuja(-ko)?

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Jos kanaemo on tipuineen ollut näköyhteydessä muuhun porukkaan koko ajan, niin itse laittaisin jo samaan tilaan. Ellen väärin laskenut, niin tiputhan alkavat olla pian pariviikkoisia. Piilopaikat tipuille valmiiksi, niin eiköhän emo huolehdi niistä, mikäli joku koittaa kiusata.
Minulla on nyt neljällä kanalla eri-ikäisiä tipuja, vanhimmat pian 4vk ja nuorimmat 2vk. Samassa tilassa ovat koko muun porukan kanssa ja hienosti sujuu :smt023, emot puolustavat topakasti. Toki välillä joku tipu saattaa saada nokkaisun jos eksyy kauas emosta, mutta tajuavat nopeasti ketä pitää väistää ja ketä ei.
Muutaman päivän(4-7) ensikertalaisia pidän erillään(kanan arvosta parvessa riippuen), että tiput vahvistuvat ja sitten päästän tutustumaan porukkaan.
Piilopaikkoja tipuille on vähän joka puolella kanalaa ja kyllä niitä välillä käyttävätkin :smt045
Vastaa Viestiin