Kananmunan läpivalaisu

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Eme

Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Eme »

Alla olevat kuvat eivät ole omiani, vaan olen kopioinut ne seuraavilta nettisivuilta:
http://chat.allotment.org/index.php?topic=73884.0
http://freshpics.blogspot.fi/2007/05/st ... pment.html

Kuvissa on nähtävissä ensin läpivalaisu, sitten vertailun vuoksi suunnilleen samassa vaiheessa oleva alkio/tipu ilman kuoria.
Läpivalaisu onnistuu pimeässä huoneessa millä tahansa riittävän tehokkaalla lampulla. Itse olen käyttänyt pientä taskulampun mallista polkupyörän valoa. Pitelen valonlähdettä kämmeneni sisässä niin, että valo loistaa peukalon ja etusormen muodostamasta renkaasta. Asetan kananmunan käden päälle niin, että valo ei pääse loistamaan raoista sen ympäriltä. Munaa kääntelemällä voi hakea oikean kulman ja tutkia tarkemmin munan sisältöä.

Olen läpivalaissut pääasiassa 4-8 vuorokauden kuluttua hautomisen aloittamisesta. Tällöin näkee, onko muna lähtenyt kehittymään. Tyhjät munat kerään tässä vaiheessa pois. Kun tipu munan sisällä alkaa kasvaa, ei lampussani enää riitä teho tarkempaan tutkimiseen. Olen joskus lainannut tehokkaampaa valoa, tällöin voi nähdä jalkojen liikettä, nokan ilmatilassa tms. mutta tipun läpi valolla ei enää näe 

Päivä 1:
Munassa ei ole vielä tapahtunut kehitystä, rakenteesta voi nähdä ilmataskun munan tylpässä päässä ja vähän varjostumaa keltuaisen kohdalla. Näissä kuvissa ilmataskua ei juuri näy, koska muna on kuvattu pystyasennossa tylppä pää alaspäin, ilmatasku jää siis piiloon .
Kuva
Kuva
Kuva

Päivä 2
Edelleenkään ei paljon nähtävää. Aukaisukuvassa voi havaita pienen vaaleamman rakkulamaisen alueen keltuaisen pinnassa.
Kuva
Kuva
Kuva

Päivä 3
Näistä kuvista voi jo erottaa hämähäkkimäisen verisuoniston alun.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Päivä 4
Verisuonisto kasvaa. Hämähäkin jalkamaisten verisuonten keskellä oleva alkuo on kasvanut vuorokaudessa lähes kaksinkertaiseksi!
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Päivä 5
Jos sinulla on käytettävissäsi hyvä valo ja tarkat silmät, voit tässä vaiheessa nähdä alkion sydämensykkeen. Myös silmät erottuvat mustina pisteinä. Aukaisukuvan alkio on hiukan jäljessä läpivalaisukuvassa olevaan nähden, koska aukaisukuvassa ei silmiä vielä kovin hyvin erotu.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Päivä 6
Munan väri muuttuu kokoajan punaisemmaksi, kun verisuonisto laajenee ja veren määrä lisääntyy.
Kuva
Kuva
Kuva

Päivä 7
Alkio alkaa ohittaa hämähäkkimäisen vaiheen, vaikka verisuonisto edelleen näkyy sen ympärillä verkkomaisena muodostelmana. Tässä vaiheessa voi jo olla varma, onko muna hedelmöittynyt vai ei. Jos kehitys ei ole viikossa käynnistynyt, ei se tule käynnistymään jatkossakaan.
Kuva
Kuva

Päivä 8
Ilmatasku munan tylpässä päässä alkaa kasvaa.
Kuva
Kuva
Kuva

Päivä 9
Kuva
Kuva

Päivä 10
Jos et ole poistanut tyhjiä munia vielä, tee se nyt. Mädäntyvät munat haisevat kamalalle ja sotkevat turhaan koneen tai pesän.
Kuva
Kuva

Päivä 11
Tästä eteenpäin läpivalaisusta on kokoajan hankalampi saada selvää. Tipu kasvaa kovaa vauhtia ja täyttää munaa sisältä, eikä valo pääse loistamaan sen lävitse.
Kuva
Kuva

Päivä 12
Aukaisukuvasta näkee, että alkio ei ole enää epämääräinen limainen muodostelma, vaan selkeästi pieni tipu.
Kuva
Kuva
Kuva

Päivä 13
Kuva
Kuva
Kuva

Päivä 14
Kuva
Kuva
Kuva

Päivä 15
Kuva
Kuva
Kuva

Päivä 16
Kuva
Kuva
Kuva

Päivä 17
Kuva
Kuva

Päivä 18
Verisuonisto on edelleen nähtävissä niissä osissa, joita tipu ei täytä. Verisuonisto kulkee munan kalvoissa ja se kuivuu pois vasta juuri ennen kuoriutumista.
Kuva
Kuva

Päivä 19
Kuva
Kuva

Päivä 20-21
Haudonta-aika vaihtelee lämpötilan ja rodun mukaan, osa munista alkaa kehittyä päivää myöhemmin kuin muut ja kuoriutuminen hajautuu yleensä haarukkaan 20-22. Liian aikaisin tai myöhään kuoriutuvat ovat yleensä jotenkin viallisia yksilöitä, eivätkä välttämättä selviä montaa päivää hengissä.
Kuva
Viimeksi muokannut Eme, 05 Huhti 2015, 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Annir85

Re: Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Hienoa!! Tälläistä onkin kaivattu :smt023 ! Hienoa että Eme viitsit nähdä vaivaa kuvien kanssa :smt024 , auttaa varmasti monia läpivalaisun kanssa nyt ja jatkossa!! =D>
Näätä

Re: Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Näätä »

Kiitos tekijälle vaivannäöstä, nyt ei tarvii aina etsiä näitä googlen kautta, löytyy täältä kaikki :smt041
Tarmokas

Re: Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Kiitos ja kumarrrus.
Mä olen vaan niin laiska, että katson alun ja sitten seuraan sitä ilmataskua. Ja lilluvat skippaan.
Mutta upea työ Eme :smt038 :smt038 :smt038 :smt038
StinaMy

Re: Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja StinaMy »

Päivä 9 hautomakoneessa. Muutama muna on joko tyhjä tai on "jotain" mitä en tiedä säästääkö vai ei. Näkeekö läpivalaisussa että sisältö on mädäntynyt. Olen lukenut että se ei ole mukava tapahtuma.
Ensimmäinen poikue tulossa ja aristan munan pois ottamista :) jos vaikka olisikin eloa.
Annir85

Re: Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

StinaMy kirjoitti:Päivä 9 hautomakoneessa. Muutama muna on joko tyhjä tai on "jotain" mitä en tiedä säästääkö vai ei. Näkeekö läpivalaisussa että sisältö on mädäntynyt. Olen lukenut että se ei ole mukava tapahtuma.
Ensimmäinen poikue tulossa ja aristan munan pois ottamista :) jos vaikka olisikin eloa.
Laskeskelin, että sulla olis nyt 13.pv menossa haudonnassa?! Nyt pitäisi näkyä viimeistään jo onko jonkin munan kehitys lakannut. Kun läpivalaiset munia, tuijota hetken aikaa sitä ihan aloillaan, jolloin näet että liikkuuko alkio siellä. Eli liikkuva kehittyy ja mikäli ei elämää näy... pois vain, niin ei tule haisevia yllätyksiä!
Eme

Re: Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Eme »

Mädäntyneestä munasta ei näe läpi. Törmäsin tällaiseen viime viikolla ensimmäistä kertaa. Muna oli mädäntynyt ensimmäisen haudontaviikon aikana. Läpivalaisussa ihmettelin, kun ei näy mitään, kaikissa muissa oli vasta pienet alkiot tai täysin tyhjä muna. Kääntelin munaa lampun päällä, kunnes kuului vaimea puf-ääni ja munasta alkoi levitä pahaa hajua. Kiikutin saman tien ulos asti biojätteeseen.
ricar

Re: Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja ricar »

Kiitos loistavasta kuvasarjasta! Tähän olen viime päivinä perehtynyt vähän väliä..

Oma hautomoprojektini käynnistyi omien hy-line brownien munilla, mutta valitettavasti yksikään ei ollut hedelmöittynyt, hirmuinen pettymys! Tipukuume on ollut alkuvuodesta lähtien valtava, ja päätin etten lannistu vaikka meillä näköjään taitaa olla kukko joka ei ole polkemisesta kiinnostunut ollenkaan. Niinpä marssin paikalliseen S-markettiin ja hain kennollisen kultamunia. Olisi niin unelmien täyttymys saada seurata silmät pyöreinä kun omahautomat tiput kuoriutuu, ja muutenkin tää kanaharrastus on näköjään niin koukuttava että iskee hirmuinen vimma laajentaa katrasta.. Joka tapauksessa! Kolme kultamunaa lähti kehittymään, voi tätä onnea! Nyt on seitsemäs vuorokausi menossa, ja fiilikset on ihan katossa!!
Kuva on kuudentena hautomapäivänä otettu.

Kuva
Kainola

Re: Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Kainola »

Onnitelut! Ymmärrän onnesi! Itselleni syntyi ihan ensimmäiset konehaudotut Alhot 13.4. ja 14.4.2015 Ihan mieletöntä tää kaikki :smt001 Tipuja kuoriutui 21 kpl. Olen ihan sekaisin niistä :smt043 Varsinkin ensikertalaisena tää kaikki on niin jännittävää ja mielenkiintoista. Tsempiä haudontaan!
Silvia Sommarlat

Re: Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Silvia Sommarlat »

Erinomainen kuvasarja. Kaunis kiitos tekijälle! :smt038 :smt038
omppu1700

Re: Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja omppu1700 »

Miten ruskean kanan munat? Näyttävätkö ne mille?
Eme

Re: Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Eme »

Vähän heikommin näkyy läpi munasta, jos kuori on tumma. Mutta samat hahmot sieltä pitäisi näkyä, jos valoa saa läpi paistamaan.
omppu1700

Re: Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja omppu1700 »

Meillä piirtoheitin joten potäis näkyä voisin yrittää laittaa viesti ketjuun kuvat munista :smt043
omppu1700

Re: Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja omppu1700 »

Jos joku voisi käydä katsomassa face sivuiltanani kavat läpivalaistuista. Kiitos https://m.facebook.com/tiputtamo
Anskuliini

Re: Kananmunan läpivalaisu

Viesti Kirjoittaja Anskuliini »

Läpivalaisin tänään omat kananmunat. Olleet kaksi päivää hautomakoneessa. Läpivalaisin verrokiksi saman kanan munia, jotka eivät olleet koneessa.

Ne jotka olivat koneessa, näyttivät kuvan 2 munilta: keltuainen näkyi paljon selvemmin.
Ne jotka eivät, näyttivät kuvan 1 munilta.

Mistä johtuu? Sattumaako? Jänskättää kuoriutuuko noista mitään.
Vastaa Viestiin